Oleskeluluvan hakijan arkea Helsingissä: "He laskevat yhdestä viiteenkymmeneen ja loput menevät kotiin"

Aiemmin turhia reissuja tehneet Gillian ja Agron jonottivat Maahanmuuttoviraston Helsingin palvelupisteeseen aamuvarhaisesta alkaen.

Maahanmuuttovirasto
Jonottajia Maahanmuuttovirastoon
Maahanmuuttoviraston Helsingin palvelupisteen ovella jonoa on joka päivä. Yle

Kaikkien ulkomaalaislupa-asioiden siirto vuoden vaihteessa poliisilta Maahanmuuttovirastolle on ruuhkauttanut viraston palvelupisteitä.

Jonot ovat pisimmät ja ruuhka (siirryt toiseen palveluun)suurin Helsingissä. Viime viikkoina kymmenet ihmiset ovat jonottaneet päivittäin vuoronumeroita, jotta pääsisivät sisään.

Gillian Ngwane on yksi heistä. Hän haluaa neljän vuoden jatkon omaan ja tyttärensä oleskelupaan. Hän tuli Maahanmuuttoviraston Helsingin toimipisteen ovelle aamulla kuudelta, kaksi tuntia ennen sen aukeamista.

Gillian haluaa päästä hoitamaan asiansa ja tietää nyt, miten sisälle pääsee.

– He laskevat yhdestä viiteenkymmeneen ja loput menevät takaisin kotiin. En tiedä miksi he tekevät tätä

Hän seisoo jälleen jonossa, sillä edellinen käynti ei sujunut hyvin.

Minä vain haluan sanoa heille, että muuttaisivat systeemin.

Gillian Ngwane

– Eilen olin täällä kaksi tuntia. He tulivat ja laskivat yhdestä viiteenkymmeneen. He sanoivat, että olin sijalla 51, ja sanoivat, että sinun täytyy mennä kotiin, vuoronumerot ovat loppuneet. En ole koskaan nähnyt tällaista.

Ulkona sateessa odottaminen ei ole Gillianin mielestä oikein. Tällä kertaa hän saa vuoronumeron, mutta hänellä on terveisiä viranomaisille.

– Minä vain haluan sanoa heille, että muuttaisivat systeemin. Ehkä he ajattelivat, että se on hyvä heille, mutta meille se ei ole niin hyvä.

Palvelupisteiden vähyys hämmästyttää

Agron Mehmeti seisoo jonossa jonkin matkaa Gillianin takana. Hän tuli paikalle puoli seitsemältä.

Hän on opiskellut Suomessa ja päättänyt jäädä tänne. Nyt hän haluaa jatkaa työskentelyä varten saamansa oleskelulupaa.

– Tulen Hyvinkäältä ja tämä on kolmas kertani tällä, mutta en ole saanut jonotusnumeroita. En ollut onnekas edellisillä kerroilla.

Agron ihmettelee sitä, että palvelupisteitä on niin vähän, etenkin Uudellamaalla.

Olen yrittänyt soittaa, mutta kukaan ei vastaa puheluihin.

Agron Mehmeti

– En tiedä kuka tämän päätöksen teki, koska on tiedossa, että suurin osa ulkomaalaisista, jotka asuvat Suomessa, asuu Uudenmaan alueella. He päättivät sijoittaa vain yhden paikan Helsinkiin. Esimerkiksi Hyvinkäältä voin tuoda paperini vain Helsinkiin, Tampereelle tai Lahteen, hyvin harvoihin paikkoihin.

Sähköinen asiointi ei onnistunut, joten jonottaminen on ainoa vaihtoehto.

– On liian paljon papereita skannattavaksi. Olen yrittänyt soittaa, mutta kukaan ei vastaa puheluihin, joten minun piti tulla tänne tavatakseni joku henkilökohtaisesti kertomaan minulle, mitä pitäisi tehdä.

Kolmannella kerralla Agronia vihdoin onnistaa ja hän saa vuoronumeron. Hän on asiakas numero 37.

Maahanmuuttoviraston toimipisteet.
Yle Uutisgrafiikka

Vuoronumeroita jaossa entistä enemmän

Maahanmuuttoviraston maahanmuuttoyksikön asioinnista vastaa tulosaluejohtaja Anna Lindström. Hänen vastuullaan on myös Helsingin palvelupiste, jossa käy päivittäin yli 300 asiakasta.

Lindström kertoo, että jonojen venymiseen on monia syitä.

On liian paljon papereita skannattavaksi.

Agron Mehmeti

– Ajanvarausaikoja on ollut heikommin saatavilla. Niitä tosin avautuu joka päivä lisää. Asiakkaat haluavat hoitaa asiansa ajoissa. Ehkä sana siitä on levinnyt, että pitää tulla ajoissa, jos haluaa päästä, niin ihmisiä tulee.

Jonojen venyttyä entisestään on sisään otettavien määrää Helsingissä nostettu kuuteenkymmeneen, joinakin päivinä seitsemäänkymmeneen. Tämäkään ei aina riitä.

