Moottorikelkkailijoiden rällästys suojelualueilla ärsyttää Kuusamossa

Metsähallitus ja rajavartiosto lisäävät kelkkailun valvontaa Kuusamossa. Rajuimmillaan luvaton kelkkailu suojelualueilla ja reittien ulkopuolella uhkaa sulkea myös osan Kuusamon suojelualueiden tuntumassa olevista laillisista kelkkareiteistä.

moottorikelkkailu
Moottorikelkka.
Suomeen on rakennettu kymmenien tuhansien kilometrien mittainen moottorikelkkareitistö, joilla kelkkailu on laillista. Umpihankikelkkailu vaatii kuitenkin erikseen maanomistajan luvan.Isto Janhunen / Yle

Kuusamossa on jouduttu lisäämään valvontaa sen jälkeen, kun metsähallituksen valvojat näkivät millaista jälkeä luvaton moottorikelkkailu on luonnolle aiheuttanut. Erityisesti ongelmia on ollut Iivaaran ja Valtavaaran alueella.

– Vaikka ongelmia aiheuttaakin onneksi suhteellisen pieni joukko, tämän muutaman prosentin tekemiset aiheuttavat kuitenkin kohtuullisen ison ongelman, kertoo metsähallituksen erävalvoja Jani Suua.

Vaurioita on sattunut puustolle sekä maapohjalle. Lisäksi suojelualueella pärräävät kelkat aiheuttavat ärtymystä alueen muissa liikkujissa, jotka ovat tulleet paikalle nauttimaan luonnosta suksilla tai lumikengillä.

Pahimpia ja pysyviä vaurioita aiheutuu esimerkiksi taimikkoalueilla, joissa lumen peittämistä taimista katkeilevat kelkkamaton alla latvukset.

Herkkään luontoon pitkäaikaisia vaikutuksia

– Ja toinen asia on myös se, kun kelkoissa on pitkät ja karkeat telamatot ja maastot ovat jyrkkiä ja haastavia niin kelkka kaivaa monesti aina sinne maaperään ja pohjakasvullisuuteen asti.

Vaarojen ja tuntureiden lakialueilla maanpintaan asti kuopivat kelkat aiheuttavat pitkäaikaisiakin vaurioita.

– Niillä alueilla kasvillisuus ei kovin herkästi uusiudu, muistuttaa Jani Suua.

Luvattomille alueille harhailu on Jani Suuan kokemusten mukaan lisääntynyt viimeisten vuosien aikana. Samalla kun moottorikelkat ovat muuttuneet pitemmiksi ja tehokkaammiksi, niitä myös käydään mieluusti testaamassa umpihankioloissa.

Moottorikelkkoja lumisessa säässä.
Selvästi suurin osa moottorikelkkailijoista noudattaa määräyksiä. Metsähallituksella ei ole ollut myöskään esimerkiksi kelkkasafarien järjestäjien kanssa ongelmia.Yle / Sini Kinnunen

Monelle kelkkailijalle luvalliselta reitiltä poikkeaminen saattaa olla vain lyhyt hairahdus kelkkareitiltä houkuttelevan rinteen sattuessa kohdalle.

– Siinä käydään vähän testaamassa kelkan ominaisuuksia ja palataan sitten takaisin reitille, kuvailee Jani Suua yleisintä rikkomusta.

Mainokset ja Youtube videot yllyttävät

Satunnaisten harhailijoiden lisäksi osa kelkkailijoista kuitenkin hakeutuu aivan tarkoituksella johonkin haastavaan kohteeseen, jossa he ajavat sitten vaikka päivän verran rinnettä ylös ja alas. Jälki onkin sen mukaista.

Kymmenen vuoden aikana moottorikelkkojen keskikoko on kasvanut ja samalla myös tehot ovat lisääntyneet. Mukaan ovat tulleet myös niin sanotut vuoristokelkat, jotka ovat pitkärunkoisia ja kapeita ja niissä käytetään karkeita telamattoja.

Niillä myös haetaan haasteellisia maastoja ja myös itse kelkkailu on muuttunut pelkän mökille tai kalapaikalle menon sijasta aivan omaksi harrastukseksi. Puhutaan umpihangessa ajettavasta free ride kelkkailusta, jonka esikuvat haetaan Pohjois-Amerikasta.

– Nähtävillä on hienoja mainoksia ja videoita, joita Youtube on sakeanaan. Niissä sitten painetaan pitkin vuoristorinteitä.

– Täällä kuitenkin herkästi unohdetaan, että maastoliikenne tarvitsee aina sen maanomistajan luvan eikä umpihangen kelkkailuun eli free ride kelkkailuun ainakaan metsähallitus lupia myönnä.