Veneilijä tippui mereen, vene jäi pyörimään ilman kuljettajaa – Vuoden meripelastajat pysäyttivät aluksen kekseliäällä tavalla

Poikkeuksellinen operaatio toi Helsingin Meripelastusyhdistyksen Mikrolog III -aluksen miehistölle Vuoden meripelastaja -tunnustuksen.

meripelastus
Markku Tamminen on pelastusvene Mikrolog III:n päällikkö. Veneen miehistö palkittiin Vuoden 2016 meripelastajaksi.
Markku Tamminen on pelastusvene Mikrolog III:n päällikkö. Veneen miehistö palkittiin Vuoden 2016 meripelastajaksi.Vesa Marttinen / Yle

Sunnuntaina 15. toukokuuta kello 13.23 Markku Tamminen miehistöineen kuuli viestin: ”Hälytystilanne Villingin pohjoispuolella, mies meressä, vene pyörii ympyrää”.

Tamminen on pelastusvene Mikrolog III:n päällikkö ja kokenut meripelastaja. Hän tiesi, että nyt on tosi kyseessä.

– Ensimmäinen ajatus oli, että ei tällaista tehtävää voi osua minun kohdalleni. Näitä on harjoiteltu, mutta onneksi ne ovat todella harvinaisia, Tamminen sanoo.

Hetkeä aiemmin helsinkiläinen Mikael Niinivaara oli lähtenyt Jollaksesta Sarvaston venesatamasta kohti Suomenlinnaa. Tarkoitus oli hakea Suomenlinnasta hänen ystävänsä.

Niinivaara taittoi matkaa ystävänsä RIB-mallisella kumiveneellä, jossa oli 50 hevosvoiman moottori. Sää oli aurinkoinen ja tuulta tuskin nimeksikään.

Vesibussin kuljettaja näki kaiken

Villingin saaren pohjoispuolella Niinivaaran veneen runkoon osui pieni aalto, joka oli riittävän suuri keinuttaakseen venettä niin, että Niinivaara lensi mereen. Nopeutta oli onnettomuushetkellä noin parikymmentä solmua (n. 37 km/h).

Niinivaara pysyi tajuissaan ja hänellä oli yllään kelluntatakki. Todellisen vaaran aiheutti vene, joka jäi pyörimään Niinivaaran ympärille eikä hän pystynyt uimaan venettä karkuun.

Ensimmäisten joukossa paikalle osui Kauppatorilta klo 12.30 Sightseeing-risteilylle lähtenyt vesibussi, jonka päällikkö huomasi onnettomuuden ja teki hälytyksen meripelastukselle. Kun Tamminen miehistöineen saapui paikalle, veden varaan joutunut Niinivaara oli saatu pelastettua vesibussiin.

Vaaratilanne ei ollut kuitenkaan vielä ohi: vene pyöri edelleen ympyrää tyhjillään keskellä vilkasta veneväylää lähes 20 solmun nopeudella.

Vaihtoehdot vähissä 

Tammisen johtama Mikrolog III -pelastusalus saapui paikalle noin viisi minuuttia hälytyksestä. Veneen pysäyttäminen oli haastava tehtävä, ja Tamminen kävi kansimies Ritva Heikkisen kanssa läpi vaihtoehtoja.

Hyppääminen pyörivään veneeseen osoittautui kokeilujen jälkeen mahdottomaksi. Kumiveneessä ei ollut kiinnityspisteitä, joten sitä ei voinut pysäyttää köysien avulla. Bensan loppumista ei voinut vilkkaan veneliikenteen vuoksi jäädä odottamaan.

Lopulta vene saatiin pysäytettyä niin, että Tamminen ajoi kumiveneen rinnalla ja Heikkinen ujutti köyden, jonka päässä oli silmukka, kumiveneen kaasukahvaan. Parin yrityksen jälkeen silmukka saatiin kiinni ja veneen vauhti hallitusti pysäytettyä.

Vesibussin kyydissä olleet turistit seurasivat koko tapahtumasarjaa sivusta, ja onnistumisen jälkeen matkustajat palkitsivat pelastajat raikuvilla aplodeilla.

Tappokytkin olisi pelastanut

Onnettomuus olisi ollut estettävissä, jos Niinivaaran ajamassa kumiveneessä olisi ollut kytkettynä niin sanottu tappokytkin. Hätäpysäytin eli tappokytkin on avoveneissä pakollinen varuste, joka pysäyttää veneen, mikäli ohjaaja putoaa pois ohjauspaikalta.

Tappokytkin koostuu katkaisijasta ja joustavasta muovinarusta, joka kiinnitetään ohjaajaan. Kytkin toimii ainoastaan kiinnitettynä.

Onnettomuuden uhriksi joutunut Mikael Niinivaara sanoo viisastuneensa vahingosta, josta hän selvisi tällä kertaa säikähdyksellä.

– Musta on tullut suorastaan saarnaaja näiden kytkimien puolesta!