Suomalainen tekee tehosteet Costnerin ja Malkovichin leffoihin – näin syntyy nyrkiniskun ääni

Joensuulainen foley-artisti Tapio Liukkonen näyttää kuinka luodaan tappelua ja autokolaria jäljittelevät tehosteet elokuvaan.

Foley (Elokuvat)
Tapio Liukkonen.
Tapio Liukkosen äänityshalli sijaitsee rauhallisissa maisemissa Joensuun Hammaslahdessa. Liikenne ei paljon häiritse äänityksiä. Videon pääkuva: Tuukka Pakarinen

Toimintaelokuvien rymistely tarkoittaa äänitehosteita, jotka saavat katsojalta kuvaan yhdistettynä parhaimmillaan hiukset pystyyn.

Äänitystä varten rakennettu halli Joensuun Hammaslahdessa näyttää ulkoa koruttomalta. Sisällä riittää nähtävää, sillä tila on täynnä kenkiä, kelloja, koruja, miekkoja ja omituisia rakennelmia. Keskellä hallia on tallennusta varten ääniohjelman etäyksikkö.

– Luun katkeamisen teen purjolla. Ja jos halutaan saada sisälmysten lentämisen ääni, avatun hunajamelonin lyöminen tuo oikean tunnelman, kertoo Kaamos Soundin foley-artisti, yrittäjä Tapio Liukkonen.

Iskuja nyrkkeilyhanskalla nahkatakkiin – esimerkiksi niin Liukkonen loihtii lyömisen aiheuttaman läsäyksen.

Studiossa mutainen lammikko

Kangaspussillinen perunajauhoja tuo lumen narskumisen. Studion lattialla oleva mutainen lammikko kumisaappailla polkien avaa äänimaiseman suolla kävelyyn.

Vanha auton konepelti rymisee kuin liikenneonnettomuudessa ja toisaalta siitä saa irti hissiä muistuttavan kolinan.

Luun katkeamisen teen purjolla.

Tapio Liukkonen

Tapio Liukkonen on tehnyt foley-äänet muun muassa palkittuun lyhytelokuvaan Food For Thought (2016) (siirryt toiseen palveluun). Liukkonen on vastikään luonut tehosteita esimerkiksi Kevin Costnerin, Jessica Alban, Naomi Wattsin ja John Malkovichin tähdittämiin elokuviiin.

– Sain aikoinaan hyvät kontaktit äänisuunnittelijoihin sosiaalisen median kautta. Lähetin heille työnäytteet ja siitä se lähti, kertoo Liukkonen foley-uransa alkamisesta.