Vihreä pormestariehdokas Anni Sinnemäki puolustaa parjattuja kaupunkibulevardeja ja pitää selvänä, että suurin puolue saa pomon paikan

Asiantuntijat ovat arvostelleet kaupunkibulevardeja saasteloukuiksi. Kiistellyn Vartiosaaren Sinnemäki säilyttäisi rakentamattomana asuntopulasta huolimatta.

kuntavaalit
Vihreiden pormestariehdokas Anni Sinnemäki.
Pormestarikierros 2017 - Anni Sinnemäki

Vihreiden pormestariehdokas Anni Sinnemäki tulee viimeisimpien Ylen gallupien mukaan Helsingin suosituimmasta puolueesta, mutta kokoomuksen Jan Vapaavuori on silti hänelle kova vastus pormestarikisassa. Vapaavuori nimittäin ylsi Ylen maaliskuussa tekemässä kyselytutkimuksessa suosituimmaksi pormestariehdokkaaksi reippaalla kaulalla.

Vihreät ja kokoomus ottivat toisistaan mittaa myös lokakuussa, kun kaupunginvaltuusto äänesti Vartiosaaren osayleiskaavasta. Kaava meni läpi tiukan äänestyksen jälkeen vihreiden vastustuksesta huolimatta. Kokoomus oli lähes yksimielisesti sen kannalla, että saareen rakennetaan asuntoja.

Sinnemäki kuitenkin elättää vielä toiveita siitä, että nykyisin enimmäkseen luonnontilassa ja virkistyskäytössä oleva saari jätettäisiin rakentamatta.

– Aika usein saarissa luonto ja kulttuuriympäristö, kuten Vartiosaaressakin huviloineen, on ainutlaatuisen eheä kokonaisuus. Vartiosaaren kohdalla kyllä toivoisin, että se aukenisi vielä isommalle yleisölle kuin tähän mennessä.

Sinnemäen mukaan on vielä mahdollista, että Vartiosaari jätetään rauhaan, jos valtuustoryhmät pääsevät asiasta sopuun keskenään.

Hyväksytyn osayleiskaavan pohjalta voidaan laatia asemakaava, joka mahdollistaa asuntorakentamisen, mutta asemakaavaa ei ole vielä käsitelty eikä hyväksytty. Vartiosaaren osayleiskaavasta on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen ja prosessi on vielä kesken.

Sinnemäki: Bulevardit eivät saastuta vaan liikenne

Sinnemäen mukaan Helsingin uusi yleiskaava antaa kuitenkin monia muita mahdollisuuksia asuntorakentamiselle, esimerkiksi Malmin lentokentän alueelle sekä kaupunkibulevardien lähiseuduille. Kaupunkibulevardeilla tarkoitetaan Kehä I:n sisäpuolella kulkevien moottoritiemäisten liikenneväylien muuttamista pääkaduiksi (siirryt toiseen palveluun).

– Ensimmäiset kaupunkibulevardit, joita lähdetään toteuttamaan, ovat ehkä Vihdintie ja Tuusulanväylä, Sinnemäki sanoo.

Raitiovaunu, kävely ja polkupyöräily ovat ilmanlaadun ja terveellisyyden kannalta hyviä kulkumuotoja kaupungissa.

Vihreiden pormestariehdokas Anni Sinnemäki

Bulevardisointisuunnitelmat ovat keränneet kritiikkiä asiantuntijoilta. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa on varoittanut, että nykyisillä liikennemäärillä kerrostalojen reunustama kapea bulevardi olisi saasteloukku.

Myös kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara on epäillyt kaupunkibulevardien toimivuutta Helsingissä, koska liikennemäärät tuskin vähenevät.

Sinnemäen mukaan ratkaisuna on vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä sekä joukkoliikenteessä että yksityisautoilussa.

– Ilmanlaadun kannalta on olennaista, että liikenne siirtyy sähköiseksi. Tärkein keino on se, että kaupunkibulevardit rakentuvat pikaraitiotien ympärille. Se on investointina kohtuuhintainen ja pystyy kuljettamaan paljon ihmisiä.

Hämeenlinnanväylä voi näyttää tältä vuonna 2050, jos siitä tulee kaupunkibulevardi.
Hämeenlinnanväylä voi näyttää tältä vuonna 2050, jos siitä tulee kaupunkibulevardi.Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto

Sinnemäki on tyytyväinen siitä, että Helsingin seudun liikenne HSL on jo aloittanut sähköbussien (siirryt toiseen palveluun) kokeilun ja suunnittelee lisäävänsä niiden käyttöä. Hän toivoo, että nykyistä suurempi joukko yksityisautoilijoita vaihtaa sähköautoon, ja kaikkiaan yksityisautoilua pitäisi hänen mielestään vähentää.

– Epäterveellisyys ei aiheudu kaupunkibulevardeista vaan fossiilisista polttoaineista ja siitä, että kumipyörät jyystävät teiden pintoja. Siinä mielessä raitiovaunu, kävely ja polkupyöräily ovat ilmanlaadun ja terveellisyyden kannalta hyviä kulkumuotoja kaupungissa.

Lähikoulujen ja asumisen laatu täytyy varmistaa

Sinnemäen mukaan täydennysrakentaminen on toimiva ratkaisu asuntopulaan esimerkiksi Vuosaaressa. Myös Itäkeskuksen ja Espoon välille rakennettavan Raide-Jokerin varrelle tulee uusia asuntoja muun muassa Oulunkylään. Alueiden välistä sosiaalista eriytymistä pitää hänen mielestään ehkäistä monimuotoisella rakentamispolitiikalla.

– Vuokratalovaltaiselle alueelle suunnitellaan täydennysrakentamista niin, että sinne tulee lisää omistusasuntoja. Aivan uusille alueille on rakennettu kaikkea kaupungin vuokrataloista ja asumisoikeusasunnoista omistusasuntoihin. Silloin saadaan sopivan kirjava porukka ja koulussakin on lapsia eri taustoista.

Täytyy kiinnittää huomiota siihen, että lähikoulut ovat kaikkialla kaupungissa niin hyviä, että ihmisten ei tarvitse haikailla niistä pois.

Vihreiden pormestariehdokas Anni Sinnemäki

Sinnemäki haluaa varmistaa, että sellaisissa peruskouluissa, joissa on paljon työttömien tai vieraskielisten perheiden lapsia, on riittävät resurssit laadukkaaseen opetukseen. Myös kieliin, luonnontieteisiin ja taideaineisiin painotettua opetusta pitäisi olla tasapuolisesti saatavilla eri kaupunginosissa.

– Täytyy kiinnittää huomiota siihen, että lähikoulut ovat kaikkialla kaupungissa niin hyviä, että ihmisten ei tarvitse haikailla niistä pois.

Suurin puolue saa pormestarin

Vihreät on nykyisin toiseksi suurin puolue Helsingin kaupunginvaltuustossa ja sillä on 19 paikkaa 85-jäsenisessä valtuustossa. Ylen helmikuussa tekemässä koko maata koskevassa kannatusmittauksessa vihreät sijoittui neljänneksi, mutta pääkaupungissa puolue on ollut kovassa gallup-nosteessa.

Nykyisin apulaiskaupunginjohtajana työskentelevä Sinnemäki pitää selvänä, että vaalien jälkeen pormestari tulee suurimmasta puolueesta olipa se sitten vihreä tai ei.

– Pormestarivaalissa on kyse siitä mikä on suurin puolue. Jos vihreät on suurin, Helsinki saa vihreän pormestarin ja sen mukaiset arvot, Sinnemäki summaa.