Nörttikaupungissa testataan kyytipalvelua, joka pistää ventovieraat puhumaan – "Ei haittaa, vaikka autossa on muita ihmisiä"

Oulussa pilotoitava halpataksipalvelu Kyyti oli heti ensimmäisenä viikonloppuna niin suosittu, että palvelun tietokonejärjestelmä jumiutui.

algoritmit
Useimmat Kyyti-palvelun autot ovat Taksivirpin pikkubusseja.
Kyyti-palvelun taksien ulkoasu on tarkkaan harkittu.Timo Sipola / Yle

OuluTämäkö se on se uusi taksi, kysyy vanhempi naishenkilö Nummikadulla Oulun ydinkeskustan sekä Juicen ja Helismaan kappaleista tutun legendaarisen Heinäpään kaupunginosan välisellä rajalla.

Sana muutamaa päivää aikaisemmin aloittaneesta uudesta taksista on kiirinyt. Harkitusti silmäänpistävä oranssi-musta-valko-harmaa hevoskuvioinen auto on kiinnittänyt helposti rouvan huomion.

Kyyti-palvelun miehet Miikka Virpi ja Pekka Möttö ovat parissa sekunnissa selittämässä rouvalle firman älypuhelinsovellusta ja palvelun perusperiaatteita. Kyytiin ei rouva oululaisena tietenkään lähde "kun nuo televisiokameratkin ovat mukana".

Mies halpaideoiden takana

Halpalinja-autoyhtiön Onnibusin perustajana tunnettu Möttö hallitsee myynnin ja markkinoinnin. Hän erosi bussiyhtiön toimitusjohtajan tehtävistä viime vuonna ja perusti Tuup Oy:n. Se on yhtiö Kyyti-taksin takana.

Hyppään kyytiin ja kysyn Mötöltä mitä minun pitäisi tehdä jos haluaisin tällä taksilla oikeasti matkustaa.

– Ilmoitat meille mistä haluat mennä ja minne. Me annamme sinulle kolme eri hintavaihtoehtoa. Express on kallein ja tarkoittaa taksimaista nopeinta suorinta. Joustavammissa vaihtoehdoissa sinä annat meille enemmän mahdollisuuksia yhdistellä kyytejä. Smartissa enemmän ja Flexissä vähemmän, Möttö listaa.

Sen jälkeen saisin ilmoituksen lähtöajasta ja näkisin auton lähestymisen puhelimen kartalla.

Helsingissä markkinarako?

– Ainahan on ollut tarvetta palvelulle joka on joukkoliikenteen ja taksin välissä. Nykyinen teknologia, älypuhelinsovellukset ja älykkäät tietokonejärjestelmät mahdollistavat tähän tarpeeseen vastaamisen. Nyt kaikkien ei tarvitse lähteä samasta paikasta tai mennä samaan paikkaan, Möttö pohtii.

Kyyti-palvelun miehet Miikka Virpi ja Pekka Möttö selittävät oululaisnaiselle firmansa älypuhelinsovellusta ja palvelun perusperiaatteita.
Kyyti-palvelun miehet Miikka Virpi ja Pekka Möttö selittävät oululaisnaiselle firmansa älypuhelinsovellusta ja palvelun perusperiaatteita.Timo Sipola/ Yle

Hänen mukaansa Tuupin taustalla on liikenteen mallinnusyritys Traffica joka on mallintanut nyt pilotoitavan tapaista kulkumuotoa Helsinkiin ja tullut siihen tulokseen, että sillä olisi seitsemän prosentin kulkumuoto-osuus, mikä tarkoittaisi jopa yli 2 000 auton tarvetta.

– Sehän on jättiläismäinen mahdollisuus, Möttö tiivistää.

Moderni puskataksi

Afrikassa laajasti sekä miljoonakaupungeissa että maaseudulla käytössä oleva puskataksi on idealtaan samantapainen. Kotiovelta se ei hae, mutta maksimoi käyttäjämäärän. Puskataksi on useimmiten täynnä. Jos joku jää pois, yleensä joku toinen tulee tilalle.

Tätä ei pidä sekoittaa pitkän linjan busseihin jotka lähtevät sitten kun auto on täynnä.

– Siellä on sitä massaa niin paljon, että valtaosa jää rannalle, naurahtaa Möttö.

Kyyti-palvelua voidaan skaalata maaseudun yksinäisestä kutsutaksista Helsingin teoreettiseen maksimitilanteeseen, missä se merkitsee enimmillään yli 2 000 autoa.

Siellä sen toiminta voisi olla hyvinkin lähellä Lagosin tapaisten miljoonakaupunkien jatkuvana virtana kulkeviin täpötäysiin pikkubusseihin perustuvaa puskataksiliikennettä.

– Meidän järjestelmä toimii tehokkaasti kun suhteutetaan autojen määrä olemassa olevaan kysyntään, tiivistää Möttö.

Palvelu jumiutui heti

Oulussa pilotoitava halpataksipalvelu Kyyti oli heti ensimmäisenä viikonloppuna niin suosittu että palvelujärjestelmä jumiutui.

Lauantai-iltana kyytejä tilattiin kahdentoista tilauksen minuuttivauhdilla ja tämä oli tietokonejärjestelmälle liikaa.

Järjestelmä ei kyennyt enää suunnittelemaan reitityksiä järkevällä tavalla vaan alkoi arpoa niitä. Arvioiden mukaan osa tilaajista jäi kokonaan ilman kyytiä.

Hyvä puoli on se, että me oululaiset voimme keskustella enemmän toistemme kanssa.

Mikko Junttila

Kyyti-palvelun ideana on tarjota perinteistä taksia halvempaa palvelua jossa samaa taksi voi samaan aikaan käyttää useampi eri osoitteista tuleva ja eri osoitteeseen menevä matkustaja.

