Onko karavaanari kohta kaikkien kaveri? Paketti- ja matkailuautojen nopeusrajoituksista ollaan luopumassa

Jos tieliikennelain esitys nopeusrajoituksien poistumisesta menee läpi, ajetaan kevytperäkärryn kanssa kohta satasta ja pakettiautolla henkilöautovauhtia. 

nopeusrajoitukset
Matkailu-auto maantiellä Lapissa.
Kaisa Siren / AOP

Suomessa on yli 310 000 paketti- ja 48 000 matkailuautoa. Lähes kaikilla näistä voisi vastaisuudessa ajella moottoritiellä jopa 120 km/h, mikäli nyt lausuntokierroksella olevan tieliikennelain kokonaisuudistuksen esitykset saavat laajan hyväksynnän.

Tieliikenteessä vielä näkyvämpi muutosehdotus on, että alle 750 kilon kevytperävaunua vetävällä henkilöautolla saisi nykyisen 80km/h sijaan ajella nopeusrajoituksen salliessa 100 km/h.

Esitys on toistaiseksi saanut liikenteen eri osapuolilta vastaanoton, joka vaihtelee suuresta innostuksesta epäilyyn.

Innostuvatko yritykset ostamaan kevytperäkärryjä?

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosta mietityttää, aletaanko mökkiläisten ja omakotiasujien suosimia kevytperävaunuja käyttää enenevissä määrin myös työkäytössä raskaampien perävaunujen sijaan. Houkutus ajaa kovempaa voi ohjata valintoihin, jotka eivät Liikenneturvan mukaan ole järkeviä.

– Kevytperäkärryt ovat jarruttomia, niitä ei tarvitse katsastaa eikä niissä tarvitse käyttää talvirenkaita. Ehdotuksen mukainen nopeusrajoituksen nosto kevytperävaunuille, erityisesti ilman talviajan talvirengasvaatimusta, on turvallisuuden kannalta arveluttava muutos, Valtonen toteaa.

Poliisihallitus ei ole kevytperävaunujen rajoitusten nostosta toistaiseksi edes varma, mitä mieltä se on. Poliisillakin on kuitenkin vielä kolmisen viikkoa aikaa jättää Liikenne- ja viestintäministeriöön eriävä mielipide ennen kuin tieliikennelain lakipaketin lausuntokierros menee umpeen.

– Pitää vielä miettiä tarkemmin, koska siellä on hyvin erityyppisiä vaunuja joiden ajo-ominaisuudet vaihtelevat ja kuormaukset eivät aina täytä määräyksiä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen sanoo.

Autoliitolle 100 km/h maksiminopeus kevytperävaunun kanssa käy mainiosti. Varsinkin kesäisin meno muuttuisi sujuvammaksi, kun mökkikansa ajaisi muiden kanssa melko lailla samaan tahtiin.

– Toki muutos lisää jonkin verran perävaunun kanssa tapahtuvia ohitustilanteita, mutta niiden määrä jää kuitenkin huomattavasti nykyisiä ohitustilanteita vähäisemmiksi. Onnettomuustilastojen valossa erityisiä ongelmia nopeuden nostosta ei näyttäisi aiheutuvan, summaa toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Pienen pienellä asuntovaunulla muiden ohi

Ajoneuvokohtaisten nopeusrajoitusten poistuminen matkailu- ja pakettiautoilta on erityisen mieluinen karavaanareiden kattojärjestö SF-Caravanille.

– Pidämme matkailu- ja pakettiautojen ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia vanhentuneina tämän päivän liikenteeseen, koska sekä matkailu- että pakettiautojen alustat valmistetaan henkilöauton nopeusluokan edellyttämillä vaatimuksilla, toiminnanjohtaja Timo Piilonen toteaa.

Karavaanareilla onkin edessään jonkilainen henkinen taisto kesäisellä moottoritiellä, jos matkailuautolla ajava saa tulevaisuudessa ohittaa matkailuperävaunua vetävän jopa 40 kilometriä tunnissa olevalla nopeuserolla.

Asuntovaunujen puolella minimalististen, alle 750-kiloisten, matkailuvaunujen kauppa on ollut Suomessa toistaiseksi todella vähäistä. Monissa Euroopan maissa suositut pikkuvaunut ovat meillä olleet lähinnä noloja, mutta saattavat alkaa kiinnostaa, jos niillä voi tulevaisuudessa pyyhkiä menemään muita asuntovaununvetäjiä kovempaa.

Vanhalla vaunulla ja surkeilla kumeilla satasta

Kevytperäkärryjen rajoituksen nostaminen 80 km/h 100 kilometriin tunnissa parantaisi liikennevirran sujuvuutta, mutta siinä on myös riskinsä.

Talojen pihoissa sateessa vuodet ympäriinsä seisovat kärryt ovat usein vanhoja ja huonokuntoisia. Valovikojen lisäksi varsinkin renkaat ovat aito huoli. Päällisin puolin ehjältä näyttävät renkaat ovat usein viime vuosikymmeneltä tai pahimmillaan jopa vuosituhannelta. Satasen vauhdissa sattuu pahemmin, jos rengas puhkeaa.

Monien vanhojen vaunujen ajo-ominaisuudet ovatkin muuttuneet vuosien aikana ajo-omituisuuksiksi.

– Ruotsissa talvirengasvaatimus koskee myös autolla vedettäviä kevytperävaunuja. Ja lisäksi Ruotsissa nopeusrajoitus on 80 km/h:n sijasta vain 40 km/h, jos jarruttoman perävaunun paino ylittää puolet vetoauton omapainosta, sanoo tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta.

Kuljettajalla on vastuu ja toivottavasti myös viisaus

Tiekohtainen nopeusrajoitus on monissa tilanteissa kova matkailuautoille. Kokeneet karavaanarit tietävät tämän, mutta autoja ajavat myös autonvuokraajat ja muut satunnaisemmat lomakuljettajat, joilla ei välttämättä ole kokemusta autojen oikeasta lastaamisesta.

Esimerkiksi Turun moottoritien mutkissa voi kokemattomalle tulla eteen todella pelottavia ajotilanteita, jos matkailuauton on saanut alamäessä kiihdytettyä 120 kilometrin tuntivahtiin.

Poliisihallituksen Heikki Ihalainen ei osaa myöskään paketti- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaisten nopeusrajoitusten poistosta vielä sanoa lopullista mielipidettä.

– Otamme tarkemman kannan asiaan kun olemme saaneet poliisilaitosten ja siellä olevien asiantuntijoiden lausunnot asiasta.

Liikenneturvan Valtoselta mielipide sen sijaan löytyy.

– Ne, paketti- ja alle 3,5 tonnin matkailuautot, joilla vielä on 80 km/h nopeusrajoitus, ovat vanhahkoja, ilman abs-jarruja olevia, eikä niissä ole edes kuljettajalle turvatyynyä. Kysyä sopii, onko näiltä nopeusrajoitusten poistaminen missään mielessä sellainen etu, että muutos kannattaa näihinkin ajoneuvoihin ulottaa.

SF-Karavanista muistutetaan, että tällaisia autoja on liikenteessä enää todella vähän ja jos onkin, harva niistä kulkee vastatuuleen yli satasta.

Samuli Edelmannin vuoden 2001 hitissä karavaanari on kaikkien kaveri. Suomessa suurin osa matkailuvaunuista jatkaa matkaansa edelleen 80 km/h ajonopeudella, vaikka lakimuutos voimaan astuisikin. ”Teiden tukko”, niin kuin samaisessa laulussa lempeästi lauletaan.