Mierolan sillan remontti meni puihin – urakasta ei yhtään tarjousta

Hattulassa uskotaan, että museosillan status pelottaa urakoitsijoita. Nyt ei ole tilaajan markkinat, sillä betonikorjausten osaajilla on jo kesän tilauskirjat täynnä.

Hattula
Mierolan silta Hattulassa
Mierolan vanha silta on valmistunut vuonna 1919. Kolmiaukkoinen holvisilta ylittää Vanajaveden kapeikon, Mierolansalmen. Museosiltastatus sille tuli vuonna 1982.Tiina Kokko / Yle

Mierolan vanhan sillan remontti siirtyy tulevaisuuteen. Liki 180 000 euron urakasta ei jätetty yhtään tarjousta.

Hattulan tekninen johtaja Juha Prittinen kertoo, ettei ole pahasti yllättynyt tilanteesta. Hän arvioi syitä tarjouskatoon näin:

– Kevät ei ole hyvää aikaa kysellä tarjouksia. Yrityksethän yrittävät kesäksi saada tilauskirjansa täyteen, kun on rakentamiskausi. Lisäksi museosillan status saattaa pelottaa tarjoajia, tulee ammatillista epävarmuutta. Niillä keillä on tarvittava osaaminen ja pätevyydet, tilauskirjat ovat täynnä.

Vanhojen betonipintojen paikkausten saaminen pysymään on haastavaa, hidasta käsityötä, kertoo Prittinen.

– Se on vaativa taitorakenne, vanha betonirakenne. Vaikka sitä on tutkittu huolella ja työ on hyvin suunniteltu, niin se on vaativa rakennettava.

Uusi yritys ehkä syksyllä

Sillan korjauksessa ei ole akuuttia hätää. Hattulassa harkitaankin syksyllä uutta tarjouskilpailua.

– Jossain vaiheessa se täytyy korjata, mutta ei ole paniikkia. Nyt ei ole tilaajan markkinat rakentamisessa, mutta vuonna 2018 näyttää jo hiljaisemmalta.

Sillan rakenteita oli tarkoitus korjata ylä- ja alapuolelta. Siltaan ei ole tarkoitus tehdä parannuksia tai levennyksiä. Sillan pahimpia asvalttipinnan ongelmakohtia voidaan kuitenkin yrittää kesällä korjata.

– Asfalttipinnan paikkauksia lähinnä, että siinä pääsee liikkumaan, kertoo tekninen johtaja Juha Prittinen.