Junaratojen vaarallisuutta ei tiedosteta – "Luullaan, että kuullaan ja nähdään"

Viranomaiset muistuttavat junaratojen vaarallisuudesta kampanjalla. Tavoitteena on saada ihmiset tiedostamaan paremmin rautateiden vaarat ja lopettaa uusi hengenvaarallinen nuorisoilmiö, jossa selfie eli omakuva otetaan raiteilla.

rautatieonnettomuudet
Pendolino saapuu juna-asemalle.
Tommi Parkkinen / Yle

Uuden ilmiön yleisyydestä ei ole tarkkaa tietoa, mutta siitä tulee havaintoja veturinkuljettajilta Liikennevirastoon ja sivullisilta ihmisiltä hätäkeskukseen.

– Ei voi sanoa, että viikoittain, mutta raportteja niistä tulee. Kyse on kansainvälisestä ilmiöstä, kertoo rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta.

Raiteilla kuvien ottamisen ei ole Tuomisen mukaan johtanut vielä junan alle jäämiseen, mutta vaarallinen ilmiö halutaan lopettaa heti alkuunsa. Asialla ovat Liikennevirasto, Trafi, VR-Group ja Aseman lapset ry. Kampanja "Selfie raiteilla voi tappaa" alkoi viime kuun lopussa.

Viesti rautateiden vaarallisuudesta välitetään nuorille "Vain yksi elämä" - videolla. Siinä selfietä raiteilla ottava nuorityttö jää junan alle, kun hän ei huomaa kuvan ottamiseen keskittymisen takia lähestävää pikajunaa.

Junien jarrutusmatka jopa yli kilometrin

Vaikka video on suunnattu erityisesti nuorille, kampanjan on tarkoitus muistuttaa myös muita siitä, että radan lähellä liikkuminen ja sen ylittämien luvattomasta paikasta on erittäin vaarallista.

– Vaaraa ei tiedosteta. Luullaan, että juna kuullaan ja nähdään, mutta yksi kompastuminenkin voi aiheuttaa alle jäännin, kun ei ehdikään alta pois, muistuttaa turvallisuuspäällikkö Tuominen.

Junan jarrutusmatka on Tuomisen mukaan vähintään satoja metrejä. Nopeat junat vaativat pysähtyäkseen yli kilometrin jarrutusmatkan.

– Veturinkuljettaja ei yleensä pysty junaa pysäyttämään, kun havaitsee radalla liikkujan, kertoo Tuominen.

Viime vuonna junan alle jäi Suomessa 66 ihmistä. Vuosittain määrä on noin 50-60 ihmistä. Suuri osa, arviolta 80-90 prosenttia tapauksista on itsemurhia, loput tapaturmaisia. Suuri osa junan alle jääneistä on aikuisia.

Ongelmana myös ratojen yli oikaiseminen

Radoilla oleskelu ei ole Liikenneviraston turvallisuuspäällikkö Marko Tuomisen mukaan kokonaisuudesssaan lisääntynyt, mutta viranomaisia huolestuttaa myös se, että ratojen yli oikaistaan raiteiden aitaamisesta huolimatta. Pääkaupunkiseudullakin on useita luvattomia radan ylityspaikkoja.

– Luvallinen ylityspaikka saattaa olla 50 metrin päässä oikaisupaikasta. Rata-aitoja rikotaan ja rakennetaan kulkureittejä aitojen yli, kertoo Tuominen Liikennevirastosta.