Telakanjohtajan hämmentävä havainto: Vanha suomalainen jäänmurtaja onkin Titanicin kaksoisolento

Yli satavuotias museoalus Tarmo on kunnostettavana Suomenlinnan telakalla. Kotiin Kotkaan alus pääsee toukokuun puolivälissä.

jäänmurtajat
Vanhaa jäänmurtajaa Tarmoa hinataan merellä
Tarmo hinattiin Helsinkiin marraskuun lopulla.Alfons Håkans / Mika Karvonen

Suomenlinnan telakanjohtaja Tero Hänninen istui marraskuussa nosturissa ja tuijotti hämmentyneenä alusta, joka oli juuri saapunut telakalle. Näky oli uskomaton.

– Mustakylkinen alus, jonka mustavalkoiset piiput nousivat kohti kattoa. Illan hämärässä ja nosturin ikkunan läpi katsoessa se näytti ihan Titanicilta. Surrealistinen tilanne, nauraa Hänninen.

Se ei ollut Titanic vaan museojäänmurtaja Tarmo, joka oli hinattu Kotkasta telakalle kunnostettavaksi.

– Nehän on molemmat tehty Iso-Britanian telakoilla ja 1900-luvun alussa. Ne todellakin ovat samannäköisiä. Se oli outo tilanne.

Kun alukselle tehtiin alkutarkastus, saatiin iloisia uutisia. Alus oli ikäänsä nähden yllättävän hyvässä kunnossa.

Mustakylkinen alus, jonka mustavalkoiset piiput nousivat kohti kattoa. Ne todellakin ovat samannäköisiä.

Tero Hänninen

Suurin urakka Tarmolla on ollut laivan uumenissa sijaitsevien vanhojen painolastitankkien korjaaminen. Rakenteet olivat paikka paikoin syöpyneet puhki.

Tällä hetkellä alus tarvitsee enää ulkopintojen viimeistelyn ja maalauksen.

Pelättyä vähemmän korjattavaa

Telakanjohtaja Tero Hänninen iloitsee siitä, että korjattavia kohtia oli odotettua vähemmän ja telakalla päästiin tekemään lähinnä entisöintityötä.

– Meidän ei tarvinnut ottaa mitään isoja kokonaisuuksia irti ja vaihtaa niitä tylsään uuteen teräkseen. Rakenteita on korjattu vähän kuin palapeliä rakentaen: pala sinne, pala tänne.

Jotta tankkien sisään päästiin tekemään töitä, laivan kylkiin tehtiin useita aukkoja, joista työntekijät pujahtivat laivan sisälle. Aukkojen avulla myös kaikki työstä syntynyt pöly kulki ulos, eikä se siirtynyt laivan sisälle.

kunnostettu ankkuripeli
Kuvassa ankkuripeli, joka on irroitettu, puhallettu ja maalattu pohjamaalilla.Alfons Håkans

Tarmo kotiin Kotkaan toukokuussa

Nyt tankkien terästyöt on tehty, ja myös niiden pintakäsittely alkaa olla loppusuoralla.

Tarmossa on pintakäsitelty myös muun muassa komentosilta, hyttiosasto ja mastot. Lisäksi puinen pelastuvenekansi on uusittu ja pelastusveneet kunnostettu.

Ulkopintojen viimeistelyyn ja maalaukseen menee vielä jokunen viikko. Kotkaan Tarmo pääsee palaamaan toukokuun puolivälin paikkeilla.

Tarmon kunnostus on merkittävä asia Suomen merenkulun historiassa. On ollut hienoa olla mukana.

Tero Hänninen

Telakan johtaja Tero Hänninen pitää Tarmon kunnostusta kunnia-asiana.

– Tarmon kunnostus on merkittävä asia Suomen merenkulun historiassa ja on ollut hienoa olla mukana. Työ on ollut iso ja vaativa, mutta nyt alus näyttää hyvältä ja kestää taas pitkään.

Pommitettiin talvisodassa

Jäänmurtaja Tarmo on kansainvälisestikin arvokas. Se rakennettiin Isossa-Britanniassa vuonna 1907 ja oli Merenkulkuhallituksen käytössä vuoteen 1970 asti. Eläkkeelle se jäi 63-vuotiaana.

Tarmo oli 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten voimakkain ja tehokkain murtaja. Avovedessä sen kulkunopeus oli 13 solmua, ja se pystyi etenemään noin 80 cm paksun kiintojään läpi. Kulkua jäissä helpotti 1900-luvun alun uutuus, keulapotkuri.

Ensimmäisen maailmansodan aikana Tarmo palveli Venäjän Itämeren-laivastossa ja avusti sota-aluksia sekä sotilaskuljetuksia. Suomen itsenäistyttyä senaatin puheenjohtaja P. E. Svinhufvudin käskystä Tarmo kaapattiin itsenäisyysaktivistien haltuun.

Museojäänmurtaja Tarmoa hinataan kohti Suomenlinnan telakkaa.
Juha Puustinen, Suomen merimuseo

Talvisodassa jäänmurtajat aseistettiin ja ne olivat puolustusvoimien hallinnassa. Tammikuussa 1940 Tarmoa pommitettiin Kotkan satamassa, jolloin 39 miestä kuoli ja 13 haavoittui. Aluksen keulaosa vaurioitui pahoin ja sisätiloja tuhoutui tulipalossa.

Jatkosodan aikana Tarmo osallistui Utön eteläpuolelle tehtyyn harhautusoperaatioon. Viimeiset vuotensa Tarmo oli käytössä "Apu"-nimisenä. Sen viimeinen jäänmurtovuosi oli 1970.

Kesästä 2008 lähtien Tarmo on ollut avoinna yleisölle Merikeskus Vellamon museoaluslaiturissa osana Suomen merimuseon näyttelyitä.

31.3. klo 11.55. rakennuspaikka korjattu Englannista Isoksi-Britanniaksi.