Laihtuuko mies helpommin kuin nainen? 10 kysymystä laihduttamisesta – asiantuntija vastaa

Kysyimme kuinka uni vaikuttaa laihduttamiseen ja onko kuntoilu aamuisin tyhjällä vatsalla paras vaihtoehto.

painonhallinta
Pääkuva
Yle Uutisgrafiikka

Joka tuutista tulee erilaisia ohjeita laihduttamiseen ja siihen, mitä kannattaa syödä ja kuinka harjoitella parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Kokosimme yleisiä väittämiä laihduttamisesta. Niihin vastasi UKK-instituutin ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkala.

1. Treenin jälkeen kannattaa syödä heti proteiinia hyödyn maksimoimiseksi

Oikein ja väärin. Ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkalan mukaan kuntoilun jälkeen proteiinipitoinen ruoka voi hyvinkin olla tarpeen, mutta siihen vaikuttaa esimerkiksi harjoittelun rankkuus.

– Esimerkiksi juoksulenkki ei ole samalla tavalla lihasmassaa korostavaa kuin kuntosali, sanoo Puhkala.

Yleisenä ohjenuorana hän pitää sitä, että harjoittelun jälkeen puolet energiasta tulisi hiilihydraateista, joita lihas käyttää energia-aineenvaihduntaan. Proteiini toimii taas lihaksen rakennusaineena.

Hänen mukaansa esimerkiksi purkki rahkaa kuntosaliharjoittelun jälkeen on hyvä idea, mutta sen lisäksi kannattaa syödä jotakin hiilihydraattipitoista, kuten vaikkapa leipää tai banaania.

2. Aamulla kuntoilu tyhjällä vatsalla polttaa enemmän kaloreita kuin muulloin tehty treeni

Väärin. Jatta Puhkalan mukaan aamulla tehty treeni voi polttaa enemmän kaloreita siinä hetkessä, mutta päivän mittaan tilanne tasaantuu. Hän sanoo, että loppujen lopuksi aineenvaihdunnan kannalta on ihan sama, missä vaiheessa päivää liikuntaa harrastaa.

3. Litteän vatsan saa tekemällä runsaasti vatsalihasliikkeitä

Väärin. Puhkalan mukaan varsinainen vatsalihasliikkeiden tekeminen ei polta rasvaa suoraan halutusta paikasta vaan enemmän vaikuttaa kokonaisenergiansaanti, eli se mitä syö ja paljonko liikkuu.

– Laihduttaessa tehokkaampaa on kuormittaa suuria lihasryhmiä, esimerkiksi jalka -ja selkälihaksilla.

4. Yksinkertainen resepti paras: Kuluta enemmän mitä syöt ja laihdut

Oikein. Ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkalan mukaan väite pitää hyvin pitkälti paikaansa. Hän sanoo, että niin kauan kun kulutat enemmän kuin syöt niin laihdut, kunhan energianpuute on järkevässä mittakaavassa.

Hän muistuttaa, että rankka laihdutuskuuri voi johtaa siihen, että aineenvaihdunta hidastuu ja keho menee jumiin.

– Päivittäinen energiavaje ei saisi ylittää 500 kilokaloria.

5. Proteiinipitoinen ruokavalio pitää paremmin kylläisenä kuin paljon hiilihydraatteja sisältävä

Oikein. Puhkalan mukaan proteiinissa on sellaisia ominaisuuksia, jotka pitävät ihmisen hyvin kylläisenä.

– Parhaiten pitää kylläisenä sellainen ateria, jossa on sopivassa määrin proteiinia, rasvaa ja kuitupitoisia hiilihydraatteja.

6. Jos haluat laihtua, on saatava unta riittävästi

Oikein. Puhkalan mukaan aikuisilla unen tarve on yleisesti vähintään seitsemän tuntia yössä. Unen määrän tarve on kuitenkin yksilöllistä.

Puhkala sanoo, että väsyneenä tekee helposti mieli syödä enemmän ja raskaampia annoksia. Väsynyt keho ei välttämättä toimi yhtä tehokkaasti aineenvaihdunnassa.

– Univaje on stressitila, jolloin keskivartaloon kertyy helpommin rasvaa kuin hyvin nukkuneena, sanoo Puhkala.

7. Jos teet istumatyötä, tunnin kuntoilurääkistä ei ole laihduttamisen kannalta hyötyä

Väärin. Puhkalan mukaan liikunnasta on aina hyötyä, vaikka määrä olisi vähäinen.

8. Miehiltä paino putoaa helpommin kuin naisilta

Periaatteessa oikein. Puhkalan mukaan painonpudotuksessa auttaa, että on lihasmassaa ja miehillä sitä on luonnostaan enemmän kuin naisilla.

– Siinä mielessä fysiologisesti se pitää paikkaansa.

Hänen mukaansa tutkimusten perusteella muilta osin ei ole näyttöä, että miesten laihtuminen olisi helpompaa kuin naisten.

9. Laihduttaessa ensimmäiset lähtevät kilot ovat aina nestettä

Oikein ja väärin. Puhkala sanoo, että mitä rajummin lähtee laihduttamaan sitä varmemmin hupenevat sokerivarastot eli glykogeenivarastot, jotka itsessään sitovat paljon vettä.

Hänen mukaansa tämän jälkeen riippuu paljon laihduttamisen rankkuudesta, mitä kehosta lähtee liikkeelle seuraavaksi.

– Jos on maltillinen tahti, niin lähtee pikkuhiljaa rasvaa, mikä on se toivottava asia. Hyvin rankasti laihduttaessa voi helposti lähteä rasvan kanssa myös lihasmassaa.

Hänen mukaansa maltillisesti laihduttaessa jo ensimmäisten kilojen mukana lähtee myös rasvaa.

10. Laihduttaessa mittanauha on parempi mittari kuin vaaka

Oikein. Puhkala sanoo, ettei vaaka tunnista lihasmassan kehitystä. Mittanauha paljastaa enemmän, mitä vatsan ympäristössä on tapahtunut.

– Se taas on useasti rasvaa, mikä lähtee vyötäröltä, hän sanoo.