Pornomainokset piinaavat suomalaiskaupunkeja somessa – "Roskapostiin verrattavaa häirintää"

Akuisviihdemainontaa on havaittu Twitterissä muiden muassa Oulun, Helsingin ja Tampereen aihetunnisteissa.

sosiaalinen media
Aikuisviihdemainoskampanja Twitterissä.
Pornomainoskampanja piinaa muiden muassa #oulu: a.Marko Pinola / Yle

Suurten kaupunkien aihetunnisteet eli hastagit ovat täyttyneet viikkojen ajan aikuisviihdemainonnasta Twitterin luotsaamassa Tweetdeck-sovelluksessa.

Esimerkiksi aihetunnisteiden #oulu, #helsinki, #turku, ja #tampere takaa löytyy usealla eri nimimerkillä tehtyjä twiittejä, joissa on kuvia vähäpukeisista naisista sekä linkkejä pornosivuille.

– On päivän selvää, että emme toivo tällaista, mutta ikävä kyllä somemaailma on aika hallitsematonta, Oulun kaupungin viestintäjohtaja Sirkka Keränen valittelee.

Ilmiannosta hetken apu

Vaikka ronskin mainonnan kohteeksi joutuneet hashtagit eivät millään tavoin liity kaupunkien virallisiin aihetunnisteisiin, on tilanne kiusallinen kaupungeille.

Oulun kaupungin viestintäjohtaja Sirkka Keränen kertoo, että tilanteen selvitys aloitettiin oitis, kun he saivat ongelmasta tiedon Yle Oulun toimitukselta.

Twitterissä voi antaa ilmiannon sääntöjen vastaisesta sisällöstä. Twitterin tukipalvelun mukaan sääntöjen vastaiseksi sisällöksi luetaan muun muassa roskaposti, loukkaava tai haitallinen sisältö sekä sopimaton mainonta (siirryt toiseen palveluun).

Ikävä kyllä somemaailma on aika hallitsematonta.

Sirkka Keränen

– Teimme maanantaina ilmiannon, jonka jälkeen mainokset hävisivät ainakin hetkeksi #oulu:sta. Mainokset hävisivät samalla Tampereen, Espoon ja Vantaan aihetunnisteista, Keränen paljastaa.

Ilmianto näyttää tepsineen vain hetken, sillä härski sisältöä tulvii jälleen niin #oulu:n, kuin muidenkin kaupunkien aihetunnisteisiin.

Roskapostiin verrattavaa

Kuka sitten suoltaa aikuisviihdemainosta Tweetdeckiin? Kysymykseen on Keräsen mukaan äkkiseltään hyvin vaikea vastata, mutta valistuneen arvauksen hän antaa.

– Voisin kuvitella, että tässä on robotti takana, joka käyttää isojen kaupunkien niin sanotusti hyviä nimiä hyväkseen mainonnassa.

Myös Oulun kaupungin tietoturvapäällikkö Kari Nykänen pitää robottia yhtenä mahdollisena lähteenä rivoille mainoksille.

Kun merkkauksia tulee riittävän paljon, voidaan asiattomia sisältöjä blokata pois päivitysvirrasta.

Kari Nykänen

– Uskon tässä olevan kyse roskapostiin verrattavasta häirinnästä. Sen taustalla voi olla yksilö, yhteisö tai robotti. Täytyy muistaa, että sosiaalisessa mediassa ei ole sähköposteista tuttua roskapostisuodatusta, joten vastaavien sisältöjen poistaminen viestivirrasta ei ole samalla tavoin mahdollista.

Keräsen mukaan Twitterin kaltaisessa yhteisössä käyttäjien on tärkeää markkeerata eli merkitä aiheettomiksi kokemansa twiitit ja tilit.

– Kun merkkauksia tulee riittävän paljon, voidaan asiattomia sisältöjä blokata pois päivitysvirrasta. Lisäksi painotan olemaan aina yhteydessä Viestintävirastoon, jos näkee jotain epäilyttävää.