Sairas vauva pääsi hoitoon vasta, kun isoisä tallensi käynnin päivystyksessä – "Käsittämätön tilanne"

Kouvolassa selvitetään erikoista tapausta, jossa vakavista oireista kärsinyt pieni vauva käännytettiin kotiin päivystyksestä.

sairaanhoitopalvelut
Vauva sairaalavaatteissa.
Pieni tyttö on ollut jo monta päivää nenä-mahaletkussa, koska hän ei ole suostunut syömään eikä juomaan.Alisa Koskela

Alisa Koskelan puolivuotias tytär sairastui viikko sitten. Poskiin ilmaantui märkäruven näköistä ihottumaa.

– Aloin hoitaa ja puhdistaa ihoa, mutta ihottuma paheni. Muutaman päivän päästä tytön naama ja silmät alkoivat punoittaa ja olivat turvoksissa, Koskela kertoo.

Hän soitti lääkäriajan seuraavaksi aamuksi. Lääkäri epäili allergista reaktiota ja määräsi siihen voidetta. Lisäksi Koskelaa kehotettiin hakeutumaan vauvan kanssa päivystykseen, jos tila pahenee.

Seuraavana päivänä punoitus levisi joka puolelle vartaloa, ja koskettaminen sattui. Illalla Koskela lähti miehensä kanssa viemään lasta päivystykseen Pohjois-Kymen sairaalaan Kouvolan Kuusankoskelle.

– Meidät hoiti naislääkäri, joka oli töykeä ja välinpitämätön. Hän ei katsonut ihoa kunnolla ja vain meidän pyynnöstämme kuunteli tytön keuhkoja ja laittoi hoitajan ottamaan crp:n.

Viisi tuntia päivystyksessä

Kun perhe istui aulassa odottamassa verikokeen tulosta, Koskela ja hänen miehensä huomasivat lääkärin poistuvan sairaalasta.

– Verinäytteen ottanut hoitaja tuli etsimään lääkäriä ja kysyi, olemmeko nähneet häntä. Hoitaja oli ihmeissään, kun kerroimme, että lääkäri taisi lähteä kotiin.

Odottelu jatkui. Tytölle ei enää maistunut ruoka, eikä hän suostunut juomaan mitään.

– Toinen lääkäri otti meidät vastaan puoli yhdeltä yöllä. Hän sanoi, että vauvaa olisi pitänyt rasvata. Vaikea laittaa rasvaa, kun on joutunut olemaan koko illan päivystyksessä. Mieheni oli jo aika raivona ja kysyi, että onko täällä kenelläkään hoitovastuuta. Lähdimme kotiin tyhjin käsin.

Perhe oli viettänyt aikaa päivystyksessä viisi tuntia.

Isoisä haastatteli muita potilaita

Yö meni valvoen, ja seuraavana aamuna tytön tila paheni entisestään. Koskela soitti hätäkeskukseen, josta heitä neuvottiin menemään päivystykseen. Kun Koskela kertoi perheen olleen siellä koko edellisen illan, hätäkeskus kehotti soittamaan Kymenlaakson keskussairaalan päivystykseen Kotkaan.

Kotkasta pyydettiin hankkimaan lapselle ensin lähete Pohjois-Kymen sairaalasta – samasta paikasta, josta perhe oli edellisenä päivänä käännytetty.

– Olin jo menettänyt toivoni. Otin päivystykseen mukaan isäni, joka taas otti mukaansa nauhurin. Isä toimi niin, että kaikki huomasivat että tässä on tosi kyseessä.

Yksi aulassa istunut mies sanoi, että jono alkoi liikkua heti kun tulimme.

Alisa Koskela

Koskelan isä kyseli aulassa olevilta potilailta kokemuksia hoidosta sairaalassa. Lisäksi hän pyysi Koskelaa kertomaan muiden potilaiden edessä oman kokemuksensa vauvan hoidosta nauhurille. Koskela uskoo, että nauhuri oli ratkaisevassa roolissa hoidon saamisen kannalta.

– Ehdottomasti oli. Yksi aulassa istunut mies sanoi, että jono alkoi liikkua heti kun tulimme.

Vauva
Ihottuma levisi nopeasti koko vartalolle.Alisa Koskela

Perhe sai lähetteen keskussairaalaan Kotkaan, jossa tyttö on nyt neljättä päivää hoidossa. Vauva ei ole suostunut vieläkään syömään ja on sen vuoksi yhä nenä-mahaletkussa. Diagnoosiksi varmistui stafylokokkibakteerin aiheuttama ihoinfektio, ja lapselle aloitettiin antibioottikuuri.

– Kotkassa huomattiin heti, että kyse ei ollut mistään allergiasta. Kaikki kauhistelivat, että miten on näin vakava tila jätetty huomiotta.

Koskela kirjoitti perheen kokemuksista Facebook-päivityksen, joka huomattiin myös Pohjois-Kymen sairaalassa. Kouvolan terveysjohtaja Kari Kristeri sanoo, että päivityksen väitteitä on vaikea uskoa todeksi.

– Päivitys on terveydenhuollon kammottava irvikuva. Virhearviointeja ja vahinkoja tapahtuu, mutta tässä on mukana asioita, joita ei saisi tapahtua edes vahingossa. Puolivuotiasta vauvaa ei missään tilanteessa pidetä viittä tuntia päivystyksessä odottamassa hoitoa, Kristeri sanoo.

