Digikoulussa pistettiin pikselit liikkumaan – koodaaminen voi olla tulevaisuuden kansalaistaito

Kemin Sauvosaaren peruskoululaiset pääsivät opettelemaan koodaamista Digikoulussa. Tuloksena syntyi monta hienoa itsetehtyä animaatiota.

Koulutus ja kasvatus
Koululaisia tablettitietokoneen äärellä luokkahuoneessa.
Antti Heikinmatti / Yle

Kemin Sauvosaaren koulussa nelosluokan oppilaat istuvat nenä kiinni tablettitietokoneissa, mutta opettajaa se ei tunnu häiritsevän – paremminkin päin vastoin.

Elisan Digikoulun oppitunnilla harjoitellaan ohjelmointitaitoja kiertueen mukanaan tuomien tablettitietokoneiden ja ohjelmien avulla.

– Tosta pitää laittaa tää start-juttu ja sitten vaikka joku animaatiokoodi ja sitten testata että miten se toimii. Siihenhän vois laittaa vaikka ton animate walk, pohtii nelosluokkalainen Hanna Vittaniemi.

Hanna ja työpari Salla Laurikainen ovat molemmat valinneet koodaamisen myös valinnaisaineeksi. Ohjelmointi kuulosti oppiaineena kiinnostavalta, kertovat Salla ja Hanna.

– Kuulosti tosi kiinnostavalta ja mää halusin opetella lisää miten vois koodata pelejä.

Koodaamalla oppii loogisia päättelyketjuja

Luokanopettaja Jukka Kunnari kertoo, että verkkopohjaisten ohjelmointialustojen lisäksi Sauvosaaren koululla on opeteltu myös ohjelmoimaan LEGO-robotteja. Hän uskoo, että oppilaat tarvitsevat koodaustaitoja tulevaisuudessa.

– Tulevaisuudessa entistä enemmän työt liittyvät ohjelmointiin ja se että ymmärretään loogisia päättelyketjuja ja niiden rakenteita on varmasti hyödyllistä kaikissa ammateissa tulevaisuudessa, Kunnari sanoo.

Kemin lisäksi Elisan Digikoulu-kiertue on vieraillut jo kymmenissä kouluissa eri puolilla Suomea. Sauvosaaren koululta matka jatkuu Raahen kautta Ylivieskaan.

Ohjelmointioppien lisäksi kouluille tuodaan myös laitteet, joten koulukohtaiset resurssierot eivät estä oppimista, sanoo Elisan "digiope" Osku Kannisto.

– Tabletit ovat osoittautuneet hyväksi eduksi, niiden ansiosta päästään sinne omaan luokkaan, eikä tarvi mennä atk-luokkaan. Tabletit on myös aika stabiileja, eli ne ei kaatuile ja päästään suoraan siihen tekemiseen sen säätämisen sijaan, Kannisto sanoo.