Luulitko syöväsi kevyesti? – Ja sorruit valesalaattiin: "Parempi kuitenkin kuin pikaruokalounas"

Yleistyvä salaattibaari voi houkutella mässäilemään turhalla rasvalla, suolalla ja sokerilla.

terveys
Tässä annoksessa on turhan paljon rasvaa ja sokeria.
Petri Vironen / Yle

Erilaiset salaattipöydät ovat yleistyneet vauhdilla suomalaisissa kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa. Nopeasti lautaselle koottu salaattikeko voi olla terveellinen vaihtoehto tai piilorasvoja, suolaa ja sokeria pursuava kaloripommi.

Yle Mikkeli kokosi aidon äijä-annoksen kiireisen, keski-ikäisen suomalaismiehen tapaan. Lautasen pohjalle kerätty vihreä salaatti peittyi helposti erilaisissa rasvoissa marinoiduilla pasta- ja perunasalaatilla sekä tonnikalalla ja kanalla. Siitä oli kevytlounas kohtalaisen kaukana.

– Mieheksi hän laittoi yllättävän paljon salaattia ja tomaattia annoksen pohjalla, mutta se ei näy kaiken tuon muun alta. Jotkut miehet häpeävät salaatin syömistään, Etelä-Savon sosiaali- ja terveysyhtymän Essoten ravitsemusterapeutti Seija Kohvakka tuumii.

Yle Mikkeli pyysi Kohvakkaa arvioimaan malliannosta. Hänen mukaansa otos on yleisesti ottaen aika tyypillinen annos, mitä otetaan salaattipöydästä.

– On salaattia ja on "salaattia". Tässä annoksessa on liikaa rasvaa ja suolaa: rasvaista juustoa, majoneesipohjaista perunasalaattia, suolaisia oliiveja ja suolakurkkuja. Rasvaiset maito- ja lihatuotteet nostavat kolesterolia ja annoksen energiapitoisuutta. Liian suolainen ruoka kohottaa verenpainetta.

Puolet lautasesta on kasviksia, neljäsosa hiilihydraatteja ja neljäsosa proteiinia, esimerkiksi juustoa, kalaa tai lihaa

Seija Kohvakka

Kohvakka kerää viereen oman esimerkkiannoksensa. Puolet lautasesta on peitetty rasvattomilla, öljyttömillä kasviksilla: tomaatilla, kurkulla, paprikalla ja salaatilla. Salaatinkastiketta on vain yksi ruokalusikallinen ja majoneesisalaatteja on vain mausteeksi.

– Miehet voivat ottaa kaksi ruokalusikallista salaatinkastiketta, koska he tarvitsevat enemmän energiaa.

– Vanha kunnon lautasmalli kunniaan salaattipöydässäkin. Puolet lautasesta on kasviksia, neljäsosa hiilihydraatteja ja neljäsosa proteiinia, esimerkiksi juustoa, kalaa tai lihaa.

Jos salaattipöydästä valitaan vain rasvaisia vaihtoehtoja, on siinä vähän huijauksen makua

Ihmisten pitäisi syödä enemmän kasviksia, eli hedelmiä ja vihanneksia, salaattipöydässäkin. Kasvisten valinnassa voisi olla muistisääntönä viiden värin valinta. Se tarkoittaa sitä, että valitaan mahdollisimman värikäs lautanen kasviksista, esimerkiksi punaista tomaattia, vihreää kurkkua, keltaista paprikaa, valkokaalia ja violettia punasipulia.

– Jos salaattipöydästä valitaan vain rasvaisia vaihtoehtoja, on siinä vähän huijauksen makua. Se ei ole enää kevyt salaattiateria. Jos vielä valitaan jälkiruuaksi pari, kolme pullanpalaa, voi kevytlounas voi olla yllättävän raskas.

Kohvakan mielestä salaattilounas on kuitenkin terveellisempi vaihtoehto kuin hampurilaisateria ranskalaisineen tai pizza.

Seija Kohvakka muistuttaa, että salaattiannos kannattaa koota harkiten.
Seija Kohvakka ja kaksi salaattivaihtoehtoa.Petri Vironen / Yle

Patrik Borg: Parempi kuin pikaruoka-ateria

Myös ravitsemusasiantuntija, lihavuustutkija Patrik Borg sanoo, että parempi ylitsevuotava salaattilautanen on kuin kotiruoka ilman kasviksia, ja paljon parempi kuin hampurilaisateria ja pizza.

– Salaattilounaassa on kuitenkin enemmän kasviksia kuin kotipizzassa. Salaattipöytä on kuitenkin salaattipöytä, Borg arvioi.

Ylen Vaakakapina-sivuilla Borg on antanut vinkkejä siitä, miten jokainen meistä voisi lisätä kasvisten syöntiä. Ihanne olisi puoli kiloa kasviksia päivässä. Salaattipöydästähän niitä saa.

MINNA-LIISA RIESTOLA

Hän toimii Yle Mikkelissä harjoittelijana