Finlayson tuplasi liikevoittonsa – jatkossa tähtäimessä Kiinan markkinat

Toimintaansa uudistanut yhtiö aikoo jatkaa kansainvälistymistä.

Finlayson
Jukka Kurttila
Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila Mauri Ratilainen / AOP

Kodintekstiilivalmistaja Finlaysonin liikevaihto kasvoi viime vuonna 53 prosenttia vuodesta 2015. Yhtiön viime vuoden liikevoitto tuplaantui 2,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 1,1 miljoonasta eurosta.

Finlaysonin liikevaihto oli viime vuonna 35,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2015 luku oli 22,9 miljoonaa euroa.

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila arvioi, että kasvu johtuu tehdyistä uudistuksista. Kurttilan mukaan yhtiö on uudistanut tuotteitaan, arvojaan, designfilosofiaansa sekä johtamista ja myyntiä.

– On mietittävä kokonaisuutta ja sitä, mitä ihmiset oikeasti haluavat. Siinä on haaste koko toimialalle, joka on pitkään polkenut paikallaan, sanoo Kurttila.

Kannanotot ja tuotteet aiheuttivat kohuja

Finlayson on saanut julkisuutta muun muassa homoeroottisella Tom of Finland -mallistollaan ja 50 vuoden takuulla varustetuilla Jesus-pussilakanoillaan.

Viime vuoden loppupuolella yhtiö jakoi mielipiteitä väitteellään, jonka mukaan Suomen leijona on joutunut vääriin käsiin siten, että sen ympärille on rakennettu rasistisia mielleyhtymiä.

Lisäksi toimitusjohtaja Jukka Kurttila aloitti yritysjohtajien boikotin, jonka osallistujat välttävät matkustamista Yhdysvaltoihin niin kauan kuin Donald Trump on maan presidenttinä.

– Ihmisillä on rakkautta näinäkin aikoina enemmän kuin voisi kuvitella. On kiva huomata, että vastuullisuudella tehdään myös hyvää tulosta, Kurttila sanoo.

Kiinan markkinat kutsuvat

Finlayson on laajentunut myös ulkomaille. Viime vuonna yhtiö avasi uusia myymälöitä ja verkkokaupan Ruotsiin.

Aasiassa yhtiöllä on lisenssikumppaneita Japanissa sekä Etelä-Koreassa. Lähivuosina Finlayson avaa yli 40 myymälää Hongkongiin ja manner-Kiinaan.

Vuonna 1820 perustettu Finlayson työllisti viime vuoden lopussa lähes 270 henkilöä.