Kaksi vuotta Germanwingsin katastrofista – Nyt kysytään, millainen riski matkustamohenkilökunta voi olla?

Perämies ohjasi matkustajakoneen päin vuorta sillä välin, kun kapteeni oli tauolla. Sen jälkeen ohjaamoon on tullut lentoemäntiä.

lentoturvallisuus
Ihmiset vievät kukkia Barcelonan lentokentällä olevalle muistopaikalle kukkia.
Ihmiset vievät kukkia Barcelonan lentokentällä olevalle muistopaikalle.Lluis Gene / AFP

27-vuotias lentoperämies Andreas Lubitz lensi Germanwingsin A320 -koneen tarkoituksella vuoreen Ranskan Alpeilla 24. maaliskuuta 2015. Koneen kyydissä olleet 150 ihmistä kuolivat.

Lubitz ei päästänyt vessassa käynyttä lentokapteenia takaisin ohjaamoon. Tapaus oli mahdollinen, koska ohjaamoon yksin jäänyt perämies lukitsi ohjaamon turvaoven niin, että sitä ei saanut numerokoodilla avattua matkustamon puolelta.

Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA antoi tapauksen jälkeen suosituksen, että ohjaamoon ei saisi jättää ketään yksin. Jos toinen koneen kahdesta lentäjästä poistuu ohjaamosta, on tämän tilalle tultava jonkun muun koneen henkilökunnasta.

Lentoemäntien, stuerttien tai pursereiden ei sentään tarvitse osata lentää, mutta jokaisen ohjaamoon päässeen matkustamohenkilökunnan jäsenen on osattava avata ohjaamon turvaovi ohjaamon sisältä.

Ohjeistuksella pyritään myös välttämään tilanne, jossa yksin ohjaamossa istuva pilotti saisi sairauskohtauksen ilman, että kukaan muu huomaa.

Voisiko matkustamohenkilökunta vahingoittaa lentäjää?

Suomessa kahden henkilön ohjeistusta on sovellettu jo ennen Germanwingsin tapahtumia. Järjestelyyn päädyttiin sen jälkeen, kun turvaovet tulivat koneisiin vuoden 2001 syyskuun 11. päivän konekaappauksien jäljiltä. Finnairillakin ohjaamossa on aina vähintään kaksi henkilöä.

Nyt kaksi vuotta Germanwingsin turman jälkeen ovat saksalaislentäjät kyseenalaistamassa kahden henkilön ohjeistuksen järkevyyttä. Lähes 10 000 lentäjän ammattiliitto Cockpit ilmoitti perjantaina Saksan yleisradioyhtiö MDR:n haastattelussa, että järjestelyn vuoksi turvaovesta kuljetaan nykyään aiempaa useammin. Se lisää ulkopuolisen mahdollisuutta tunkeutua ohjaamoon.

Suomen lentäjäliiton saamien tietojen mukaan toinen syy on pohdinta matkustamohenkilökunnan aiheuttamista riskeistä. Euroopan lentoturvallisuutta edistävissä kokouksissa on puhuttu tilanteista, joissa matkustamohenkilökunnan jäsen saattaisi yrittää lentäjän eliminointia ja lukita oven sillä välin, kun toinen pilotti on ohjaamosta ulkona.

Riskit vaihtuvat mutta jäävät

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan lentoyhtiöiden on itse ratkaistava, kuinka suuri turvariski matkustamohenkilökunta voisi heidän lentotoiminnalleen olla.

Esimerkiksi osa lentoyhtiöistä on niin isoja, että lennon matkustamohenkilökunta ei välttämättä tunne toisiaan. Mahdollinen väkivaltainen isku lentäjää vastaan saattaisi olla taustaltaan terroristinen, mutta myös tapaus Lubitzia muistuttavaa mielenterveyssyytä ei voi sulkea pois.

Lentoturvallisuuspohdinnassa matkustamohenkilökunnan mahdollisista turvariskeistä on kyse niin sanotusta jäännösriskistä. Alalle on ominaista, että myös sellaiset riskit pyritään arvioimaan, joihin päästään vain mielikuvitusta käyttämällä. Tapaus Lubitz muistutti, että mitä vain voi tapahtua.

Finnair ilmoittaa, että sillä ei ole suunnitelmissa muuttaa vallitsevaa kahden henkilön ohjeistusta ohjaamoissaan.

Juttua varten on pyydetty tietoa Finnairista, Trafista sekä Suomen Lentäjäliitosta.