Kiinalaiset muistavat hyvin Nokian, mutta eivät sen kotimaata

Toimistohotellin avokonttorissa Pekingissä punotaan Nokia-kännyköiden uutta maailmanvalloitusta.

Nokia Oyj
nainen tutkii puhelintaan
HMD Global aloitti uusien Nokia-kännyköiden myynnin Kiinasta, 19. tammikuuta 2017.Mika Mäkeläinen / Yle

PEKING Nokian kännyköiden maine Kiinassa on kova, kirjaimellisesti.

Vanhoja Nokian kännyköitä on pidetty lähes rikkoutumattomina. Kiinalaisessa somessa näkyy videoita, joissa Nokian kännyköillä rikotaan pähkinöitä, niiden yli ajetaan autolla tai ne pudotetaan kerrostalosta. Vaikka näyttö räjähtäisi pirstaleiksi, puhelimilla voi edelleen soittaa.

– Pudotin kerran Nokia-puhelimeni veteen. Otin akun pois ja kuivasin sen. Se toimi edelleen. Laatu on erittäin hyvä, kehuu nuori nainen Gu Xinxin Pekingissä, kun saa hypisteltäväkseen uuden Nokia 6 -puhelimen.

Kiinalaisten iPhonet halutaan vaihtaa Nokioihin

nainen katsoo puhelintaan
Gu Xinxinin ensimmäinen puhelin oli aikoinaan Nokia, ja hän voisi kuvitella vaihtavansa nykyisen iPhonen uuteen Nokia 6 -puhelimeen.Mika Mäkeläinen / Yle

Gu kertoo, että hänen ensimmäinen puhelimensa lapsena oli aikoinaan juuri Nokia. Nykyisin taskusta löytyy kuitenkin Applen iPhone. Samaan suuntaan on vaihtunut miljoonien muiden kiinalaisten lempiluuri.

Nostalgiaan kannattaa vedota, sillä ensirakkaus muistetaan myös puhelinrintamalla. Siihen panostaa HMD Global -yhtiö, joka yrittää kääntää kehityksen ja korvata kiinalaisten iPhonet taas nokialaisilla.

Alkuvuodesta Kiinassa tuli markkinoille Nokian nimeä kantava Nokia 6 -älypuhelin. Vaikka kyseessä on suomalaisen HMD:n puhelin, jossa Nokiaa ovat lähinnä brändi ja monen nokkamiehen tausta, Nokian vanha maine on siivittänyt puhelimen myyntiä heti alusta lähtien.

– Muutamassa päivässä puhelinta varattiin ennakkoon 1,3 miljoonaa kappaletta ja ensimmäinen erä myytiin loppuun 23 sekunnissa, ylpeilee HMD Globalin Kiinan-alueen varapresidentti Nestor Xu.

työntekijöitä pöydän ääressä tietokoneillaan
HMD Globalin Kiinan alueen varapresidentti Nestor Xu kehuu Nokian brändin arvoa Kiinassa.Mika Mäkeläinen / Yle

Xu pitää tukikohtaansa Pekingissä, korkean toimistohotellin viidennessä kerroksessa, avokonttorin perimmäisessä nurkassa. Ympärillä työskentelee noin 40 henkilöä taloushallinnon, myynnin ja markkinoinnin tehtävissä.

Konttori ei näytä kännykkämarkkinoiden jättiläisen toimistolta, mutta sitä HMD ei vielä olekaan. Ja vaikka startup-yrityksen myynti joskus kasvaisi reippaasti, organisaatio aiotaan jatkossakin pitää mahdollisimman pienenä.

Lähes kaikki kiinalaiset muistavat Nokian

hotelli
HMD Global majailee Pekingissä hotellin yhteydessä olevassa toimistohotellissa.Mika Mäkeläinen / Yle

HMD Global on ulkoistanut paljon. Suunnittelu ja tuotekehittely ovat omaa, mutta siinäkin käytetään hyväksi kiinalaisen verkkokaupan JD.comin sekä sopimusvalmistaja Foxconnin asiantuntemusta. Xun mielestä JD.com on Kiinan tärkein verkkokauppa, jolla on tarkkaa tietoa kännykänkäyttäjien toiveista.

