Yläkouluongelmasta Liperin kuntavaalien iso puheenaihe

Kirkonkylän ahtaassa yläkoulussa on sisäilmaongelmia. Useat ehdokkaat yli puoluerajojen vaativatkin uuden yläkoulun rakentamista Ylämyllylle.

Liperi
Yläkoululaisia kävelee busseilta koululle talvisena aamuna vuonna 2015.
Koululaiset kävelevät busseilta yläkouluun Liperissä joulukuussa 2015.Yle

Yläkoulun tilanne kuuluu keskusteluissa ja näkyy vaalimainoksissa Liperissä.

Nykyinen kirkonkylällä oleva yläkoulu on sisäilmaongelmainen ja ahdas. Suuri osa oppilaista kuljetetaan kirkonkylälle Ylämyllyltä. Oppilasmäärä kasvoi entisestään, kun myös Viinijärveltä lakkautetun yläkoulun oppilaat siirrettiin kirkonkylälle.

Vanha rakennus vaatisikin suuria remontteja. Monet kuntavaaliehdokkaat ovat huolissaan, että päätökset korjauksista yritetään saada kiirehdittyä tämän valtuustokauden aikana. Näin jo aloitetulla remontoinnilla perusteltaisiin yläkoulun säilyttäminen kirkonkylällä, ehdokkaat arvelevat.

Useat ehdokkaat yli puoluerajojen vaativat nyt uuden yläkoulun rakentamista Ylämyllylle. Tärkein perustelu on, että valtaosa kunnan lapsista ja nuorista asuu Ylämyllyllä ja Viinijärvellä.

Ylämyllyltä on myös hyvät yhteydet Joensuuhun esimerkiksi harrastuksiin, uuden yläkoulun kannattavat lisäävät. Monet väläyttävät myös yhteistyömahdollisuuksia naapurikuntien kanssa.

Puntarissa koulumatkat ja sisäilmaongelmat

Yläkoulun säilyttämistä Liperissä kannattavat huomauttavat, että erityisesti Liperin eteläosista kulkevien lasten koulumatkat pitenevät. He toteavat, että kirkonkylällä koulu on maantieteellisesti keskellä kuntaa. Yläkoulun koetaan myös pitävän kirkonkylää elävämpänä.

Uuden koulun ehdottavat pelkäävät, että kirkonkylän vanhaa koulua joudutaan korjaamaan tämän tästä. He arvelevat, että vanhan koulun toistuva korjaaminen tulisi suhteettoman kalliiksi, eikä sisäilmaongelmien poistumisesta ole varmuutta.

Uudesta Ylämyllyn yläkoulusta mieluillaan myös monitoimitilaa, joka palvelisi harrastus- ja kokoontumistilana lasten lisäksi myös aikuisia, vanhuksia ja yhdistyksiä.