Ikääntyneet kuljettajat saavat varmuutta autojen turvalaitteista: Arvokkaita sekunteja liikenteeseen

Suomessa yli 70-vuotiaiden autoilijoiden määrä on lähes tuplaantunut kymmenessä vuodessa. Heidän avukseen tarjotaan teknisiä apuvälineitä.

Ikäkuljettajat
Iäkäs nainen ajaa autoa.
Anna Huittinen / Yle

Ikääntyneen ihmisen autoilu muuttuu. Pää ei enää käänny sivulle, pimeässä on vaikea ajaa ja peruuttaminen pelottaa. Liikenteessä tapahtuu asioita nopeasti eikä kaikkea huomaa. Iän tuomia muutoksia toimintakykyyn on tullut, mutta ajaminen onnistuu vielä. Autoilua halutaan jatkaa.

Suomessa on yli 400 000 yli 70-vuotiasta autoilijaa. Väestön ikääntymisen myötä myös iäkkäiden autoilijoiden määrä kasvaa.

Euran pirtillä järjestetyssä ikäautoilijoiden koulutuksessa on tupa lähes täynnä. Noin 70 ikääntynyttä autoilijaa on tullut paikalle kuuntelemaan, millaisia keinoja olisi vielä jatkaa autoilua.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kerää koulutuksessa ikääntyneiden autoilijoiden huolenaiheita fläppitaululle ylös. Tulos ei yllätä.

– Nämä ovat kautta Suomen samoja huolenaiheita, sanoo ympäri Suomen ikäautoilijakoulutuksia pitävä Vesalainen.

Auton tekniikka tukee iäkkään kuljettajan ajoa

Automaattivaihteet, peruutustutkat ja katveavustimet ovat uusien autojen mukana tulevia välineitä. Näiden avulla ikääntynyt autoilija voi saada itselleen lisää arvokkaita sekunteja huomioida muuta liikennettä.

Yksi koulutukseen osallistunut on Lilli Rajevski. Hänellä on ollut ajokortti 55 vuotta. Tieto auton kehittyneestä tekniikasta jäi mietityttämään.

Ei pitäisi kuunnella sitä hyvää klassista musiikkia radiosta ja miettiä niitä näitä, tekniset apuvälineet toisivat turvallisuutta.

Lilli Rajevski

– Luulin, että kuusi vuotta vanha autoni olisi ollut minulle se loppuelämän auto. Mutta nyt tuntuu siltä, että pitäisiköhän miettiä turvallisempia vaihtoehtoja.

– Pääsääntöisesti uusi auto on aina turvallisempi. Ikäihmisen keho kestää ulkoista rasitusta esimerkiksi kolaritilanteessa nuorta kehoa huonommin, ja loukkaantumisista toipuminen vie pidempää, sanoo Teppo Vesalainen.

Lilli Rajevski sanoo, että huomion herpaantumisia tapahtuu, ja auton tekniikka voisi olla tässä apuna.

– Ei pitäisi kuunnella sitä hyvää klassista musiikkia radiosta ja miettiä niitä näitä, tekniset apuvälineet toisivat turvallisuutta.

Ilmaiset kurssit saavat väen liikkeelle

Iäkkäämmille kuljettajille tarkoitettuja kursseja järjestävät Autoliiton lisäksi myös esimerkiksi Liikenneturva sekä autokoulut eri puolilla Suomea.

– Kurssit ovat hyvin suosittuja. Niitä järjestetään eri muodoissa eri yhteistyötahojen kuten kansalaisopistojen kanssa, sanoo suunnittelija Mia Koski Liikenneturvasta.

yleisöä
Eurassa järjestetty ikäautoilijakoulutus keräsi paikalle runsaasti asiasta kiinnostuneita ihmisiä.Matti Kauvo / Yle

Vesalainen on kiertänyt pitämässä Autoliiton ikäautoilijakoulutuksia kolmen vuoden ajan. Erityisesti maksuttomat koulutukset houkuttelevat ihmisiä paikalle.

– Osa ihmisistä on valmiita ottamaan vinkkejä vastaan, osaa ei saada liikkeelle millään. Nämä ihmiset ovat usein juuri niitä, jotka eniten tällaisia kaipaisivat, sanoo Teppo Vesalainen.

Naisleskien kynnys ajaa voi olla korkea

"Vieraassa kaupungissa ajaminen on vaikeaa", kirjoittaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen fläppitauluun.

– Tuttuja kaupunkeja ei enää olekaan! Huutaa joku yleisöstä.

Vesalainen lohduttaa, että tutut kauppareitit ovat niitä tärkeimpiä autoilureittejä, eikä itseään kannata haastaa väkisin. Ajaminen kuitenkin ylläpitää ajotaitoa.

– Kyllä tututkin reitit ylläpitävät ajotaitoa, kunhan pidempiä taukoja ei tule, sanoo Vesalainen.

Kyllä tututkin reitit ylläpitävät ajotaitoa, kunhan pidempiä taukoja ei tule.

Teppo Vesalainen

Lilli Rajevski sanoo, että on pistänyt merkille sen, että ratin taakse istuu useimmiten mies.

– Naislesket ovat siinä uuden tilanteen edessä. Ei ole ajettu ja sitten pitäisi yhtäkkiä hypätä rattiin. Ei ehkä uskalleta ja ollaan kokemattomia, sanoo Rajevski.

Tilannetta olisi viisasta ennakoida etukäteen. Kauppareissuja voivat ajaa vuorotellen molemmat.

– Jos on pidempi tauko ollut, kannattaa kääntyä paikallisen autokoulun puoleen, sanoo Vesalainen.

Ajokortista luopumiseen voi valmistautua

Mia Koski Liikenneturvasta sanoo, että koulutusten antia ovat konkreettisen avun lisäksi myös muhimaan jääneet ajatukset omasta ajokyvystä.

– Kun näistä asioista kuulee ja niitä pohditaan yhdessä, herää uusia ajatuksia ja oivalluksia omasta ajokyvystä ja terveydentilasta.

Kun ajokortista luopuminen tulee ajankohtaiseksi, se pitäisi tehdä ennen kuin jotain vakavaa ehtii sattua. Luopumiseen voi myös valmistautua etukäteen, mutta aina se ei ole mahdollista.

– Valitettavasti ikäautoilija ei aina itse ymmärrä tilannettaan ja ajokykyään, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Rajevski sanoo, että on läheltä seurannut ajokortista luopumisen vaikeutta. Hän sanoo, että toivoisi itse tekevänsä toisin.

– Olen itse ajatellut, että kun vaan muistaisin siinä vaiheessa itse luopua kortista, kun se ei enää ole turvallista.