Kemijärvellä on nyt Suomen suurin ja nykyaikaisin raakapuuterminaali

Uusi raakapuuterminaali tarvittiin, koska sellutehtaan lopettaminen kaksinkertaisti kuitupuun välivarastoinnin Itä-Lapissa.

metsäteollisuus
puuterminaali
Junaa lastataan Kemijärven terminaalissa Patokankaalla. Vuorokaudessa kaksi täyspitkää junaletkaa vie kuitupuuta Kemijärveltä Kemiin.Esko Puikko / Yle

Kemijärven uusi raakapuuterminaali on puolessa vuodessa osoittanut toimivuutensa. Syksyllä avattu terminaali on Suomen suurin ja nykyaikaisin.

Terminaalissa ovat osakkaina Metsähallitus, Stora Enso ja Metsä Group ja operaattorina VR Transpoint.

Patokankaalta lähtee vuorokaudessa kaksi täyteen kuormattua junaletkaa Kemiiin. Niistä noin puolet on Metsähallituksen puita.

Täynnä ennen kelirikkoa

Metsähallituksen hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvi astelee tyytyväisenä suurten puupinojen välissä ja mittailee niiden kokoa: pituutta yli puoli kilometriä ja korkeutta 6-7 metriä.

– On siinä tavaraa; noin 150 000 kiintokuutiota. Alkaa olla enimmillään. Terminaali täyttyy ennen kelirikkokautta, joka alkaa tuossa maalis-huhtikuun vaihteessa. Puut pitää olla poisajettuina metsäteiden varsilta ennen kelirikkoa, hän kertoilee.

– Varasto sitten tyhjenee, tai puut vaihdetaan tuonne kesäkuun loppuun mennessä, niinkuin tuhohyönteislaki edellyttää.

Kemijärven puuterminaalin kautta kulkee kuitupuuta noin 600 000 kiintokuutiometriä vuodessa.

Juha Pyhäjärvi
Metsähallituksen hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvi kiittelee Kemijärven uuden raakapuuterminaalin toimivuutta. Esko Puikko / Yle

Junakuljetukset kaksinkertaistuivat

Kun Stora Enso lakkautti sellutehtaansa Kemijärveltä, niin Pyhäjärven mukaan Itä-Lapissa kaksinkertaistui tarve kuljettaa puuta junalla.

– Vanha terminaali aseman alueella kävi ahtaaksi ja piti rakentaa tämä uusi tänne Patokankaalle. Paikka löytyi monien vaiheiden jälkeen. Tämä on nyt sitten rakennettu viimeisen päälle, nykyaikaisten varastovaatimusten mukaisesti.

– Täällä voidaan operoida sähköjunalla ja on muutenkin hyvä toimia. Sähköjuna tuo tyhjän vaunuletkan ja ottaa toiselta raiteelta täyden. Enää tarvitse katkaista vaunuletkaa, niinkuin ennen, eikä vekslata dieselveturin kanssa.

Uusi tehdas muuttaa käyttöä

Juha Pyhäjärvi uskoo ja tietää, että Kemijärvelle suunniteltu biosellutehdas muuttaa puuterminaalin käyttöä.

Uusi tehdas on vaiheessa, että sen rakentamisesta odotetaan päätöstä tämän vuoden aikana. Näin on sen kiinalainen rahoittaja luvannut. Tehtaan on määrä nousta vain parin sadan metrin päähän terminaalista.

– Silloin suurin osa puusta menee sinne. Terminaalin luonne muuttuu. Mutta katsotaan sitä sitten aikanaa, Pyhäjärvi sanoo.

Vesa Karjalainen
Koneenkuljettaja Vesa Karjalainen sanoo purkavansa noin 25 puurekkalastia työvuoron aikana. Esko Puikko / Yle

Konemieheltä se käyttää 

Puut Kemijärven terminaaliin ajetaan pääosin itäisestä Lapista. Savukosken, Sallan, Pelkosenniemen ja Sodankylän alueelta, Lokan perukoilta.

Puutavara-auto toisensa jälkeen saapuu alueelle ja vie kuormansa purettavaksi. Korkeat kourakoneet tarttuvat lastiin ja pankot ovat tyhjät kymmenessä minuutissa. Puut kuormataan joko suoraan junaan tai sitten pinoon.

Vesa Karjalainen on yksi kolmesta koneenkuljettajasta. Miehet ovat kajaanilaisen Fin-Terpuu Oy:n palveluksessa.

Vesa sanoo viihtyneensä työssään ja on ollut siinä kahdeksan vuotta. Entinen työ oli Kemijärven sellutehtaassa.

– Kyllä tässä saa vipuja heiluttaa. Päivässä tulee käsitellyksi 25 rekkakuormaa puuta. Työtä tehdään kahdessa vuorossa ja joskus lauantainakin, hän sanoo.