Airbag-liivistä uusi suoja motoristille – tärkein turvavaruste edelleen ajajan oma asenne

Moottoripyöräilijöiden suojaksi on onnistuttu kehittämään kypärän, ajopuvun ja hansikkaiden lisäksi airbag-liivi. Motoristin tärkein turvakeino liikenteessä on edelleenkin ennakoiva ajotapa ja maltti.

liikenne
Airbag-liivi täyttyy hetkessä paineilmalla onnettomuuden sattuessa.
Airbag-liivi täyttyy hetkessä paineilmalla onnettomuuden sattuessa.Jarkko Riikonen / Yle

Motoristin turvaliivin tarkoituksena on suojata ajajan niskaa, selkää ja selkärankaa pahimmilta kolhuilta, jos kuperkeikka moottoripyörän kanssa tapahtuu. Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi toppuuttelee luottamasta liikaa airbag-liiviin ja muihin suojavarusteisiin.

– Kaikkein tärkein turva on oma ajaminen eli vaaran välttäminen ja ennakointi. Täytyy tiedostaa, että pyörä on suojaton väline, sillä ei ole samaa kuorta kuin autolla. Jos vauhtia on liikaa ja tulee onnettomuus, niin mikään suojaväline ei oikein auta.

Liivistä ei ole suojaa, jos ajaa sataaviittäkymppiä metsään.

Tomi Rossi

Italiassa turvaliiveistä on tehty tutkimuksia ja havaittu, että liivi tarjoaa keskikehon suojaa pienten nopeuksien rytinöissä. Italiassa moottoripyöräkulttuuri on sitä, että siellä ajellaan kaupungeissa autojen välissä ja vahinkoja sattuu.

Onnettomuustilanteessa hetkessä paineilmalla täyttyviä airbag-liivejä on ollut markkinoilla pari vuotta. Tomi Rossin mukaan liivistä ei ole suojaa, jos ajaa sataaviittäkymppiä metsään.

– Toivottavasti kukaan ei tuudittaudu siihen, että airbag-liivi antaa hyvän suojan. Jos törmätään johonkin kiinteään kovalla vauhdilla niin g-voimat ovat niin karmeat, että liivikään ei välttämättä pelasta.

Ei korvaa muita suojavarusteita

Rossin mukaan liivistä ei ole haittaakaan, sillä se antaa suojaa kierimisissä ja alhaisilla nopeuksilla törmäämisissä. Vanhempi konstaapeli Samu-Petri Simo Sisä-Suomen poliisilaitoksesta arvioi suojaliivin hyväksi lisäturvaksi, mutta ei muiden turvavarusteiden, ajotekniikan ja asenteen korvaajaksi.

Simon mukaan moottoripyöräilijän suurin riski ovat autoilijat, jotka toimivat väärällä tavalla.

– Eivät huomioi moottoripyöräilijää tarpeeksi. Myös hirvet ovat iso riski.

Isot urat ja montut muodostavat moottoripyöräilijälle ihan erilaisen riskin kun autoilijalle.

Samu-Petri Simo

Poliisi ja Liikenneturva suosittelevat motoristin ykkössuojaksi edelleenkin testattua laadukasta kypärää. Muitakin lisäsuojia kannattaa hankkia. Ja talvitauon jälkeen kannattaa kokeneenkin motoristin ottaa rauhassa tuntumaa pyörän hallintaan.

– Alkukesällä on moottoripyöräilijälle vaaranpaikkoja olemassa. Paljon hiekkaa tiellä ja nyt tiet ovat vähän vaurioituneita talven aikana. Isot urat ja montut muodostavat moottoripyöräilijälle ihan erilaisen riskin kun autoilijalle, muistuttaa Samu-Petri Simo.

Suojaliivi on hyvä turva kypärän lisäksi.
Suojaliivi on hyvä turva kypärän lisäksi.Jarkko Riikonen / Yle