Analyysi: VR halajaa matkojen valtiaaksi – ovelta ovelle -kisa kuumenee

Tulevaisuudessa kuluttajille ei riitä enää pelkkä juna-, bussi- tai lentomatka, vaan he haluavat saumatonta palvelua eri liikennemuotoja yhdistelemällä.

matkustajaliikenne
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Miltä kuulostaisi varata Lapin matka kotivelta erämökille ja takaisin yhdellä klikkauksella yhdestä paikasta? Erittäin houkuttelevalta.

Tähän saumaan haluaa iskeä myös VR, kun se viime viikolla ilmoitti aikeistaan toimia matkaketjupalvelun operaattorina. Valtion rautatieyhtiö halajaa suomalaisten kuluttajien mielessä ensisijaiseksi paikaksi hankkia koko matkaketjun palvelut.

Sujuva matkaketju eri liikennevälineiden välillä on myönteinen asia kuluttajan kannalta. Matkan varaaminen yhdestä palvelusta ovelta ovelle helpottaisi ihmisten elämää huomattavasti. Nykyään tuo Lapin matka on varattava pätkittäin liikennevälineen mukaan. Usein käy niin, ettei yhdelle osuudelle löydy yhteensopivaa kulkuvälinettä joukkoliikenteestä, joten lopulta moni turvautuu omaan autoon.

Kuka pääsee hallitsevaan asemaan?

Moni yhtiö haluaa jakamaan yksityisautoilulla tällä hetkellä hallussaan olevaa liikenteen kakkua. Suomessakin on kyse satojen miljoonien, ellei jopa miljardien eurojen bisneksestä. Liikennepalveluiden maailmanlaajuisen liikevaihdon ennustetaan (siirryt toiseen palveluun) nousevan tuhanteen miljardiin dollariin vuoteen 2030 mennessä.

Suomessa alan kilpailu on vasta lähtötelineissä, joten jää nähtäväksi kuka voittaa kisan matkaketjun paalupaikasta. Kärkeen on useita pyrkijöitä, VR:n lisäksi esimerkiksi MaasGlobalin Whim-sovellus ja Tuupin Kyyti-palvelu.

Uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisestä yliopistosta ennakoi, että VR:lle voi löytyä myös muita oman kokoluokan haastajia.

– On mielenkiintoista nähdä, miten isot bussiliikenteen toimijat, Matkahuolto ja Onnibus, reagoivat tähän VR:n avaukseen? Lähtevätkö ne mukaan yhteistyöhön VR:n kanssa vai kehittävätkö ne omia järjestelmiään? Liimatainen pohtii.

Matkahuolto on tehnyt pitkään yhteistyötä VR:n kanssa Juna-Bussi-yhdistelmän muodossa, ja tuote on tarkoitus tuoda myyntiin myös VR:n palveluun.

VR avattava lippukauppa kilpailijoille

VR:n aikeiden taustalla vaikuttaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kaavailema "lippu- ja maksujärjestelmien rajapintojen avaaminen". (siirryt toiseen palveluun)

VR joutuu avaamaan lipunmyyntinsä myös muille toimijoille ensi vuoden alussa, mikäli laki liikenteen palveluista menee läpi viestintä- ja liikennevaliokunnan edellyttämässä muodossa. Eduskunta käsittelee hallituksen lakiesitystä jo tällä viikolla. Sama koskee toki myös kaikkia muita joukkoliikenneyhtiöitä.

VR painii kokonsa ja resurssiensa puolesta aivan eri luokassa kuin alan suomalaiset kasvuyhtiöt, ja sillä on pieniin yrityksiiin verrattuna tietty etulyöntiasema.

– On totta, että VR:llä on käytettävissä resursseja eri lailla kuin näillä startupeilla. Niiden on kuitenkin helpompi tehdä yhteistyötä useiden toimijoiden kanssa. Niillä ei ole VR:n tapaan vakiintuneita käytäntöjä tai neuvottelutilanteeseen ei tule mukana sellaista oman edunvalvonnan painolastia kuin VR:llä, Liimatainen muotoilee.

Haastajat voivat ottaa nopeammin hyödyn irti kilpailun vapautumisesta. Pienillä toimijoilla on ketteryyden lisäksi myös matkaketjujen erityisosaamista.

– Vaikka VR:llä on yksi liikennemuoto hallussaan, se ei takaa että sen palvelusta saadaan toimiva ja käyttäjäystävällinen kokonaisuus. Se vaatii omanlaista osaamista, Liimatainen muistuttaa.

Kaikille yrityksille samat ehdot

Miten taataan se, että suomalaisten liikennepalveluihin syntyy liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) penäämää kilpailua?

Ministeriöstä kerrotaan, että liikennepalvelulakiin on tulossa sääntelyä, jolla kaikille toimijoille taataan yhtäläinen pääsy matkaketjumarkkinoille. Tämän tarkoittaa muun muassa sitä, että kilpailijoille on tarjottava samanlaatuiset palvelut samaan hintaan kuin omalle tytäryhtiöille.

VR:n henkilöliikenteen vapauttaminen sen sijaan ei ole edennyt Bernerin suunnitelmien mukaan.

Junien matkustajaliikenteen piti vapautua kilpailulle jo tänä vuonna, mutta nyt ministeriö on jatkanut asian valmistelua eikä uudesta aikataulusta ole vielä tietoa.