Kesällä avataan lisää tiskejä

Maahanmuuttovirasto joutuu samaan aikaan uusien hakemusten käsittelyn kanssa purkamaan viime vuodelta poliisilta rästiin jääneitä lupahakemuksia. Niitä oli 9 000, mutta määrä on nyt puristettu runsaaseen kolmeen tuhanteen. (siirryt toiseen palveluun)

Uusia lupahakemuksia on tehty vuoden alkukuukausina viime vuotta enemmän. Tämä näkyy etenkin Helsingissä.

Ajanvarausaikoja on ollut heikommin saatavilla.

Anna Lindström

Tänä vuonna oleskelulupia ja kansalaisuusasioita tulee Maahanmuuttoviraston arvion mukaan (siirryt toiseen palveluun) vireille aiempaa enemmän, yli 40 000. Jotta hakemuksia saataisiin käsiteltyä ja ratkaistua, osa palvelutiskeistä joudutaan pitämään kiinni.

Anna Lindström sanoo, että kaikki voitava on tehty.

– Kyllä meillä on homma hanskassa. Pitää muistaa, että olemme aloittaneet vasta tammikuun alusta, ja silti on pystytty palvelemaan enemmän asiakkaita kuin viime vuonna samaan aikaan.

– Tarkkailemme tilannetta koko ajan ja kyllä tässä kevään aikana vielä mietitään niitä mahdollisia tilanteita, mitä sitten tehdään, ja avataan lisää tiskejä kesää kohden.

Asioinnille ei välttämättä ole kiirettä

Lindström korostaa, että asioinnille ei ole kiirettä, jos lupa on pitkään voimassa. Ilman jonottamista tiskille pääsee varaamalla ajan netissä.

Tosin vapaita aikoja on tarjolla vasta kahden kuukauden päästä. Tilanne on sama kaikissa palvelupisteissä.

– Kannattaa suosia sähköistä asiointia. Silloin pystyy laittamaan hakemuksen vireille silloin, kun se itselle parhaiten sopii ja sitten tulla asioimaan myöhemmin.

– Ja kun sähköisessä asioinnissa se hakemuksen tehnyt, niin se asiointi täällä meilläkin menee nopeammin niin, ettei tarvitse niin montaa minuuttia tiskillä istua.

Kyllä meillä on homma hanskassa.

Anna Lindström

Aiemmin lupahakemuksia otettiin vastaan poliisiasemilla, nyt vain yhdeksässä palvelupisteessä eri puolilla maata.

– Osa joutuu tulemaan aika kaukaa, mutta meillä pitää olla sellaiset palvelupisteet, että niissä on riittävästi henkilökuntaa, etteivät esimerkiksi poissaolot näy, ja hankaloita asiointia, sanoo Lindström.

Sähköinen asiointi ei auta kaikkia

Suomen Pakolaisavussa tilanteesta ollaan huolissaan.

– Tilanne on hyvin haastava, kun aikoja ei saa, sanoo ohjaaja Iina Helldan.

Hän muistuttaa, että oleskelulupa on hyvin olennainen esimerkiksi etuuksien ja oikeuksien kannalta, joten sen pitäisi olla voimassa. Helldanin mukaan tiedossa on paljon tilanteita, joissa varsinkin nuoret aikuiset ovat joutuneet joutuvat hankaluuksiin.

– Kun työmarkkinatuki katkeaa sen takia, että ei ole voimassaolevaa oleskelulupaa, vaikka kaikki perusteet luvan jatkamiselle kyllä ovat olemassa, mutta aikaa vaan ei ole saanut.

Se onnistuu, jos on verkkopankki ja 182 euroa tilillä esimerkiksi jatkolupaan.

Iina Helldan

Maahanmuuttoviraston suosittelema sähköinen asiointi ei ratkaise kaikkien pulmia. Helldan muistuttaa, että on ihmisiä, jotka eivät voi tai osaa käyttää sähköisiä palveluja

– Se onnistuu, jos on verkkopankki ja 182 euroa tilillä esimerkiksi jatkolupaan. Tai jos on luottokortti, niin silloin voi jättää sähköisen hakemuksen. Siinä kohtaa hakemus on periaatteessa vireillä, tosin prosessi lähtee käyntiin vasta, kun henkilö on käynyt siellä Migrin pisteellä.

Jos rahaa ei ole ja hakijalla on Kelan maksusitoumus lupaa varten, on pakko mennä asioimaan paikan päälle.

– Ja jos aikoja ei ole tarjolla, niin vaihtoehdoksi jää sitten se paikan päällä jonottaminen.

LISÄYS: Maahanmuuttovirasto tarkentaa, että asiat voi hoitaa sähköisesti ilman verkkopankkitunnuksia tai luottokorttia, ja vaikka tilillä ei olisi rahaa. Maksun voi maksaa, kun käy Maahanmuuttoviraston palvelupisteellä tunnistautumassa. Tunnistautumisen paikan päällä joutuu joka tapauksessa tekemään.