Syö syöpäriski pienemmäksi – Joka neljäs syöpä voitaisiin välttää terveellisellä ruokavaliolla

Kahvia ja kasviksia rintasyöpää vastaan, soijaa eturauhassyövän ehkäisyyn. Asiantuntijat neuvovat, miten voit ruokavalinnoilla pienentää syöpäriskiäsi. Juttu on julkaistu maaliskuussa 2017.

syövät
Vihanneksia lautasella.
Ismo Pekkarinen / AOP

Mikään ruoka ei yksinään tai silloin tällöin syötynä aiheuta syöpää tai pelasta siltä. Monilla ruoka-aineilla on kuitenkin tutkitusti vaikutusta syöpäriskin pienenemiseen.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Terveellisen ruokavalion voidaan arvioida pienentävän syöpäriskiä noin 20–25 prosenttia.

– Varsinkin kasvikunnan tuotteissa on havaittu paljon syöpää ehkäiseviä aineita, kertoo Docrates syöpäsairaalan laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Länsimainen ruokavalio lisää syöpäriskiä

Reijo Laatikainen ja syöpätutkija Timo Joensuu Docrates syöpäsairaalasta ovat koonneet luotettavaa tutkimustietoa uuteen kirjaansa. Kyseessä on ensimmäinen kotimainen kattava teos aihepiiristä.

– Tieto ravinnon ja syövän yhteydestä on usein sirpaleista ja huonolaatuista, usein silkkaa huuhaata. Siksi kirjalle oli suuri tarve, Laatikainen sanoo.

Kaikille sopivana yleisohjeena voidaan pitää nykyistä, kasviksia ja marjoja painottavaa ravintosuositusta tai perinteistä Välimeren ruokavaliota.

Sen sijaan paljon rasvaa, sokeria, valkeaa viljaa, punaista lihaa ja prosessoituja tuotteita sisältävä länsimaissa yleinen ruokavalio lisää syöpäriskiä.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Ruoan vaikutusta ei aina ole helppo tulkita. Esimerkiksi maidolla on havaittu ristiriitaisia vaikutuksia.

– Maitotuotteet vähentävät suolistosyövän riskiä, mutta toisaalta jotkut maidon ainesosat voivat miehillä nostaa eturauhassyövän riskiä, kuvailee ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Eturauhassyövän riski voi teoriassa hiukan kohota, jos käyttää maitotaloustuotteita noin 1,5 kertaa enemmän kuin mitä Suomessa suositellaan.

Parsakaali, mustikka, pavut ja kokojyväleipä ovat terveyspommeja

Nyrkkisääntönä voi pitää kohtuutta kaikessa. Kaalikasvit, tummat lehtikasvit, pavut, marjat ja täysjyvävilja sisältävät paljon hyviä aineksia. Alkoholia ja tupakkaa kannattaa välttää ja pitää paino normaalin rajoissa.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Muodin mukana vaihtuviin superfoodeihin kannattaa suhtautua maalaisjärjellä. Jos ruokavalio on pääpiirteissään kunnossa, voi sitä viimeistellä syöpäterveyttä edistävillä ruoka-aineilla. Ravitsemusterapeutti ei kuitenkaan kutsuisi niitä superfoodeiksi.

– Mitään superfoodeja ei ole, Reijo Laatikainen muistuttaa.

Suomessa todetaan vuosittain noin 30 000 uutta syöpätapausta. Miesten yleisimmät syövät ovat eturauhas- ja keuhkosyöpä, naisten rinta- ja keuhkosyöpä. Suolistosyöpä on yleinen molemmilla sukupuolilla.

Jutussa esitetyt kuvat eri ruokien vaikutuksesta syöpätyyppeihin ovat yksinkertaistettuja esimerkkejä. Lisätietoa: Reijo Laatikainen ja Timo Joensuu: Syö hyvin, voi paremmin - Ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena. Kirjapaja 2017.

Juttua korjattu 29.3. klo 4.20: Naisten toiseksi yleisin syöpä on keuhkosyöpä, ei kohtusyöpä.