JSN ryöpyttää pääministeri Juha Sipilän toimia: Toiminta vähintään harkitsematonta

Yle sai Julkisen sanan neuvostolta langettavan päätöksen, mutta moitteita tuli myös pääministeri Juha Sipilälle.

Julkisen sanan neuvosto
Atte Jääskeläinen ja Juha Sipilä
Yle / AOP

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sai tänään moitteet Julkisen sanan neuvostolta (JSN) (siirryt toiseen palveluun).

Sipilä lähetti viime marraskuussa lukuisia teksti- ja sähköpostiviestejä Ylen päätoimittajalle Atte Jääskeläiselle ja tuolloin Ylessä työskennelleelle toimittajalle Salla Vuorikoskelle. Sipilä hermostui Ylen jutusta, jossa kerrottiin hänen sukulaistensa omistuksesta yrityksessä, joka sai tilauksen Terrafame-yhtiöltä.

– Vallankäyttäjillä on muiden kansalaisten kanssa yhtäläinen oikeus antaa palautetta, vaatia oikaisuja ja tulla kuulluksi silloin, kun heihin kohdistuu erittäin kielteistä julkisuutta. Pääministerin sananvapauteen kuuluu myös oikeus ilmaista tyytymättömyytensä juttuun ja jopa sen näkökulmaan, JSN:n lausumassa kirjoitetaan.

JSN kuitenkin katsoi, että viestien määrä ja sävy olivat niin poikkeukselliset, että ne pystyi tulkitsemaan painostusyritykseksi. Yhdessä viestissä Sipilä julisti, että hänen luottamuksensa Yleen on nolla. JSN piti viestiä harkitsemattomana Ylen aseman takia.

– Pääministeri Juha Sipilän hallituskaudella Ylen rahoitusta on heikennetty jäädyttämällä indeksikorotuksia. Poliitikot ovat hallituskauden aikana muutenkin kyseenalaistaneet Yleisradion rahoitusta ja sen toimintamahdollisuuksia ja päätöksenteon itsenäisyyttä, ja ministerit ovat käyttäneet voimakkaita puheenvuoroja, joissa Yleisradion toimintatapoja ja yksittäisiä sisältöjä on kyseenalaistettu.

JSN toteaa lausunnossaan, että sen on mahdoton selvittää, yrittikö pääministeri vaikuttaa Ylen sisältöihin.

– Pääministerin toiminta oli kuitenkin vähintään harkitsematonta ja omiaan rajoittamaan yleisradioyhtiön sananvapautta.

JSN antoi tänään Ylelle yhden vapauttavan ja yhden langettavan päätöksen. Langettavan päätöksen mukaan Yle luovutti journalistisen päätösvallan toimituksen ulkopuolelle. JSN äänesti tapauksesta, ja tulokseksi tuli 6–6. Tasatilanteessa puheenjohtaja Elina Grundströmin ääni ratkaisi, ja Yle sai langettavan.