Palvelun käyttäjä tilaa kyydin älypuhelinsovelluksella ja järjestelmä yhdistää logistisesti järkevällä tavalla autot ja tilaajat. Oulussa tämän automaattisen järjestelmän toimivuutta testataan. Ensimmäinen viikonloppu osoitti että kehitettävää on.

Palvelun pitää toimia 200 000 asukkaan Oulussa jotta se toimii myös miljoonakaupungissa.

Oulu maailman testialustana

Palvelusta vastaavan Tuup Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö kertoo että nimenomaan Oulussa uutta palvelua ja sen algoritmia kokeillaan koska Suomen nörttikaupungissa alan osaamista on hyvin tarjolla ja koska uuden kokeileminen on monenlaisiksi testialustoiksi tottuneessa kaupungissa helppoa.

Oma merkityksensä on myös sillä että yhtiön merkittävä osakkeenomistaja, Taksivirpi on oululainen firma.

Samoin kuin maailman edistyksellisimmässä 5G -testiverkossa tässäkin oululaisessa pilotissa tähdätään koko maailman markkinoille. Oulu on vain hyvä paikka kehittää ja testata asioita.

Oululaiset ottaneet hyvin vastaan

– Minusta tämä on tosi hyvä idea koska se pienentää kustannuksia. Minua ei haittaa vaikka autossa olisi muitakin ihmisiä. Bussissakin on muita ihmisiä, sanoo Mervi Pietikäinen.

Oululaisille tekee hyvää joutua puhumaan toisten oululaisten kanssa.

Kyytipalvelu palvelee asiakkaita, jotka eivät halua käyttää omaa autoa, eivätkä bussia, mutta joilla ei ole tiukkaa aikataulua.

Kari Räihä

– Yksi ventovieraiden ihmisten kanssa samalla taksilla matkustamisen hyvä puoli on se, että me oululaiset voimme keskustella enemmän toistemme kanssa, arvioi Mikko Junttila.

Asiakas valitsee tilatessaan haluamansa palvelutason ja maksaa matkansa pisteestä a pisteeseen b etukäteen Tuup -kännykkäsovelluksella. Mitä enemmän on valmis jakamaan aikaansa muiden matkustajien kanssa, sitä halvempi on matkan hinta.

– Mikä ettei. Jos vieraat ihmiset eivät häiritse ja ovat ihmisiksi, niin mikäs siinä, ei se minua haittaa, sanoo Pirkko Mettovaara.

Perinteinen taksi ei pelkää

Oulun aluetaksi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä toivottaa Oulussa uudenlaista halpataksipalvelua pilotoivan Kyyti-taksin tervetulleeksi Ouluun. Murrosvaiheessa olevan alan perinteisen taksibisneksen edustaja ei koe viime viikolla aloittanutta uutta kilpailijaa uhkana vaan jopa yhteistyön mahdollisuuksista on keskusteltu.

– Kyytipalvelu palvelee asiakkaita, jotka eivät halua käyttää omaa autoa, eivätkä bussia, mutta joilla ei ole tiukkaa aikataulua, muotoilee sanoo Räihä.

Uusia kuvioita taksialan vapautuessa valmistelevan Oulun Aluetaksin puheenjohtaja uskoo uuden palvelun syövän enemmänkin linja-autoliikennettä.

Hyvä vaihtoehto itse maksaville

Näppituntumalla voi sanoa että perinteistä taksia käyttävät varsinkin ne joiden matkan maksaa työnantaja tai jokin muu taho. Halpataksipalvelu on kiinnostava vaihtoehto varsinkin sellaisille matkustajille jotka maksavat matkansa itse.

Pilottitoiminnan volyymi on vielä pieni. Ajossa Oulussa on kymmenkunta pikkubussia, pääosin Taksivirpi Oy:n autoja.

– Toivon että Oulussa puhutaan tulevaisuudessa kymmenistä, jopa sadasta autosta samanaikaisesti, sanoo Möttö.

Katse on sekä maailmalla että syrjäseudulla

Kyyti-palvelun toimintaa on tarkoitus kevään aikana laajentaa Tampereelle ja Turkuun. Helsinki on suunnitelmissa myöhemmin tänä vuonna.

– Aluksi tämä tietysti syö perinteistä taksiliikennettä, mutta pidemmällä aikavälillä tämä palvelu voisi lisätä julkisen liikenteen kokonaiskäyttöä aika paljon, siis vahvistaa myös linja-autoliikennettä ja perinteistä taksiliikennettä, arvioi Möttö.

Oulun Aluetaksi Ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä ei pelkää kilpailijaa. Yhteistyötäkin voisi ajatella.
Oulun Aluetaksi Ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä ei pelkää kilpailijaa. Yhteistyötäkin voisi ajatella.Timo Sipola / Yle

Julkinen liikenne perustuu kiinteään reititykseen ja kiinteisiin aikatauluihin koska ei ole ollut vaihtoehtoja. Mutta harvoin ihmisten kulkemisen tarve on esimerkiksi linja-autoasemalta rautatieasemalle. Kyllä siellä yleensä joku muu juju yleensä on, toteaa Möttö.

Paitsi maailmalle Möttö tähyää myös syrjä-Suomeen.

– Näen tässä nimenomaan mahdollisuuden syrjäseuduille. Kainuun korvessa tai kotiseudullani Kiteenlahdella on vain hajanaista kysyntää. Siihen ei mitenkään mahdollista vastata kiinteällä reitityksellä ja kiinteillä aikatauluilla. Linja-autot eivät enää sinne syrjäseudulle palaa vaan tämäntapainen kutsuperusteinen järjestelmä on ainoa ratkaisu.