Pornobotti seuraa sometrendejä ja nappaa viattomat hashtagit käyttöönsä – "Kiusallinen riesa"

Sosiaaliseen mediaan roskamainoksia suoltavat ohjelmat aiheuttavat lähinnä taloudellista haittaa. Sen sijaan propagandatrollaus on kokoluokkaa huolestuttavampi ilmiö etenkin Twitterissä.

sosiaalinen media
Mies käyttää älypuhelinta
Sosiaalisen median palveluista suurin osa on pohjoisamerikkalaisten yritysten hallinnoimia.Tuomas Hirvonen / Yle

Viikkojen ajan suurten suomalaisten kaupunkien aihetunnisteita, eli hashtageja Twitterissä piinannut aikuisviihdemainoskampanja viittaa Viestintäviraston kyberturvallisuuden erityisasiantuntija Antti Kurittun mukaan niin sanottuihin botteihin.

Botit, eli osin itsenäisesti toimivat tietokoneohjelmat, ovat saattaneet poimia Oulun, Tampereen ja muiden suurten kaupunkien hashtagit siksi, että juuri nyt käyttäjät hakevat paljon viestejä kyseisillä tunnisteilla.

– Botit seuraavat hashtageja, jotka ovat nousussa ja jotka aiheuttavat paljon liikennettä. Nyt kuntavaalien alla suurten kaupunkien nimet ovat toki sellaisia aihetunnisteita, joilla ihmiset hakevat viestejä. Kun botti vyöryttää viestejä näihin aihetunnisteisiin, kohtaa käyttäjä väistämättä näitä mainoksia, Kurittu avaa.

Valistaen ja opettaen

Edellä mainittua ja muita vastaavia roskamainoskampanjoita Kurittu luonnehtii lähinnä kiusallisiksi riesoiksi, joihin on valitettavasti käynyt totutteleminen someviestinnän kyllästämässä ajassa.

– Esimerkiksi tämä aikuisviihdemainostempaus on ilmeinen yritys ohjata liikennettä tietyille nettisivuille.

Aikuisviihdemainoskampanja Twitterissä.
Pornomainoskampanja piinaa muiden muassa #oulu: a.Marko Pinola / Yle

Viestintävirasto ei juurikaan pysty vaikuttamaan somessa ilmenevään roskamainontaan, sillä sosiaalisen median viestipalvelut ovat Suomen viranomaisten toimialueen ulottumattomissa.

– Keskeinen tapa, jolla Viestintävirasto voi kuitenkin vaikuttaa, on kansalaisten valistaminen ja opettaminen tunnistamaan roskaposteja, huijauksia ja muita erilaisia vedätyksiä, Kurittu muistuttaa.

Propaganda puskee someen

Vaikka somemainonta voi joskus näyttäytyä esimerkkitilanteen mukaisesti piinaavana, on se kuitenkin suurelta osin täysin laillista liiketoimintaa. Erityisasiantuntija Antti Kurittu viittaa siihen tosiseikkaan, että mainostamisen idea on sisäänvalettu someen.

– Palveluiden hyväksymä mainostus on keskeinen ansaintamalli sosiaalisessa mediassa, mutta sinne ovat tietenkin löytäneet tiensä roskapostittajat, jotka mainostavat niin sanotusti vähän likaisemmilla keinoilla.

Likaisempi mainonta on ilman muuta riesa, mutta ilmiöstä ei olla erityisen huolissaan Viestintävirastossa.

Toivottavaa on, että kansalaiset suhtautuvat palvelusta riippumatta skeptisesti saamiinsa viesteihin muistaen, että netti on pullollaan huijauksia.

Antti Kurittu

– Emme koe sosiaalista mediaa mitenkään ongelmalliseksi, sillä uskomme, että palveluntarjoajat tekevät parhaansa roskapostittajien kitkemisessä palveluistaan. Ne kun periaatteessa varastavat tulonlähteitä palveluntarjoajilta.

Eräs sosiaaliseen mediaan ja eritoten Twitteriin liittyvä ilmiö kuitenkin huolestuttaa viranomaisia. Poliittiseen mielipidevaikuttamiseen ja suoranaiseen propagandaan tähtäävät kampanjat ovat yhä tavanomaisempia somevirrassa.

Tästä esimerkkinä Kurittu mainitsee taannoin sattuneen tapauksen, jossa Twitter-tileille lähetettiin runsaasti Turkkiin liittyvää propagandaa.

– Toivottavaa on, että kansalaiset suhtautuvat palvelusta riippumatta skeptisesti saamiinsa viesteihin muistaen, että netti on pullollaan huijauksia, Kurittu painottaa.

Ranskan presidentinvaaleja odotellessa

Juuri Twitter on monessa suhteessa tehokas mielipidevaikuttamisen väline. Tietokirjailija ja tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen pohtii lyhyen ja nopeasti leviävän tviitin istuvan ajan henkeen hyvin.

– Nykyään vastaanottajat ovat tottuneet lyhyeen ja toistuvaan viestintään, joten siinä mielessä Twitterillä on arvaamattoman paljon valtaa, hän toteaa ja jatkaa,

– Trumpin käsissähän on nähty, mitä Twitterillä voi tehdä – sillä voidaan ohittaa perinteinen media ja viestiä miljoonille ihmisille ympäri maailman. Todella vahva propaganda-ase, jos sitä sellaiseen haluaa käyttää.

Sen lisäksi, että käyttäjät mieltävät viestinnän lyhyeksi ja nopeaksi, myös lähitulevaisuudessa siintävät tapahtumat tekevät ajasta otollisen ankaralle mielipidevaikuttamiselle.

– Esimerkiksi Ranskan presidentinvaalit on sellainen tapahtuma, jonka yhteydessä kannattaa seurata myös somea kriittisesti.