Tässä valmistuu tiettävästi maailman suurin hydraulinen nosturi – vähentää ihmistyötä lastauksessa

Liperissä valmistetaan parhaillaan kerrostalon korkuisia materiaalinkäsittelykoneita, jotka toimitetaan belgialaissatamiin.

nosturit
Valmisteilla oleva hydraulinen nosturi ja toimitusjohtaja Martti Toivanen.
Toimitusjohtaja Martti Toivanen istuu keskeneräisen nosturin alavaunussa.Janne Ahjopalo / Yle

Raskaat kappaleet kolisevat ja hitsauksen valokaaret välkkyvät. Toimitusjohtaja Martti Toivanen ohjaa toimittajan tuotantotilaan ja muistuttaa, että median olisi syytä kertoa positiivistakin yritysuutisista, eikä vain yt-neuvotteluista.

Toivasella onkin tehtaansa kannalta myönteistä kerrottavaa. Satamanostureita valmistavalla Mantsisella tilauskanta on piristynyt viime vuodesta – yli 90 prosenttia sen tuotteista menee vientiin. Nyt yhtiö on kehittänyt hydraulisen satamanosturin, kun yleensä maailman satamissa käytetään vaijerinostureita.

Laivalla tai laiturilla ei tarvitse olla vastaanottavaa työntekijää, koska nosturissa on automaattinen kappaleen irrotus.

Martti Toivanen

Uudet materiaalinkäsittelykoneet toimitetaan kesällä Belgiaan Gentin ja Antwerpenin satamiin. Kolmas nosturi toimitetaan loppuvuodesta Helsinkiin Vuosaaren satamaan, jossa lastataan Äänekosken sellua.

– Hydraulinen nosturi vähentää ihmistyön tarvetta. Laivalla tai laiturilla ei tarvitse olla vastaanottavaa työntekijää, koska nosturissa on automaattinen kappaleen irrotus. Työsykli on aiempaa nopeampi, kertoo Toivanen.

Hydraulinen nosturi.
Havainnekuva valmiista hydraulisesta nosturista, jonka korkeus on 18 metriä.Mantsinen Group Ltd Oy

Rekkakaupalla kuljetettavaa

Materiaalinkäsittelykoneilla siirrellään muun muassa kontteja, sellupaaleja, sahatavaraa ja teräskappaleita.

– Tavallisesti lastaamiseen tarvitaan operaatiosta riippuen viisikin ihmistä, mutta nyt vain kaksi: trukkikuski ja nosturikuski.

Hydraulinen nosturi on lajissaan tiettävästi maailman suurin – painoa on noin 400 tonnia ja korkeutta kerrostalon verran eli 18 metriä. Nosturin kuljettamiseen tarvitaan toistakymmentä rekkaa, joista puolet on erikoiskuljetuksia leveytensä ja painonsa vuoksi.