1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pankkipalvelut

Pankkivirkailijan tapaa enää harvoin nenätysten – 39 konttoria kiinni viime vuonna

Pankkikonttoreiden asteittainen hiljeneminen tietää esimerkiksi, että pankissa on asioitava aamupäivällä ja käteisen rahan perään voi joutua ajamaan 50 kilometriä.

Kuva: Riina Kasurinen / Yle

Pankkipalvelut siirtyvät yhä voimakkaammin nettiin. Pankkikonttoreiden verkosto Suomessa on supistunut ja pankit ovat lyhentäneet aukioloaikojaan. Esimerkiksi viime vuoden aikana 39 pankkikonttoria Suomessa sulki ovensa. Jäljelle jäi 830 konttoria.

Syynä on se, että suomalaiset haluavat asioida netissä.

– Meidän tilastojemme mukaan Suur-Savon Osuuspankin 105 000 asiakkaasta alle 2000 käyttää kassapalveluita joka kuukausi eli alle 2 prosenttia. Yksityisasiakkaista noin 1,5 prosenttia nostaa rahaa kassalta vähintään kerran kuukaudessa ja vielä harvempi maksaa laskunsa kassalla, Suur-Savon Osuuspankin hallintojohtaja Mikko Antikainen sanoo.

Tällä hetkellä kaikista suomalaisista 87 prosenttia maksaa laskunsa verkkopankissa, kertoo Finanssialan Keskusliitto. Kassapalveluihin turvautuu siis 13 ihmistä sadasta.

Suur-Savon Osuuspankki lyhensi maanantaina kassapalveluidensa aukioloaikoja kolmella tunnilla ja kasvatti samalla verkkoneuvotteluiden aukioloa. Kuten monen muunkin pankin konttorit, myös Suur-Savon Osuuspankin kassapalveluiden ovet ovat kiinni iltapäivisin.

– Pitää junailla asiat niin, että pääsee konttoriin silloin kun kassa on auki. Maksan kaikki laskuni kassalla käteisellä, eikä minulla ole kotona mitään vehkeitä netin käyttöön. Eikä tämän ikäinen jätkä, 72-vuotias, ala enää opetella ja hankkia laitteita, mikkeliläinen Reijo Pulkkinen sanoo.

Asuntolainasta halutaan yhä neuvotella naamatusten

Finanssialan Keskusliiton tutkimuksen mukaan asuntolainaa haettaessa kaikkien suomalaisten mielestä pankin konttorissa käyminen on edelleen ehdottomasti paras tapa ottaa yhteyttä pankkiin. Sähköisten yhteydenottotapojen yhteenlaskettu osuus kaikkien suomalaisten keskuudessa on nyt 35 prosenttia.

– Suurin osa lainaneuvotteluista käydään meillä edelleen kasvotusten, mutta pyrimme lisäämään verkkoneuvotteluiden määrää koko ajan. Verkkoneuvottelu on jostain syystä vielä jännittävämpi tilanne kuin kasvokkain kohtaaminen, Antikainen sanoo.

Toisaalta FK:n tutkimukseen vastanneista ne, jotka olivat juuri aikeissa hakea asuntolainaa, pitivät kiistatta suosituimpana tapana laittaa verkkopankissa lainahakemus menemään.

– Haluan hoitaa kaikki pankkiasiani kotisohvalta rennosti enkä tapittaa ketään silmiin, mikkeliläinen Jonna Arpiainen sanoo.

Arpiainen käyttää pankkiasiointiin vain mobiilisovelluksia ja verkkopalveluita. Siti hän pitää konttoreiden olemassaoloa tärkeänä.

– Ennen kuin sain verkkopankkitunnukset neljä vuotta sitten, niin tuntui, että mitään pankkiasioita ei saanut hoidettua kun konttoreiden palvelut ovat supistuneet niin paljon, Arpianen sanoo.

Palvelut siirtyvät nettiin, mutta niin tässä itselläkin askel lyhenee.

Reijo Pulkkinen, 72

Suur-Savon Osuuspankilla on konttoreita vielä nyt pienissä pitäjissä, kuten Enonkoskella ja Ristiinassa, mutta Antikainen uumoilee, että tulevaisuus tuo muutoksia.

– Suunta on se, että konttoriverkostoa tarkastellaan kriittisesti tulevina vuosina. Seurataan asiakaskäyttäytymistä ja tehdään päätöksiä sen pohjalta.

– Palvelut siirtyvät nettiin, mutta niin tässä itselläkin askel lyhenee. Eiköhän asiat hoidu konttorissa sen aikaa, mikä meikäläisellä on pää pystyssä, Reijo Pulkkinen tuumii.

Pankkipalveluiden siirtyminen nettiin on tarkoittanut muutoksia myös pankkien henkilökunnalle. Pankkitoiminnan henkilöstö väheni Suomen pankeissa viime vuonna noin neljällä prosentilla.

Yleisosaajia ei enää tarvita kuten ennen, vaan nyt kaivataan syväosaajia. Osaajat palkataan kaupunkien konttoreihin pienten kylien sijaan.

– Mikkeliin vielä löytyy osaajia, mutta muihin konttoreihimme jopa Savonlinnaan ja Pieksämäelle meillä on ollut vaikeuksia saada riittävän syvällistä osaamista omaavia henkilöitä, Antikainen kertoo.

Käteistä 50 kilometrin päästä

Pankkien konttoripalveluiden supistuminen on tuonut teen yllättäviäkin pulmia. Kangasniemellä asuva Anja Lindgren kertoo, että joutui tulemaan 50 kilometrin päähän Mikkeliin saadakseen nostettua käteistä rahaa.

– Meillä on kunnassa vain yksi pankkiautomaatti. Siinä oli jotain vikaa, enkä saanut rahaa ulos. Koska kylän ainoa pankkikonttori ei ole minun pankkini, niin ainoa vaihtoehto oli ajaa 50 kilometriä Mikkeliin, Anja Lindgren kertoo.

Korjattu 3.4. klo 15:48: Suur-Savon Osuuspankki lyhensi kassapalveluidensa aukioloaikoja, ei konttoreidensa, kuten jutussa aiemmin luki. Pankin viidessä suurimmassa konttorissa konttorin ovet menevät kiinni vasta 16.15, lopuissa silloin kun kassapalvelutkin sulkeutuvat.

Korjattu 3.4. klo 15:52: Suur-Savon Osuuspankin kaikissa konttoreissa voi käydä lainaneuvotteluja kasvotusten, ei vain kaupungeissa, kuten jutussa aiemmin sanottiin.