Ei missään ole niin huonot resurssit, että vauvaa pidetään tunteja päivystyksessä. Ei, vaikka olisi vain yksi ihminen töissä.

Kari Kristeri

Sairaanhoitopiiri Carea kertoi tapauksesta omalla Facebook-sivullaan (siirryt toiseen palveluun) maanantaina. Kouvolan kaupunki selvittää nyt perinpohjin, millaiset tapahtumat päivitykseen ovat johtaneet. Kristeri pitää erikoisena väitettä siitä, että lääkäri olisi kadonnut kesken kaiken sekä potilailta että hoitajilta. Näin ei pitäisi tapahtua.

– Pahoittelen syvästi, jos yhdellekään potilaalle on tullut tällainen vaikutelma. Vuoronvaihto tapahtuu kello 22 niin, että vuoronsa lopettava lääkäri lähtee kotiin käytännössä kello 22:30 tai 23 tai myöhemmin. Jos on paljon potilaita, lääkärit päivystävät pidempään.

"Murheellista"

Kristerin mielestä on erittäin murheellista, jos potilas tai hänen omaisensa kokee vastaanottokäynnin tallentamisen ainoaksi vaihtoehdoksi hoidon saamiseen.

– Käsittämätön tilanne. Meillä on peiliin katsomisen paikka, jos potilas edes esittää epäilyn nauhurin tarpeesta. Ei tällaista voi eikä saa tapahtua. Meidän tarkoituksemme on auttaa ja olla olemassa potilasta varten. Muuta virkaa meillä ei ole.

Facebook-päivityksessä ollutta väitettä Kouvolan terveydenhuollon resurssipulasta Kristeri ei niele.

– Omituinen väite. Ei voi missään ole niin huonot resurssit, että vauvaa pidetään tunteja päivystyksessä. Niin ei tapahdu, vaikka olisi vain yksi ihminen töissä.

Meillä on peiliin katsomisen paikka, jos potilas edes esittää epäilyn nauhurin tarpeesta.

Kari Kristeri

Stafylokokkibakteerin aiheuttama ihoinfektio ei ole hengenvaarallinen, mutta se pitäisi tunnistaa ja hoitaa.

– Jos lapsen kunto huonontunut, häntä ei kuulu lähettää kotiin vaan silloin pitää konsultoida esimerkiksi lastenlääkäriä. Sitä selvitetään nyt, onko ollut ammattitaidon vajausta tai muuta. Tärkeintä on, että lapsen asiat ovat nyt kunnossa.

Kymmeniä viestejä kohtalotovereilta

Alisa Koskela kertoo saaneensa Facebook-päivityksensä jälkeen viestejä kymmeniltä ihmisiltä ympäri Suomea. Koskelan mukaan he ovat kertoneet samankaltaisista kokemuksista päivystyksessä: hoitoa ei ole saatu vaan potilas on käännytetty kotiin.

Lääkäriliitosta arvioidaan, että kokemukset kuvastavat todennäköisesti päivystysten liian pieniä resursseja. Liiton mukaan yleinen ohje on, että potilasta ei saa käännyttää pois konsultoimatta lääkäriä. Jokaisen yksittäisen potilaan kohdalla ei erikseen välttämättä tarvitse lääkäriä konsultoida, jos ohjeet asiasta muuten ovat selvät ja riittävät. Hoitoon ohjaus voi tapahtua myös puhelimitse tai muulla vastaavalla tavalla.

– Kansalaisilta tulleen palautteen mukaan päivystykset ovat kovin ruuhkaisia. Pienet lapset ja vanhukset pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti ja matalalla kynnyksellä. Olennaista olisi, että päivystykseen todellakin tulisivat vain ne potilaat, joilla on oikeasti kiireellinen hoidon tarve, sanoo Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila.

Nauhurin käyttö äärimmäinen keino

Nauhurin ottaminen mukaan lääkärin vastaanotolle ei ole aivan tavatonta. Useilla potilasfoorumeilla on käyty keskusteluja, joissa ihmiset neuvovat tallentamaan keskustelun lääkärin kanssa, jos hoitoonpääsyssä on ollut ongelmia.

Lääkäriliitossa tätä pidetään äärimmäisenä keinona, johon kenenkään ei pitäisi joutua turvautumaan.

– Ymmärrän kyllä, että tuollaisessa tilanteessa pyritään käyttämään kaikkia keinoja. Lääkärin ja potilaan välisiä luottamuksellisia keskusteluja ei saa levittää mihinkään. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus, mutta sen pitää toimia myös toisinpäin, Halila toivoo.

Pienet lapset ja vanhukset pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti ja matalalla kynnyksellä.

Hannu Halila

Alisa Koskela kertoo, että hänen tyttärensä joutuu olemaan sairaalahoidossa ainakin vielä yhden yön.

– Hän on onneksi jo pirteämpi, mutta silmät ovat vielä turvoksissa. Kotiin hän pääsee, kun ruoka alkaa maistua. Kotkassa hoito on ollut todella hyvää, Koskela kiittää.

7.4. klo 14:28: Lääkäriliiton varatoiminnanjohtajan Hannu Halilan kommenttia täydennetty.