Uudistuneessa Päitsissä MM-tason enduroa paremmilla katselupaikoilla – "Ei tarvitse mennä umpiperään"

Yleisön viihtyvyyteen on panostettu tänä vuonna Päijänteen ympäriajossa. Tänä viikonloppuna järjestettävä talvikisa on nyt myös osa enduron MM-sarjaa.

enduro
Antti Hellsten ajaa päitsiä vuonna 2014.
Maaliskuussa 2015 Päijänteen ympäriajossa oli enemmän lunta.Virpi Miettinen

Päijänteen ympäriajo on tänä vuonna suositumpi kuin koskaan, koska vaativa endurokisa ajetaan ensimmäistä kertaa MM-osakilpailuna. Maastoon lähtee noin 260 kilpailijaa ja yleisöä odotetaan paikalle runsaasti.

Etenkin aamuvirkkujen kannattaa suunnistaa katsomaan Päitsiä jo lauantaina 25. maaliskuuta aamulla seitsemän aikaan, jolloin ajetaan EK 1 Vierumäen Matkakeitaalla, jonne katsojien on helppo saapua.

Ensimmäinen kilpailija pörähtää pätkälle klo 7.10 ja ensimmäisellä maastokokeella on kuuluus. Lisää mielenkiintoa tuo se, että paikalla on kuusinkertainen Päitsin voittaja Heikki Timonen.

Kilpailujohtaja Sauli Nordlingin mukaan kisaa kannattaa tulla seuraamaan myös erikoiskokeelle, joka ajetaan lauantaina aamulla yhdeksän jälkeen Auttoisissa Padasjoen kupeessa. Paikalla on hyvin tilaa yleisölle ja parkkialue on lähellä.

– Katsojan ei tarvitse mennä mihinkään umpiperään, josta ei pääse pois, toteaa Nordling.

Golfkentän pätkä hemmottelee katsojia

Lauantaina illan viiimeinen erikoiskoe ajetaan Vierumäen golfkentällä. Illalla seitsemän jälkeen starttaava pätkä on Nordlingin mukaan poikkeuksellinen, koska golfkentän avoimen maaston vuoksi yleisö näkee kaikki tapahtumat loistavasti.

– Greenien poikki ei ajeta, vaan enemmän rangella. Täällä yhdestä paikasta näkee lähes koko pätkän.

Yleisölle erinomainen pätkä on myös sunnuntaina aamulla yhdeksän jälkeen Ruuhijärvellä ajettava päivän toinen erikoiskoe. Kisapaikan osoite on Salakkaniementie 1, jossa ei tarvitse mennä parkkialuetta kauemmaksi ja etenkin lähdössä on hyvä mahdollisuus katsoa kisaa.

Jätä kiire kotiin

Erikoiskokeita ei yhdelle päivälle kannata ahnehtia liikaa. Järjestäjien mukaan yhtenä päivänä ehtii käydä parilla erikoiskokeella katsomassa, mikäli ei pidä liikaa kiirettä.

Aikataulu kannattaa suunnitella väljäksi siksikin, että viikonloppuna liikenteessä on paljon enduron ystäviä ja ruuhkia saattaa paikoin syntyä.

Järjestäjät toivovat myös, että Päijänneajoon osallistuvien kuskien annetaan rauhassa siirtyä erikoiskokeelta toiselle ilman, että heidän keskittymistään kilpailuun häiritään. Endurokuskit ajavat siirtymäosuudet tavallisen liikenteen joukossa.

Maksimimäärä kilpailijoita   

Sauli Nordlingin mukaan Päijänteen ympäriajon muuttuminen ensimmäistä kertaa MM-osakilpailuksi ei muuta oikeastaan lainkaan kisan luonnetta.

– Lähdimme siitä, että Päitsi on Päitsi. Emme lähteneet muuttamaan kilpailua, joten täällä ajetaan nyt ihan erilaisella formaatilla kuin mitä säännöt ovat aikaisemmin sanoneet MM-osakipailuista, toteaa Nordling.

Kilpailujohtaja kertoo, että osallistujia on niin paljon kuin ajanottosysteemi kestää.

– Moni harrastajakin on ajatellut, että nyt lähdetään mukaan Päitsille, kun se on MM-osakilpailu. Yhtään enempää emme voisi mukaan ottaa.

Toisena kilpailupäivänä, sunnuntaina startataan aamukahdeksan jälkeen jälleen Vierumäeltä. Päivän maastokokeet on sijoitettun nelostien varrelle Lahdesta etelään. 82. Päijänteen ympäriajo päättyy iltapäivällä Malmin lentokentälle.