Miljoonien eurojen kylpylä louhittiin kallioon – tavoitteena 60 kävijää päivässä

Saimaan äärellä sijaitsevan matkailukeskus Järvisydämen uudistamiseen käytettiin 10 miljoonaa euroa ja kolme vuotta.

kylpylät
Järvikylpylä Rantasalmella.
Luonnonkivet ja 500 vuotta vanhat uppotukit ovat pääosassa järvikylpylän sisustuksessa.Jarmo Nuotio / Yle

RantasalmiPieni soratie mutkittelee ja heittelee autoa matkalla upouuteen järvikylpylään Rantasalmella. Yrittäjä Markus Heiskanen toteaa, että tie on ollut pitkään murheenkryyni, mutta nyt siihen on tulossa parannus.

– Kolmen kilometrin mittaisen tien asfaltointi on merkki siitä, että tähän alueeseen uskotaan. Toivottavasti kylpylän ja hotellin kanssa pystytään nyt osoittamaan, että tähän on kannattanut sijoittaa.

Järvikylpylä on viimeinen vaihe kolme vuotta kestäneelle ja 10 miljoonaa euroa maksaneelle Järvisydämen uudistamiselle. Kylpylä on louhittu kokonaan kallioon, mikä ei sujunut aivan helposti, sanoo Heiskanen.

– Kallio ei ollutkaan ihan niin ehjä kuin etukäteen uskoimme. Vesi pysyy nyt kuitenkin siellä, missä pitääkin, eli altaissa.

Koko alueen kylpylä

Linnansaaren kansallispuiston edustalla olevan Järvisydämen uudistuminen on tehty isolla porukalla. Rantasalmen kunta on huolehtinut kaavoituksessa ja auttanut liittymissä, rahoituskuvioissa ovat olleet mukana pankit sekä yritykset.

Myös Etelä- ja Pohjois-Savon ELY-keskukset ovat olleet mukana isolla panoksella. Etelä-Savon ELY-keskus on tukenut kylpylän rakentamista ja tien parannusta yli 1,7 miljoonalla eurolla ja Pohjois-Savon ELY-keskus tien parantamista 100 000 eurolla, laskee Etelä-Savon ELY-keskuksen ylijohtaja Pekka Häkkinen.

Ei tätä kylpylää olisi syntynyt ilman yhteistyötä. Samalla tavalla yhteistyötä on myös edessä oleva arki.

Markus Heiskanen

– Jo alusta lähtien tämä alue on laskettu niin lupaavaksi matkailualueeksi Etelä-Savossa, että mukana on koko maakunta. Rantasalmi on huolehtinut kaavasta, ELY-keskus maakuntakaavasta ja vielä rahoituksesta ja alueen yritykset ovat hoitaneet oman osansa.

Heiskanen kiittelee yhteistyötä.

– Ei tätä kylpylää olisi syntynyt ilman yhteistyötä. Samalla tavalla yhteistyötä on myös edessä oleva arki. Matkailijat hakevat palveluita ja nyt sellaisia on tarjolla.

Järvivesi lämmittää

Rakentaminen on tarjonnut paljon työtä paikallisille yrityksille ja ihmisille, ja työtä on tarjolla jatkossakin. Järvisydämen omien työntekijöiden määrä on nyt 44. Takana on sen verran kova investointiputki, ettei Heiskanen halua ylimääräisiä kuluja jatkossa.

Olemme laskeneet, että päivässä kävijöitä pitäisi olla noin 60.

Markus Heiskanen

– Lämpö otetaan irti järvivedestä, eli viemme ekologian mahdollisimman pitkälle. Tässä on tietysti toisena puolena se, että Euroopan saksankielisillä alueilla ekologia on niin kovaa valuuttaa, että tämä käy sinne markkinointina.

Yrittäjä laskee paljon energiasäästön varaan, sillä kylpyläyhtiön oleellisin kuluerä tulee energiasta, koska henkilöstö on perheyrityksen toisen yhtiön listoilla.

Uutuudesta ja isoista rakennuskustannuksista huolimatta Heiskanen ei tavoittele suuria kävijämääriä järvikylpylään.

– Olemme laskeneet, että päivässä kävijöitä pitäisi olla noin 60. Tämä on kuitenkin täydennys ison alueen matkailupalveluihin.

Liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuoden 2016 3,3 miljoonan euron tasosta 4,1 miljoonaan euroon tänä vuonna.