Maailman pahimmasta lento-onnettomuudesta 40 vuotta – Teneriffan turma oli useiden kaameiden yhteensattumien summa

Kahden Boeing 747 -matkustajakoneen törmäyksessä kuoli 583 ihmistä. Muistatko vielä, mitä oikein tapahtui?

lento-onnettomuudet
palanut lentokone kentällä
Maailman pahimmassa lento-onnettomuudessa Teneriffalla Kanariansaarilla kuoli 583 ihmistä. Kaksi Boeing 747 -matkustajakonetta törmäsi kiitoradalla maaliskuun 27. päivänä vuonna 1977.EFE FILES / EPA

Teknisiä vikoja turmakoneissa ei ollut, mutta muuten melkein kaikki meni pieleen, mikä vain mennä voi.

Pan Amin ja KLM:n koneiden ei edes pitänyt olla Teneriffalla.

Amsterdamista tulleen KLM:n jumbojetin ja Los Angelesista tulleen Pan Amin jumbojetin oli ollut määrä laskeutua viereisen Gran Canarian lentokentälle Las Palmasiin.

Kanariansaarten itsenäisyyttä ajavat terroristit kuitenkin räjäyttivät siellä pommin, ja kenttä suljettiin iltapäiväksi. Lennot siirrettiin Teneriffan Los Rodeosin kentälle, turmakoneet mukaan lukien.

Los Rodeos on pieni lentokenttä, joka nykyään palvelee Teneriffan Pohjoisen lentokentän nimellä Espanjan sisäisiä lentoja. Kenttä sijaitsee 633 metriä merenpinnan yläpuolella, ja rannikolla matalalla liikkuvat pilvet ja sumu aiheuttavat kentällä usein ongelmia näkyvyydessä.

Kun kentälle tuli yhtäkkiä runsaasti ylimääräisiä lentoja, kiitoradan kanssa samansuuntainen rullaustie tukkeutui parkissa olevista koneista ja koneita liikuteltiin lähtöpaikalle kiitorataa pitkin.

Sumu haittasi näkyvyyttä

Alkuillasta Las Palmasin kenttä taas avattiin. Los Rodeosin kentälle alkoi laskeutua sumua.

Molempien jumbojettien piti jatkaa matkaa Las Palmasiin. KLM:n kapteeni oli päättänyt hyödyntää odottelun tankkaamalla koneensa Teneriffalla Las Palmasin sijasta. Koska se oli parkissa Pan Amin koneen edessä, myös amerikkalaiskoneen piti odottaa tankkauksen ajan.

Tankkaus kesti puoli tuntia, minkä jälkeen etsittiin vielä hetken aikaa lentokenttärakennukseen jäänyttä perhettä, ennen kuin kone oli valmis lähtöön.

Viivytysten aikana sumu ehti tihetä.

Kun koneita alettiin vihdoin rullata kiitoradalle, niiden piti siis liikkua kiitorataa pitkin ilman, että ohjaamoista nähtiin toisia koneita tai että lennonvalvontatornista näki kiitoradalle. Los Rodeosissa ei ollut maaliikennetutkaa, joten kiitoradalla operoitiin pelkästään radioliikenteen varassa.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Ensin lähti KLM:n kone, jonka kapteeni Jacob van Zanten oli lentoyhtiön pääkouluttaja ja muutenkin kuuluisa lentäjä, jonka kasvot komeilivat KLM:n mainoksissa.

Kone rullasi kiitoradan päähän ja kääntyi odottamaan lähtöä.

Perässä lähti Pan Amin kone. Sen piti siirtyä kiitorataa pitkin yhteystielle numero kolme ja siirtyä sille, pois lähtevän liikenteen edestä.

Kapteeni Victor Grubbs ja kaksi perämiestä eivät saaneet sumussa käännettyä iso konetta oikealle yhteystielle, vaan päättivät jatkaa kiitorataa pitkin neljännelle yhteystielle, jolle oli pienempi kääntökulma. Ilmeisesti myös merkitsemättömien yhteysteiden havaitsemisessa oli sumussa ongelmia.