Siksi keskittäminen JD.comiin kuulemma kannattaa. Xu ei halua antaa myyntilukuja, mutta jotain kertoo se, että tätä kirjoitettaessa Nokia 6 on loppuunmyyty. JD.comin verkkosivuilta löytyy yli 34 000 asiakaskommenttia uutuuspuhelimesta.

Tosin, sekin on vain kymmenesosa siitä kommenttitulvasta, jonka vaikkapa kiinalaisen Huawei-yhtiön Honor 8 -puhelin on kirvoittanut saman verkkokaupan sivuilla.

Nokia 6 -puhelimen hinnat JD:n verkkokaupassa vaihtelevat varustuksesta riippuen 200–350 euron välillä.

Nestor Xun mukaan HMD:n liiketoimintamalli on erilainen kuin Huaweilla tai yhdelläkään toisella kännykkäfirmalla. Pohjana on kumppanuus Nokian kanssa; Nokian brändin käytöstä on sovittu vuosikymmeneksi eteenpäin.

– Se on erittäin hyvä brändi, jonka tuntee 95 prosenttia (kiinalaisista) kuluttajista, Xu kertoo.

Kännykät tehdään Foxconnin tehtaalla Etelä-Kiinassa

ihmiset keskustelevat konttorissa
HMD Globalin toimistossa Pekingissä työskentelee noin 40 ihmistä.Mika Mäkeläinen / Yle

HMD:n toinen kumppani on Google, sillä Nokia 6 sekä muut mallit toimivat Googlen Android-käyttöjärjestelmällä. Sovelluksista valmiiksi asennettuina löytyvät vain sovelluskauppa sekä WeChat, joka on Kiinassa suosituin some- ja viestipalvelu.

Kolmas liittolaissuhde on Foxconnin kanssa. Maailman suurin kännyköiden sopimusvalmistaja valmistaa uudet nokialaiset tehtaallaan Guiyangissa Guizhoun maakunnassa Etelä-Kiinassa.

Tarvittaessa valmistusta voidaan Xun mukaan levittää Foxconnin muihinkin tehtaisiin, mutta joka tapauksessa kaikkialla maailmassa myytävät HMD:n Nokia-puhelimet tehdään myös vastaisuudessa Manner-Kiinassa.

HMD ei kerro puhelintensa valmistusmääriä. Kaikkiaan älypuhelimen käyttäjien määrän arvioidaan nousevan Kiinassa tänä vuonna melkein 600 miljoonaan. Uusia älypuhelimen käyttäjiä kertyy vuodessa noin 40 miljoonaa.

Nokian Suomi-juuret häivytetty

HMD Globalin Kiinan-alueen varapresidentti Nestor Xu pitää kilpailua Kiinan kännykkämarkkinoilla kovempana kuin missään muualla maailmassa, joten menestys Kiinassa ennakoisi hyvää myyntiä myös muualla. Uudet nokialaiset on tarkoitus tuoda myyntiin muualla maailmassa vuoden toisen neljänneksen aikana.

Xun mukaan Nokian brändi on Kiinassa tuttu myös pari-kolmekymppisille kiinalaisille, joista kolme neljännestä tunnistaa Nokian.

Nokian suomalaisista juurista ei sen sijaan puhuta markkinoinnissa mitään. Vain harvat kiinalaiset tunnistavat Nokian suomalaiseksi.

– Ai mistä maasta? Minulla ei ole aavistustakaan, sanoo nuori nainen Zhang Yu, joka muuten kehuu Nokia 6 -kännykän näyttöä ja tyyliä, kun pääsee sormeilemaan sitä.

– Enpä oikein tiedä mistä maasta. Ei ainakaan Kiinasta, päättelee Gu Xinxin, jonka ensimmäinen puhelin oli aikoinaan juuri Nokia.

– Olisiko Etelä-Koreasta? Ehkä ei sittenkään, veikkaa puolestaan 65-vuotias Liu Tiemin, joka käyttää edelleen vanhaa nokialaista peruspuhelinta.

mies puhelin kädessä
Liu Tiemin käyttää edelleen vanhaa nokialaista. Hänelle riittää, että puhelimella voi soittaa.Mika Mäkeläinen / Yle

Ylen jututtamista pekingiläisistä vain yksi vastaa epäröimättä, että Nokia on kotoisin Suomesta. Ei ihme, sillä pian paljastuu, että tietäväinen nuori mies Sang Guodong on aikoinaan toimittanut vaatteita Nokian markkinointitempauksiin Kiinassa.