Turku houkuttelee muuttajia valtakunnallisella mediakampanjalla

Turun kaupunki markkinoi itseään nyt näkyvästi lehdissä, tv-mainoksissa ja sosiaalisessa mediassa. Mediakampanja maksaa noin 70 000 euroa.

Turku
Turun kaupungin Instagram-sivu.
Turun kaupungilla on muun muassa oma Youtube-kanava ja Instagram-tili.Esa Töykkälä / Yle

"Kaikki eivät voi syntyä Turussa, mutta onneksi tänne voi muuttaa." Näin julisti sivun kokoinen mainos Suomen suurimmassa sanomalehdessä Helsingin Sanomissa keskiviikkona.

Turun kaupunki on laittanut markkinoinnissaan ison vaihteen silmään. Tuore mediakampanja sisältää myös tv-mainokset MTV:llä ja Katsomossa. Tulossa on ilmoituksia ilmaisjakelulehtiin. Oma uutisohjelma on aloittanut Youtubessa.

Viestintäjohtaja Saara Malila sanoo, että kyseessä on Turun ensimmäinen iso markkinointitempaus sitten kulttuuripääkaupunkivuoden 2011.

– Turku on positiivisen rakennemuutoksen takia valmistautunut jo muutaman kuukauden ajan siihen, että tulemme isommin markkinoinnissa esiin.

– Kuluvan kuukauden aikana, lähimmän kahden viikon sisällä olemme ostaneet isompaa näkyvyyttä valtakunnan mediaan, Malila kertoo.

Pienellä rahalla uusia asukkaita

Kaupunki käyttää mediakampanjaansa noin 70 000 euroa. Tavoitteena on saada Turulle positiivista näkyvyyttä.

– Haluamme kampanjan avulla herätellä ihmiset läpi Suomen huomaamaan, että Turkuun kannattaa muuttaa, sanoo kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila.

– Tavoittelemme erityisesti teknisen alan taitajia Turun alueen veturiyrityksiin. Näitä ovat esimerkiksi Meyer, Bayer ja Valmet Automotive. Haluamme tukea yritysten rekrytointia.

Viestintäjohtaja kiittelee, että kaupunkiin on kova tulijavirta.

– Viime vuonna Turkuun tuli 1 800 uutta asukasta. Ainakin osa heistä työn perässä.

– Muutamakin uusi turkulainen, joka tulee tänne töihin ja alkaa maksaa veroja kaupungille, kattaa mediakampanjamme kulut, Saara Malila toteaa.