Viestintä meni pahasti mönkään

KLM:n ensimmäinen perämies Klaas Meurs sai lennonjohdolta reittiselvityksen. Se ei ole lähtölupa, vaan koskee mm. lennolla käytettäviä korkeuksia ja reittiä. Van Zanten kumminkin erehtyi pitämään sitä lähtölupana ja aloitti lähtökiidon.

Pan Amin ensimmäinen perämies Bob Bragg totesi lennontalllentimen nauhottamien keskustelujen mukaan (siirryt toiseen palveluun) radioon: "Ja me rullaamme yhä pitkin kiitorataa". Samaan aikaan lennonjohto viesti KLM:n lennolle: "OK. Olkaa valmiina lähtöön. Minä ilmoitan teille."

Kummankin viestin olisi pitänyt pysäyttää lähtö, mutta koska radioviestit tulivat yhtä aikaa, KLM:n kapteeni kuuli vain sanan OK, ja sen jälkeen kolme sekuntia kestävän vingun.

Seitsemän sekuntia myöhemmin lennonjohto viesti Pan Amin koneelle: "Raportoikaa, kun kiitorata on vapaa". Bob Bragg vastasi: "Me raportoimme, kun olemme sivussa".

KLM:n toinen perämies kuuli tämän ja kysyi: "Eikö se ole sivussa? Tuo Pan Am?"

Kiireinen kapteeni van Zanten vastasi: "Oh, kyllä".

Pan Amin ohjaamosta ei nähty kohti syöksyvää KLM:n jumbojettiä, mutta miehistö aisti asioiden kehittyvän pahasti vikaan.

palanut lentokone kentällä
EFE FILES / EPA

– Painutaan hittoon täältä, sanoi kapteeni Grubbs (siirryt toiseen palveluun), vain hetkeä ennen kuin KLM:n valot ilmaantuvat sumusta, puolen kilometrin päässä.

– Tuolla hän on! Katso häntä! Jumalauta, tuo huoranpenikka on tulossa, kiljaisi Grubbs ja käänsi koneen rajusti vasemmalle, kiitoradan sivuun.

583 kuoli, 61 selvisi hengissä

Van Zaanten näki myös Pan Amin koneen, mutta aivan liian myöhään.

Van Zaanten yritti nostaa raskaan koneen ilmaan, mutta koneen rungon alaosa, laskutelineet ja moottorit osuivat Pan Amin koneeseen 260 kilometrin tuntinopeudella. Pan Amin keskiosa repeytyi siiven yläpuolelta, samoin koneen toinen kerros ohjaamon takaa.

KLM:n kone putosi kiitoradalle, liukui satoja metrejä ja räjähti palamaan ilman, että kukaan koneen 248 matkustajasta ja miehistön jäsenestä pääsi pakoon. Täysi polttoainetankillinen paitsi vaikeutti väistöyritystä, myös lisäsi tulipalon voimaa.

Pan Amin koneesta 61 ihmistä – mukaan lukien kapteeni ja kaksi perämiestä – pääsi hengissä ulos ennen kuin kone syttyi palamaan ja polttoainetankki räjähti. 335 matkustajaa ja miehistön jäsentä kuoli.

Mitä onnettomuudesta opittiin?

Onnettomuustutkinnassa löydettiin useita inhimillisiä virheitä ja puutteita viestinnässä. Onnettomuuden pääsyyksi nostettiin epävirallisten ilmaisujen käyttö, ja nykyään viestinnässä käytetään vakiintuneita ilmaisuja.

Nyt esimerkiksi vältetään puhekielisiä ilmaisuja kuten OK, ja pyritään sen sijaan toistamaan saadun ohjeen avainkohta merkkinä viestin ymmärtämisestä.

Myös kapteenin ja lentoperämiesten välistä hierarkiaa muutettiin niin, että päätöksiä tehdään enemmän miehistön yhteistyössä.

Teneriffan eteläosiin rakennettiin uusi, iso lentokenttä. Reina Sofian kentokenttää sumu ei piinaa samalla lailla kuin Los Rodeosin kenttää. Los Rodeosiin on asennettu maaliikennetutka.

Tapahtumien kulusta kertoo mm. Business Insider - nettisivusto (siirryt toiseen palveluun).