1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Meksikon ja Yhdysvaltojen raja

Cargotecin tytäryhtiön avaus: Voisimme rakentaa Trumpin kaavailemaa muuria

Muurin rakentamiseen on ehdotettu muun muassa laivakonttien käyttämistä.

Meksikon ja Yhdysvaltojen raja
konttikurottaja nostaa konttia
Kalmarglobal

Suomalaisen pörssiyhtiön tytäryhtiö on ehdottanut, että heidän koneitaan voitaisiin käyttää apuna Yhdysvaltain ja Meksikon rajalle suunnitellun muurin pystyttämisessä.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt, että Meksikon rajalle rakennetaan muuri. Yhdysvaltojen hallinto on pyytänyt yrityksiltä näkemystä siitä, miten muuri voitaisiin toteuttaa.

Myös Cargotecin tytäryhtiö Kalmar Rough Terrain Center on osallistunut visiointiin. Cargotecin viestintäjohtaja Leena Lie vahvistaa, että tytäryhtiö on vastannut Yhdysvaltain hallinnon pyyntöön, jossa haetaan konsepteja muurin toteuttamiseksi.

– Kalmar Rough Terrain Center on laitetoimittaja moniin Yhdysvaltain hallinnon hankkeisiin. Se toimittaa vaikeissa olosuhteissa toimivia konttikurottajia, joilla kontteja voi siirtää paikasta toiseen. Yhtiön toimitusjohtaja on ehdottanut, että heidän konttikurottajiaan voisi käyttää apuna [muurin] rakentamisessa. Tämä on heille normaalia liiketoimintaa, Lie sanoo.

The Guardianin (siirryt toiseen palveluun) mukaan Kalmar Rough Terrain Centerin toimitusjohtaja Steve Speakes on myös ehdottanut, että muuri voitaisiin rakentaa laivakonteista. Lien mukaan Speakes kuitenkin vain toisti toisen yhtiön ehdotuksen siitä, että laivakontteja voitaisiin käyttää muurin rakennusmateriaalina.

Lien mukaan Kalmar Rough Terrain Center Texasissa on vastannut Yhdysvaltojen hallinnon pyyntöön täysin itsenäisesti. Lie huomauttaa, että hallinnon pyyntö on vasta alustava ja pyyntöön vastaaminen on kaukana toteutuksesta.

– Muita ehdottajia on varmasti paljon, joten ehdotuksesta on vielä pitkä matka toteutukseen.

Suomessa aiheesta uutisoi ensimmäisenä Lännen media (siirryt toiseen palveluun).

Lue seuraavaksi