Julkisen sanan neuvosto: Ylelle langettava ja vapauttava päätös

Julkisen sanan neuvosto on saanut päätökseen kaivosyhtiö Terrafamen uutisointiin liittyvien kantelujen käsittelyn.

Julkisen sanan neuvosto
JSN:n lausunto
Yle

Julkisen sanan neuvosto on käsitellyt loput kaksi yhteensä neljästä Terrafame-uutisointiin liittyvästä kantelukokonaisuudesta.

Tänään julkaistu langettava päätös liittyy Ylen uutiseen, jossa kerrottiin, että pääministerin sukulaisilla on noin puolen miljoonan euron tilaus Sotkamossa toimivalta kaivosyhtiö Terrafamelta.

Yle sai langettavan päätöksen, koska se teki pääministerin yhteydenottojen jälkeen jutun muokkaamisessa ja sitä seuranneessa aiheen käsittelyssä useita poikkeuksellisia ratkaisuja, jotka myötäilivät Sipilän näkemyksiä. Niille ei JSN:n mukaan ollut journalistisia perusteita. Langettavaan päätökseen päädyttiin tasan menneen äänestyksen (6–6) jälkeen, jolloin puheenjohtajan ääni ratkaisi.

JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström sanoo, että langettava päätös perustuu kokonaisharkintaan. Hänen mukaansa juttua oli korjattu paljon ja nopeasti, vaikka jutussa ei ollut erittäin kielteistä julkisuutta, joka olisi vaatinut samanaikaista kuulemista. Jutussa ei ollut myöskään yhtään asiavirhettä.

Journalistin ohjeen kohdissa 1–3 todetaan:

Journalisti on vastuussa ennen kaikkea lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille. Journalistilla on oikeus ja velvollisuus torjua painostus tai houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa tiedonvälitystä.

Toisessa kantelussa oli kyse virheen korjaamisesta. JSN otti kantaa siihen, onko Ylen verkkosivuilla julkaistua juttua pääministeri Juha Sipilän (kesk.) sukulaisen Terrafame-yhteyksistä oikaistu Journalistin ohjeiden mukaan.

Siitä Yle sai vapauttavan päätöksen, koska jutussa tai sen alaotsikossa ei ollut olennaisia asiavirheitä, vaikka Yle muokkasi juttua ja kertoi muokkauksista epäjohdonmukaisesti.

Journalistin ohjeessa 20 todetaan:

Olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä ja niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön. Korjaus on julkaistava sekä tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut.

JSN otti Terrafame-uutisointiin liittyen käsiteltäväkseen neljä kantelua. Neuvosto antoi jo aiemmin päätökset kahdesta, jotka koskivat samanaikaista kuulemista. Niissä Yle sai vapauttavan päätöksen ja Suomen Kuvalehti langettavan.

Yle Uutisten vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen luonnehti torstaina Julkisen sanan neuvoston langettavaa päätöstä ”kieltämättä kovaksi”. Hän sanoo, ettei aio erota ja on omatuntonsa kanssa sujut.

Atte Jääskeläinen ja Matti Rönkä.
Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen kommentoi Julkisen sanan neuvoston päätöstä Ylen Terrafame-uutisoinnista.

Päivitetty klo 16.20: Lisätty video Atte Jääskeläisen haastattelusta.

Päivitetty klo 16.30: Lisätty JSN:n puheenjohtajan Elina Grundströmin kommentti.