Kristina Cruises aloittaa risteilyjen järjestämisen Kanadan suurilla järvillä. Yhtiö vie ensi syksynä ensimmäiset suomalaisryhmät risteilemään Montrealista Yhdysvaltojen puolelle Chicagoon ja takaisin. Lisäksi yhtiö järjestää risteilyn Grönlannista Montrealiin.
Kanadan suurilla järvillä ei juuri ole järjestetty risteilyjä isossa mittakaavassa.
– Pieniä laivoja on jonkin verran. Suuria sinne ei koskaan edes mene, koska kanavat järvien välillä ovat niin pieniä. Tämä on harvinaista herkkua, Kristina Cruisesin toimitusjohtaja Mikko Partanen sanoo.

Yhtiö järjestää risteilyn saksalaisen varustamoyhtiön Hamburg-aluksella, jolle mahtuu 500 matkustajaa. Suomalaisryhmän kooksi arvioidaan 30-40 henkeä.
Tämä on harvinaista herkkua.
Mikko Partanen
Kristina Cruisesin tavoite on, että Kanadan suurten järvien risteilymatkoja järjestetään lisää tulevina vuosina. Varustamo on alustavasti kertonut tekevänsä risteilyn myös ensi vuonna.
Aina ei ole mennyt näin hyvin.
Takana kipeitä päätöksiä
Yli 30 vuotta risteilymatkoja järjestänyt perheyritys omisti vielä muutama vuosi sitten omia laivoja, joilla se järjesti risteilyjä muun muassa Kanarialla. Sitten Kanarian-risteilyiden hinnat romahtivat, eivätkä arabimaiden levottomuudet tehneet hyvää risteilybisnekselle. Aluksen ajaminen kannattavasti kävi lopulta mahdottomaksi.
Jotain piti tehdä, sillä konkurssi uhkasi.
Yksi luku suomalaisen merenkulun historiassa päättyi, kun Kristina Cruises hakeutui yrityssaneeraukseen syksyllä 2013. Se myi viimeisen laivansa, Kanarialla seilanneen Kristina Katarinan, kansainväliselle sijoittajaryhmälle.
Kaupan myötä Kristina Cruises luopui varustamoliiketoiminnastaan ja irtisanoi kaikki 147 merihenkilöstön työntekijää. Se joutui perumaan kaikki Kanarian-risteilynsä. Jopa 4 700 asiakasta sai oikeuden hakea Kilpailu- ja kuluttajavirastolta korvauksia toteutumattomista risteilyistä.

Kristina Katarina oli ainoa suomalaisessa omistuksessa oleva risteilyalus. Se oli nimenomaan tyylipuhdas risteilyalus, joka vieraili useassa eri satamassa matkan aikana.
Suomen, Ruotsin ja Viron välillä seilaavat suomalaiset alukset ovat matkustajalaivoja, jotka kuljettavat ihmisten lisäksi muun muassa autoja.
Vuosien suunnittelu
Perheyritys oli kuitenkin sinnikäs ja jatkoi toimintaansa myymällä joki- ja meriristeilyjä muiden omistamille aluksille.
Nyt raskaat ajat ovat takanapäin.
– Muutos on ollut ihan oikea, toiminta jatkuu ja kehittyy. Olemme tyytyväisiä, Partanen kommentoi.
Kanadan-risteilyjä yhtiössä on suunniteltu jo useamman vuoden ajan. Kilpailu paikoista laivoilla on kovaa, koska kapasiteettia ei ole niin paljon kuin olisi kiinnostusta.
– Saksalainen kumppanivarustamomme on tehnyt risteilyjä jo aiemmin. Suuret järvet ovat olleet valtavan suosittuja, ja nyt vasta saimme paikkoja myös meidän asiakkaillemme, Kristina Cruisesin toimitusjohtaja Mikko Partanen kertoo.

Kanada viettää tänä vuonna Suomen tapaan juhlavuotta, kun vaahteranlehtivaltio täyttää 150 vuotta. Kanada on matkakohteena trendikäs. Esimerkiksi yksi maailman tärkeimpien matkaoppaiden kustantajista, Lonely Planet, listasi Kanadan kuluvan vuoden parhaaksi matkailumaaksi.
– Sattui hyvin tälle vuodelle tämä avaus, mutta reittiin olemme käyneet tutustumassa jo vuonna 2009. Sopivaa hetkeä on haettu, Partanen sanoo.
Sata risteilyä vuodessa
Kristina Cruises on omassa kategoriassaan Suomen johtava risteilylomien järjestäjä. Konsepti on kapea: Kristina Cruises keskittyy järjestämään yksinomaan risteilymatkoja, jotka tehdään ryhmämatkoina ja mukana on aina oma, suomalainen matkaopas.
– Osuutemme Suomen markkinoista on noin neljännes, arvioi Partanen.
Saattaa olla, että suomalainen ajattelee, että risteilyt ovat vain bilettämistä. Sitäkin se voi olla, jos niin valitsee.
Mikko Partanen
Yhtiö järjestää vuosittain runsaat sata risteilyä yli 50 maassa. Yhtiön risteilyasiakkaat ovat etupäässä yli 40-vuotiaita, kulttuurista kiinnostuneita ihmisiä.

Suomalaiset eivät ole risteilykansaa
Suomen matkatoimistoalan liiton tilastojen mukaan risteilymatkoille lähti viime vuonna 11 000 suomalaista.
– Risteilymatkustajien määrä on Suomessa melko pieni. Potentiaalia on valtavasti. Kyse on siitä, kuinka hyvin kaikki erilaiset matkanjärjestäjät pystyvät kertomaan mitä on tarjolla, Mikko Partanen sanoo.
Partasen mukaan suomalaisten risteilymarkkinoiden suurin kysyntä kohdistuu jättimäisiin risteilijöihin, jotka voivat olla jopa 5 000 matkustajan viihdekeskuksia.
Risteilyjärjestäjän ajatuksissa laivamatkailu on matkustamisen aatelia, mutta liittyykö Suomessa risteilymatkoihin huono kaiku?
– Saattaa olla, että suomalainen ajattelee, että risteilyt ovat vain bilettämistä. Sitäkin se voi olla, jos niin valitsee. Mutta esimerkiksi tällä Hamburg-laivalla sellaisia matkoja ei tehdä.
Korjattu 3.4.2017 klo 11.08. Tarkennettu Kristina Cruisesin perustamisajankohtaa. Yhtiö on tehnyt risteilymatkoja yli 30 vuotta. Yrityksen juuret juontavat aina 1950-luvulle, jolloin perustaja Keijo Partanen aloitti vuoroveneliikenteen Kotkan saaristossa. Aiemmin jutussa luki, että yhtiö olisi perustettu 1990-luvulla.