Kreikan liikenteessä kuolee vuosittain pikkukaupungin verran ihmisiä

Liikennekasvatuksen ja valvonnan puute ovat pääsyitä Kreikan suureen liikennekuolemien määrään.

Kreikka
Ateenalainen Dora Siarmali hiljentyy päivittäin liikenneonnettomuuksissa menettämiensä sukulaisten muistolle.
Ateenalainen Dora Siarmali hiljentyy päivittäin liikenneonnettomuuksissa menettämiensä sukulaisten muistolle.Sara Saure / Yle

AteenaLiikenneturvallisuudesta puhuminen on ateenalaiselle Dora Siarmalille tärkeää.

Hän on menettänyt kahdessa liikenneonnettomuudessa nuoria lähisukulaisiaan.

Siarmalin sisarenpoika kuoli ylinopeusonnettomuudessa ja veljentytär ajettuaan humalassa moottoripyörällä.

Ateenan naapurustoissa on pieniä tienvarsipyhättöjä liikenneonnettomuuksien uhreille.
Ateenan naapurustoissa on pieniä tienvarsipyhättöjä liikenneonnettomuuksien uhreille.Sara Saure / Yle

Ylinopeus ja rattijuopumus ovat kuolonkolareiden yleisimmät syyt Kreikassa.

"Nuoria kuolee kuin jatkuvassa sodassa"

Selviytyäkseen menetyksistään Siarmali on joutunut turvautumaan ammattiauttajiin.

– Psykologi neuvoi, että en pitäisi hyllyillä esillä kuolleiden omaisten valokuvia, mutta vielä en ole noudattanut ohjetta. Pelkään kaiken aikaa myös omien lasteni puolesta liikenteessä, Dora Siarmali kertoo.

Pelko on aiheellinen, sillä Kreikassa kuolee liikenneonnettomuuksissa päivittäin keskimäärin viisi ihmistä ja 60 loukkaantuu.

Töhrityt liikennemerkit vaarantavat liikenneturvallisuutta Ateenassa.
Töhrityt liikennemerkit vaarantavat liikenneturvallisuutta Ateenassa.Sara Saure / Yle

Enemmistö kuolonuhreista on alle 30-vuotiaita.

– Nuoria kuolee kuin jatkuvassa sodassa, Dora Siarmali toteaa surullisena.

Hänen mukaan osasyynä on se, että Kreikassa ajokortin saa usein puutteellisilla taidoilla ja lahjomalla.

Turvavyö unohtuu ja kaasujalka on liikennevaloissa herkässä

Pelkästään Ateenaa ympäröivässä läänissä kirjattiin tammikuussa lähes 400 liikenneonnettomuutta.

Pikatesti Ateenan aamuruuhkassa osoittaa kreikkalaisten välinpitämättömyyden liikennesäännöistä.

Liikenneturvallisuusinstituutti havainnollistaa ateenalaisille koululaisille simulaattorin avulla turvavyön merkitystä.
Liikenneturvallisuusinstituutti havainnollistaa ateenalaisille koululaisille simulaattorin avulla turvavyön merkitystä.Sara Saure / Yle

Kaduilla näkee päin punaista ajamista, kaistan vaihtoja ilman vilkkua ja vaarallisia u-käännöksiä. Tuskin kukaan autoilijoista pysähtyy suojatien eteen, eivätkä läheskään kaikki käytä turvavyötä.

– En käytä koskaan kypärää, en vain ole tottunut siihen. Onneksi olen välttynyt tähän asti vakavammalta, letkauttaa Apostolis-niminen moottoripyöräilijä liikennevaloissa.

Kunnostamattomilla teillä liikkuu myös paljon huonokuntoisia kulkuneuvoja tai autoja, joissa on tummenetut ikkunat ja musiikki täysillä. Monet räpläävät ajaessaan kännykkää.

Koko maassa on satoja tuhansia vakuuttamattomia ajoneuvoja.

Valtion toimet riittämättömiä

Hallitus myöntää, että poliisin nopeusvalvonnassa on tehostamista.

Nopeutta valvotaan pääasiassa ratsioissa. Talouskriisi näkyy poliisin henkilöstömäärässä, eikä rahaa ole tutkien ja automaattisten liikennevaltontalaitteiden asentamiseen valtateille.

Parhaillaan liikenneministeriö kaavailee liikennesakkojen alentamista.

Liikenneturvallisuusinstituutti havainnollistaa ateenalaisille koululaisille alkoholin vaikutusta ajamiseen.
Liikenneturvallisuusinstituutti havainnollistaa ateenalaisille koululaisille alkoholin vaikutusta ajamiseen.Sara Saure / Yle

Liikenneturvallisuusinstituutin johtajan Vasiliki Danelli-Milonan mukaan sakkojärjestelmä vaatii uudistusta, mutta uudistus ei saisi olla harkitsematon.

– Jos sakkoja alennetaan eikä muuta valvontaa tehosteta, on seurauksena laiminlyöntien lisääntyminen.

Liikenneturvallisuutta tulisi opettaa kouluissa

Ensisijaisesti Vasiliki Danelli-Milona nostaa esille aukot kasvatuksessa.

– Liikennekasvatuksen pitäisi olla kouluissa oppiaineena. Myös vanhempien olisi näytettävä lapsilleen hyvää esimerkkiä liikenteessä.

Liikenneturvallisuusinstituutti paikkaa aukkoja kasvatuksessa. Instituutti on kiertänyt viime vuodet Kreikan kouluissa simulaattorikalusto mukanaan.

Koululaisille havainnollistetaan muun muassa turvavyön ja kypärän merkitystä sekä alkoholin vaikutusta ajokykyyn.

Liikenneturvallisuusinstituutti havainnollistaa ateenalaisille koululaisille simulaattorin avulla turvavyön merkitystä.
Liikenneturvallisuusinstituutti havainnollistaa ateenalaisille koululaisille simulaattorin avulla turvavyön merkitystä.Sara Saure / Yle

Oppilailta ja vanhemmilta tulevan palautteen perusteella liikenneturvallisuustapahtumat ovat enemmän kuin tervetulleita.

Mitä nuoret voivat sitten itse tehdä tulevaisuuden parantamiseksi?

– Meidän on noudatettava liikennesääntöjä kirjaimellisesti. Sankarin esittäminen ja egoismi eivät sovi ajokulttuuriin, kiteyttää 17-vuotias lukiolainen Hristos Karidas.