Asiakkaat mielissään kauppojen vähentyneestä ruokahävikistä ja suuremmista alennuksista – leipäjonoissa tilanne huolestuttaa

Kauppojen pidentyneet aukioloajat ja 60 prosentin alennuksella myytävät tuotteet ovat vähentäneet ruokahävikkiä.

ruokahävikki
Leipäpussi, jossa 30 prosentin alennustarra.
Mari Karjalainen / Yle

Ruokakauppojen pidentyneet aukioloajat ja tuotteiden suuremmat alennusprosentit parasta ennen -päiväyksen lähestyessä ovat pienentäneet kauppojen ruokahävikkiä.

S-ryhmän suurimman alueosuuskauppa HOK Elannon Prismojen ketjujohtaja Lassi Juntusen mukaan kokonaishävikki on reilun vuoden aikana vähentynyt 10 prosenttia pääkaupunkiseudun Prismoissa. Pidentyneet aukioloajat ovat tasanneet ruokakauppojen asiakasvirtaa, jolloin menekkiä on helpompi arvioida.

– Viikonpäivien erot kaupankäynnissä on tasoittuneet. Samoin kiireisten ja hiljaisten kellonaikojen väliset erot ovat tasoittuneet, ketjujohtaja Lassi Juntunen sanoo.

10 prosentin kokonaishävikkiin ketjujohtaja Juntunen laskee poisheitto- ja hinnanalennushävikin. Hinnanalennus hävikki tarkoittaa kaupan menettämiä euroja, kun tuotteita myydään alennuksella.

Kaupat kertovat, että eniten hävikkiin vaikuttaa onnistunut menekin arviointi.

– Tuotteiden tilaukseen ja asiakasvirtojen ennustamiseen erikoistuneet tietokoneohjelmat, jotka auttavat arvioinnissa, ovat kehittyneet paremmiksi, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan tiedottaja Otto Heinonen sähköpostitse.

S-ryhmän tavoitteena on vähentää ruokahävikkiään 15 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on asetettu vuonna 2015. Kilpailija K-ryhmä asetti hävikinvähennystavoitteeksi 10 prosenttia vuonna 2013.

K-ruokakaupoissa alennusprosentit päättää jokainen kauppias itse. K-ryhmä ei halua kommentoida kilpailijan toimia hävikin vähentämiseksi.

Myöhemmin kauppaan alennusten toivossa

Osuuskauppa PeeÄssä Pohjois-Savossa on aloittanut toisena S-ryhmän alueosuuskauppana 60 prosentin alennukset maaliskuun alussa. PeeÄssän ruokakaupoissa suuremman alennuksen saa jo kello 20 alkaen 30 prosentin alennuslapuilla merkityistä tuotteista.

Opiskelija Petra Rajalahti on valmis viivästyttämään kauppareissuaan saadakseen tuotteita 60 prosentin alennuksella.

– Kalaa, kanaa ja juustoa viikonlopuksi. Sopii opiskelijabudjetille, Rajalahti sanoo.

PeeÄssän toimialajohtaja Juha Riikola katsoo tilastoja kolmen viikon ajalta todeten, että osuuskaupan poisheittohävikki on pienentynyt 30–40 prosenttia muutoksen jälkeen. Luvulla Riikola tarkoittaa biojätteeksi joutuvan ruoan määrän vähentymistä. Kokonaishävikin PeeÄssän toimialajohtaja arvioi pudonneen HOK Elannon tapaan kymmenen prosenttiyksikköä.

Eläkkeella oleva Jussi Markkanen on ilahtunut suuremmista alennusprosenteista. Hänkin on valmis viivästyttämään kauppareissuaan saadakseen suuremmat alennusprosentit.

– Olen sitä sukupolvea, että kotona opetettiin ruoan olevan arvokasta. Jos puhdas ruoka, joka on vielä syötävää, menee hukkaan, se on hirveää tuhlausta, sanoo Jussi Markkanen tarkastaessaan tuotteita kylmähyllyn edustalla.

Hävikin vähentyminen huolestuttaa leipäjonoissa

Lakimuutos ja Eviran muuttunut ohjeistus on mahdollistanut ruoan lahjoittamisen sujuvammin hyväntekeväisyyteen. Kaupat kertovatkin lahjoittaneensa enemmän ruokaa viime vuosina. Samaan aikaan nälkäisten ihmisten määrä on lisääntynyt.

Helsingin Sanomat kirjoitti jo vuosi sitten hyväntekeväisyystoimijoiden huolista (siirryt toiseen palveluun).

ViaDia Pohjois-Savon toiminnanjohtaja Hannu Tourunen kertoo, että ruokalahjoitusten määrä on vähentynyt 30–50 prosenttia viime kesästä lähtien.

ViaDia Pohjois-Savo tarjoaa neljänä päivänä viikossa lämpimän aterian vähävaraisille.

– Olemme käyttäneet ruoan valmistukseen omia varoja. Kun tavara ei riitä, joudumme miettimään vähennetäänkö jakelupäiviä, kertoo toiminnanjohtaja Hannu Tourunen.

Tourunen arvioi, että lahjoitettavan ruoan määrään vaikuttaa kauppojen ruokahävikin vähentymisen lisäksi se, että ruokaa jakaa Kuopion alueella useampi toimija. Ruokaa ei riitä kaikille entiseen tapaan.

Hyväntekeväisyysjärjestö ViaDia Pohjois-Savon ja Ruoka-apu Kuopion mukaan on vielä kuitenkin liian aikaista arvioida, miten kauppojen suuremmat alennusprosentit eräpäivän lähestyessä vaikuttavat lahjoitettavan ruoan määrään.

S-ryhmästä kerrotaan, että he eivät tilastoi lahjoitettavaksi annettavan ruoan määrää tarkasti.

Korjaus 29.3.: Jutun Mistä on kyse -laatikossa luki alun perin virheellisesti, että K-ruokakauppojen hävikki olisi 20 000 kiloa.