1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hylyt

Huikea sukellusvideo Suomesta: Joen pohjalla makaava voimalaitoksen hylky

"Se on Sisä-Suomen suurin vedenalainen hylky", sanoo sukeltaja. Imatran halki virtaavan Vuoksen vanha Linnankosken voimalaitos hautautui veden alle, kun Imatrankoski padottiin vuonna 1928.

hylyt
Sukeltaja Linnankosken voimalaitoksessa Vuoksessa
Katso musiikin kanssa! Sukelluskuvaus: Juha Solehmainen

ImatraImatran urheilusukeltajien kolmikko Mikko Saareila, Jussi Honka ja Juha Solehmainen kasaavat aamutuimaan sukellustarvikkeensa lautalle. Vuoksen vedenkorkeus on normaalia alempana.

– Upea päivä. Aurinko paistaa ja näkyvyys on varmasti erinomainen, pohtii Juha Solehmainen.

Juha on vuosien aikana käynyt Vuoksen uumenissa kymmeniä kertoja. Samoin Mikko Saareila.

– Minulla on voimalaitoksesta tuhansia kuvia, kertoo Saareila.

Sukeltaja Linnankosken voimalaitoksessa Vuoksessa
Linnankosken voimalaitoksen rakenteet ovat selvästi näkyvissä veden alla. Mikko Saareila

Uponnut voimalaitos

Imatran halki virtaava Vuoksi oli aikoinaan valtava virta useine koskineen. Vetensä se saa Saimaasta, josta vettä virtaa keskimäärin 600 kuutiometriä sekunnissa. Kun energiantarve kasvoi, alkoivat kosket kiinnostaa energiayhtiöitä.

Vuonna 1900 Vuoksen varteen valmistui Linnankosken voimalaitos. Se oli kokonaan puusta tehty, jopa laakerointi oli hoidettu puusta tehdyillä laakereilla. 107 metriä pitkä voimalaitos työntyi Vuoksen länsirannalta viistosti kohti ylävirtaa. Turbiineja oli 18 ja generaattoreita kuusi.

Putouskorkeutta voimalaitokseen saatiin kolme metriä. Itse voimalaitos oli kaunis rakennus, jota komistivat neljä korkeaa tornia.

Linnankosken voimalaitoksesta pari kilometriä etelään oli valtava, kautta maailman tunnettu nähtävyys Imatrankoski. Se padottiin vuonna 1928. Samalla veden korkeutta piti padon edustalla nostaa, jotta voimalaitokseen saataisiin mahdollisimman korkea vesiputous ja sitä kautta enemmän energiaa. Vesi nousi useita metreja ja Linnakosken voimalaitoksen kohtalona hautautua veden alle.

Ennen veden nousua Linnankosken voimalaitoksien osia huutokaupattiin ja rakennus purettiin turbiinitasoon saakka. Jäljelle voimalaitoksesta jäi kuitenkin paljon ihailtavaa, muun muassa vettä ohjaavat vallit, rakennuksen seiniä, lattiaa ja turbiinikuilut.

Vuosien aikana seiniä on murtunut. Voimalaitoksen ovat vallanneet kalat - ja sukeltajat.

– Se on Sisä-Suomen suurin vedenalainen hylky, sanoo sukeltaja Juha Solehmainen.

Linnankosken voimalaitos
Linnakosken voimalaitos 1900-luvun alussa. Vuonna 1928 se hautautui Vuoksen alle. Imatran kaupunginmuseo

Vuoksen uumeniin

Juha Solehmainen, Mikko Saareila ja Jussi Honka ovat lautalla noin kymmenen metrin päässä Vuoksen länsirannasta. Sukellusasut ovat jo valmiina päällä. Miehet ovat valmiina lähtemään syvyyteen.

– Siellä on puurakenteita tasoja, tolppia pystyssä ja turbiiniaukot, kertoo Solehmainen.

Linnakosken voimalaitos on vain muutaman metrin syvyydessä. Veden päälle siitä ei näy mitään. Vain kirkkaalla säällä voi veden pinnalta havaita jäänteitä muurista, joka ohjasi vettä voimalaitokseen.

Solehmainen on käynyt tutkimassa rakennusta kymmeniä kertoja. Jos ei muuta, niin kalaparvia ainakin on odotettavissa.

Sukeltaja Linnankosken voimalaitoksessa Vuoksessa
Etualalla on välppärin luukku, jolla on säädetty veden korkeutta. Luukkua voi edelleenkin varovasti liikutella.Mikko Saareila

Aika pysähtynyt

Tänään on kirkasta ja hyvä kuvaussää. Mikko Saareila on keskittynyt ottamaan valokuvia ja Juha Solehmainen tallentaa videota.

Voimalaitoksen rakenteet näkyvät veden alla selvästi. Pohjarakenne on ehjä. Turbiiniaukot ovat selvästi havaittavissa.

– Näkyvyys on jopa kymmenen metriä. Isot kiiskiparvet ihmettelevät voimalaitoksen raunioita, kertoo Juha Solehmainen.

Voimalaitoksen voi hahmottaa selvästi, varsinkin kun tutkii voimalaitoksesta otettuja vanhoja kuvia.

Linnakosken vedenalainen voimalaitos on kasvamassa sukeltajien turistikohteeksi. Samalla avautuu merkillinen takauma Suomen vuosikymmeniä vanhaan teollisuushistoriaan.

Sukeltaja Linnankosken vuomalaitoksen turbiinissa
Turbiinikammiot ovat edelleen alkuperäisillä paikoillaan.Mikko Saareila
Lue seuraavaksi