Konkarikuljettaja toivoo Päitsin voittoa nuorelle lupaukselle – "Jos Eemil nyt kuittaisi, siinä olisi 50 vuotta väliä"

Jämsäläistalli tavoittelee Päijänteen ympäriajon voittoa kuuden kuljettajan voimin. Ratamestarin apulaisena häärii Pertti Kärhä, joka ajoi Päitsin ensimmäistä kertaa vuonna 1955.

Jämsä
Antti Hellsten ajaa päitsiä vuonna 2014.
Kytönen Motorsportia edustava Antti Hellsten on kaksinkertainen Päitsin voittaja. Kuva vuoden 2014 kisasta.Virpi Miettinen

Perinteinen Päijänteen ympäriajo ajetaan tulevana viikonloppuna ensimmäistä kertaa enduron MM-osakilpailuna. Kisa starttaa lauantaina Vierumäeltä ja maali on Malmilla Helsingissä. Keski-Suomessa Jämsässä on huolto ja kokoomatauko – mutta muutenkin kovat odotukset kisasta.

Päitsiin osallistuu jämsäläinen Kytösen endurotalli kuuden kuljettajan voimin.

Kytönen Motorsportin tallissa on Päitsin voittaneita kuljettajia jo entuudestaan kaksi: Antti Hellsten ja Marko Tarkkala. Viikonloppuna voitosta kisaa myös nuori lupaus Eemil Pohjola.

Ratamestarin apulainen Pertti Kärhä ajoi Päitsin ensimmäisen kerran vuonna 1955. 15 vuotta kestäneellä kuljettajaurallaan hän voitti Päitsi viimeisen kerran vuonna 1967.

Kyllä se on eräänlainen miehuuskoe.

Ex-kuljettaja Pertti Kärhä

– Jos nyt Eemeli kuittaisi, niin siinä olisi 50 vuotta väliä.

Kärhän mielestä sen, millainen Päijänne on enduropyörällä kiertää, tietää vain, jos on sen itse ajanut.

– Erikoiskokeilla tulee lämmin ja siirtymillä kylmä. Kyllä se on eräänlainen miehuuskoe.

Reilussa 60 vuodessa pyörissä on tapahtunut valtava muutos. Vuonna 1956 Kärhän kilpailupyörässä oli 17 hevosvoimaa ja se painoi 185 kiloa.

– Nyt pyörät painavat satakunta kiloa ja niissä on 40–50 heppaa.

Myös reitti on muuttunut. 1950-luvulla jo siirtymäosuuksissa oli selviytymistä: kelirikko oli niin paha, ettei henkilöautolla olisi voinut ajaa.

Vaikka teiden kunto on parantunut, siirtymät vaativat konkarin mukaan kilpailijoilta malttia.

– Ei voi kovin lujaa ajaa, muuten nastat sulaa irti.

Kylmää, märkää kidutusta kuljettajien näkökulmasta.

Kilpailutoimenjohtaja Harri Leppälaakso

Päitsin pääsy MM-osakilpailuksi ilahduttaa Kytönen Motosportin kilpailutoimenjohtaja Harri Leppälaaksoa. Hänen mielestään on koko sarjan kannalta hieno juttu, että mukaan tulee uudenlaisia kilpailutyyppejä.

– Moottoripyörävalmistajat ja jotkut tiimit halusivat poikkeusta siihen normaalisettiin. Tämä on uusi avaus, ja antaa tietysti hyvät mahdollisuudet suomalaisille ottaa pisteet kotikisasta himaan.

Leppälaakso odottaa Päitsiin jo perinteisestikin vaativia olosuhteita. Viikonlopuksi luvataan yöpakkasia, jonka ansiosta maapohja pysyy kovana, mutta ajoränneissä on paljon kylmää vettä.

Kylmää, märkää kidutusta kuljettajien näkökulmasta.

Kilpailutoimenjohtaja Harri Leppälaakso

– Päitsi on haastava ja legendaarinen endurokisa, poikkeavakin luonteensa vuoksi, koska se on pitkä, yhtäjaksoinen kilpailu. Yleensä MM-rallissa varikko on paikoillaan ja heitetään pieniä lenkkejä ja palataan varikolle huoltoon. Tässä edetään 800 kilometriä yhtäjaksoisesti. Kylmää, märkää kidutusta kuljettajien näkökulmasta.

Jämsässä ajetaan Leppälaakson mukaan kaksi tärkeää, jopa ratkaisevaa pätkää: Hassi ja Haapajoki.

– Molemmat ovat legendaarisia, pitkiä pätkiä. Erityisesti Haapajoki on hyvä paikka yleisön katsoa kisaa.

Jämsäläistalli matkustaa heti Päitsin jälkeen Espanjaan, jossa ajetaan noin kuukauden päästä ensimmäinen kesäosakilpailu.

Päijänteen ympäriajo järjestetään tänä vuonna 82. kerran. Ensimmäisen kerran kisa ajettiin vuonna 1927, mutta sotavuosina sitä ei järjestetty.