Finnair siirtää A350-lentäjien tyyppikoulutuksen Suomeen – uusi huippusimulaattori Vantaalle

Finnair aikoo päästä eroon lentäjäpulasta johtuvista lentojen peruutuksista nopeuttamalla uusien A350-lentäjien koulutusta.

Airbus A350
Lentosimulaattori.
Finnairin Airbus A350-lentosimulaattori. Rinna Härkönen / Yle

Finnairin uusien A350 XWB -laajarunkokoneiden lentäjät ovat tähän asti saaneet tyyppikoulutuksen uuteen konetyyppiin Miamissa, Singaporessa ja Toulousessa. Vantaalle valmistunut uusi Airbus A350 -simulaattori mahdollistaa koulutuksen siirtämisen Suomeen.

– Tämä nopeuttaa lentäjien koulutusta, kun satojen koulutuksessa olevien lentäjien ei tarvitse enää matkustaa, sanoo päälennonopettaja Tapani Toppari Finnair Flight Academy Oy:stä.

Finnair aikoo kouluttaa vielä ennen kesää pari sataa lentäjää uudessa simulaattorissa. Yhtiön tavoitteena on, ettei jatkossa lentoja enää jouduta peruuttamaan lentäjäpulan takia.

Liikenteen raju kasvu on tuonut yhtiölle odottamattomia ongelmia, mitkä ovat näkyneet muun muassa vuorojen peruutuksina.

– Olemme ottaneet A350-koneen käyttöön ensimmäisenä Euroopassa. Koulutusmarkkinat ovat kehittymättömät, ja haasteita on, myöntää Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt.

Lentosimulaattori.
Airbus A350 -lentokonesimulaattoriRinna Härkönen / Yle

Suurin vaikeus on ollut saada simulaattoriaikoja lentäjille, ja sen seurauksena koulutus on viivästynyt. Airbus A350 XWB on niin uusi konetyyppi, että maailmalla on vain kymmenkunta simulaattoria, joissa lentäjiä voidaan kouluttaa.

– Uuden simulaattorin myötä asia on hyvässä kontrollissa, ja näemme, että olemme nämä kasvukivut ohittaneet, vakuuttaa Schildt.

Suomeen hankittua simulaattoria Finnair käyttää 16 tuntia päivässä. Vapaaksi jäävien yön tuntien lentoajan myymisestä neuvotellaan useiden eurooppalaisten lentoyhtiöiden kanssa.

Lentosimulaattori.
Lentokapteeni ja kouluttaja Tapani ToppariRinna Härkönen / Yle

– Tämä on viritetty, katsastettu ja hyväksytty vastaamaan ihan oikeaa konetta. Tästä lentäjä voi ihan suoraan siirtyä lentämään reittilentoja, sanoo päälennonopettaja Tapani Toppari.

Finnairin Airbus A350 XWB -laivasto kasvaa viikonvaihteessa jälleen yhdellä koneella, kun Toulousesta Helsinki-Vantaalle lennetty uusi kone aloittaa reittilennot. Tämän vuoden loppuun mennessä käytössä yksitoista uutta laajarunkokonetta.

Yhden koneen käyttöönotto työllistää parikymmentä lentäjää sekä ison joukon matkustamohenkilökuntaa.

Laajarunkokoneiden määrän lisääntyessä Finnair tarvitsee entistä enemmän myös Euroopan syöttöliikenteessä käytettävää kalustoa, jotta Helsinki-Vantaalle tulevat aasialaiset saadaan lopulliseen määränpäähän.

– Meille tulee tänä vuonna uusia Airbus A321 -koneita, joilla lisätään syöttöliikennettä. Tämä on positiivinen haaste, jonka kasvu tuo mukaan, sanoo operatiivinen johtaja Jaakko Schildt.

Tänä vuonna Finnair palkkaa 150 uutta lentäjää. Yhtiö on myös tilannut vielä yhden 10 miljoonaa euroa maksavan lentosimulaattorin.