Tästä Julkisen sanan neuvosto päätti ja tästä ei – lue perustelut

Julkisen sanan neuvosto antoi Ylelle tänään sekä langettavan että vapauttavan ratkaisun Terrafame-uutisoinnissa. Tästä päätöksissä on kyse.

Yle
Yle Linkkitorni ja lippu.
Derrick Frilund / Yle

Julkisen sanan neuvosto eli JSN antoi Yleisradiolle tänään torstaina kaksi päätöstä niin sanotussa Terrafame-uutisoinnissa: toinen niistä oli langettava ja toinen vapauttava.

Tästä päätöksissä on kyse ja näin niitä perusteltiin.

Ensin: Taustalla marraskuinen uutinen

Kyse on Ylen viime vuoden marraskuussa julkaisemasta jutusta, jossa kerrottiin pääministeri Juha Sipilän (kesk.) sukulaisten omistaman konepajayhtiön Katera Steelin Terrafamen kaivokselta saamasta merkittävästä tilauksesta.

Uutinen herätti suurta keskustelua etenkin sen jälkeen kun kävi ilmi, että pääministeri oli lähestynyt toimitusta useilla sähköposteilla jutun julkaisun jälkeen.

Yle avasi viestinvaihtoa myöhemmin tässä jutussa.

Tänään julkaistussa ratkaisussa JSN otti kantaa siihen, oliko Yleisradio rikkonut Journalistin ohjeita (siirryt toiseen palveluun) tai oliko Ylen johto rajoittanut toimittajien sananvapautta Terrafame-aiheen käsittelyssä.

Toisessa ratkaisussa JSN linjasi, oliko Yle korjannut marraskuista juttua Journalistin ohjeiden mukaisesti.

Ensimmäinen ratkaisu oli langettava, jälkimmäinen vapauttava.

Langettava: "Ei journalistisia perusteita"

Langettavaa päätöstä JSN perustelee muun muassa sillä, että juttua muutettiin pääministerin viestittelyn seurauksena useita kertoja, vaikka siinä ei ollut häneen kohdistuvaa erittäin kielteistä julkisuutta eikä olennaisia virheitä.

Juttuun ei myöskään lisätty pääministerin näkemyksiä eikä tietoa siitä, että muutokset oli tehty tämän yhteydenottojen jälkeen, JSN toteaa.

Journalistin ohjeiden (siirryt toiseen palveluun) mukaan tiedonvälitystä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein eikä päätösvaltaa saa luovuttaa toimituksen ulkopuolelle. Toimittajalla on myös oikeus ja velvollisuus torjua painostus tai houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa tiedonvälitystä.

Näitä kohtia Yleisradio on JSN:n mukaan rikkonut. JSN:n mukaan vyyhdissä on nähtävissä piirteitä, joita voi tulkita siten, että päätoimittaja on taipunut ulkopuoliseen painostukseen.

Neuvosto toteaa, että Ylellä oli oikeus tehdä juttuun muutoksia, vaikka siinä ei ollut olennaista asiavirhettä. Neuvoston mielestä on kuitenkin ilmeistä, että pääministerin palautetta ei käsitelty tavanomaisella tavalla vaan juttua muokattiin poikkeuksellisen paljon pääministerin yhteydenottojen jälkeen. Ratkaisuille ei ollut JSN:n mukaan journalistisia perusteita.

Pääministerin saama erityiskohtelu on haitaksi demokratialle, JSN toteaa. Se voi myös heikentää journalismin uskottavuutta suuren yleisön silmissä, neuvosto lisää.

Päätös syntyi äänin kuusi–kuusi. Koska äänet menivät tasan, päätöksen ratkaisi JSN:n puheenjohtajan Elina Grundströmin ääni.

Neuvoston päätökseen voi tutustua kokonaisuudessaan täällä (siirryt toiseen palveluun).

JSN on julkaissut myös tapausta koskevan lausuman (siirryt toiseen palveluun). Siinä neuvosto katsoo, että pääministerin toiminta on ollut vähintäänkin harkitsematonta ja omiaan rajoittamaan yleisradioyhtiön sananvapautta.

Vapauttava: Juttua oli oikeus editoida

Vapauttava ratkaisu koski jutun muokkausta.

Journalistin ohjeiden (siirryt toiseen palveluun) mukaan olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä ja nettijutussa virheestä on kerrottava yleisölle, samoin kuin se, miten ja milloin virhe on korjattu.

Neuvosto toteaa, ettei Katera Steel -uutisessa ollut olennaisia asiavirheitä. Ylellä oli JSN:n mukaan oikeus tehdä juttuun editointeja ja poistoja eikä niistä ollut välttämätöntä kertoa lukijoille.

Näin ollen Yleisradio ei rikkonut hyvää journalistista tapaa, JSN linjaa. Koko ratkaisu on luettavissa täällä (siirryt toiseen palveluun).

Neljä ratkaisua Terrafame-vyyhdistä...

JSN on käsitellyt nyt neljä Terrafame-vyyhtiin liittyvää kantelukokonaisuutta.

Niistä kolme koski Yleisradiota ja yksi Suomen Kuvalehteä. JSN antoi kanteluista kuukausi sitten kaksi ratkaisua: Ylelle vapauttavan ja Suomen Kuvalehdelle langettavan.

Nämä kantelut koskivat samanaikaista kuulemista. Ratkaisuissa otettiin kantaa siihen, oliko erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta henkilöä kuultu asianmukaisesti.

Noiden päätösten taustoista voit lukea enemmän tästä.

Tammikuussa JSN kertoi, että sille oli tullut yhteensä 15 kantelua Terrafame-vyyhdistä. Niistä kaksi karsittiin, koska ne olivat nimettömiä. Osa kanteluista liittyi samoihin aiheisiin, ja siksi JSN yhdisti ja karsi niitä.

... mutta keskustelu jatkuu edelleen

Vaikka Julkisen sanan neuvosto on nyt antanut ratkaisunsa, keskustelu aiheesta jatkuu edelleen.

Yleisradion hallitus ja vastaavat toimittajat päättivät helmikuussa, että talon journalistisesta päätöksenteosta teetetään ulkopuolinen selvitys. Sen toteuttaa Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää.

Tiedot julkistetaan koko kansalle toukokuussa. Mäenpää selvittää kevään aikana, mitä Yleisradiossa tapahtuu ja miten talossa tehdään päätöksiä.

Näitä asioita JSN:n päätökset eivät suoraan koskeneet. Niiden näkökulmana oli lähtökohtaisesti Terrafame-uutisointi, ei koko Ylen journalistinen päätöksenteko.

Mäenpää onkin sanonut, että selvityksen tehtävänä on läpivalaista Ylen päätöksentekojärjestelmää.