350 metriä syvä hissikuilu sukeltaa suomalaiseen peruskallioon – tältä näyttää Koneen tuliterässä testilaboratoriossa

Hissiyhtiö Koneen vasta laajennettu hissilaboratorio Lohjalla keskittyy huippukorkeissa rakennuksissa käytettäviin laitteistoihin.

hissit
hisskuilu
Hissiyhtiö Koneen vasta laajennettu hissilaboratorio Lohjalla keskittyy huippukorkeissa rakennuksissa käytettäviin laitteistoihin.

Miksi rakentaa torni, kun voi painua maan sisään? Tämä oivallettiin Koneessa 20 vuotta sitten, kun yhtiö etsi uutta testipaikkaa entistä korkeampiin taloihin sopiville hisseille.

Lohjalla toimivan kalkkikaivoksen jäljiltä löytyi tyhjilleen louhittuja pystysuoria kuiluja, jotka sopivat hissien testauskäyttöön miltei sellaisenaan. Sittemmin kuiluja on tehty lisää, ja huhtikuun alussa käyttöönotetun laajennuksen myötä niiden määrä nousi jo yli kymmeneen.

– Erittäin mittava laajennus, johon on yksinkertainen syy: maailmanlaajuinen urbanisoituminen. Ihmiset muuttavat kaupunkeihin, koko ajan rakennetaan yhä enemmän ja yhä korkeampia taloja. Niihin tarvitaan hissiratkaisuja, ja siksi me tarvitsemme lisää testauskapasiteettia, Koneen hissitestauslaboratorioiden johtaja Antti Hoppania toteaa.

Kone on laajentanut hiljattain myös Hyvinkään tehdastaan.

Turvalaitteet kovalla koetuksella

Hissien aerodynamiikkaa, turvalaitteita, ajomukavuutta ja energiankulutusta testataan satojen metrien syvyyteen yltävissä kuiluissa. Yhtä pitkiä testihissejä ei ole missään muualla maailmassa.

– Täällä Tytyrissä voimme tehdä äärimmäisiä testejä, kuten pudottaa 10 000 kiloa painavan hissiraamin lähes 200-metriseen kuiluun ja testata turvallisuuslaitteiden suorituskykyä vapaassa pudotuksessa, Koneen teknologiajohtaja Tomio Pihkala antaa esimerkin.

Tositilanteessa hissien turvalaitteet pysäyttävät korin välittömästi, kun vauhti kasvaa liian suureksi. Laboratorion nopein hissi yltää 19 metrin sekuntivauhtiin, eli se kulkee miltei 70 kilometriä tunnissa.

Kone toimittaa hissit Saudi-Arabian Jeddah Toweriin, joka on valmistuttuaan maailman korkein rakennus.
Kone toimittaa hissit Saudi-Arabian Jeddah Toweriin, joka on valmistuttuaan maailman korkein rakennus.Adrian Smith & Gordon Gill Architecture

Hiilikuituköysi korvaa teräsvaijerit korkeissa rakennuksissa

Uusinta uutta hisseissä ovat hiilikuituköydet, jotka painavat vain pienen murto-osan perinteisiin teräsvaijereihin verrattuna. Varsinkin korkeissa taloissa hissilaitteiston omalla painolla on iso merkitys.

– Moottori on pienempi, energiankulutus laskee, voidaan nostaa isompia kuormia, hiilikuituköydessä on monia käyttäjän eduksi koituvia asioita, Antti Hoppania luettelee.

Tuulen mukana huojuvissa pilvenpiirtäjissä heiluriliikkeeseen lähtevien teräsvaijereiden takia hissejä täytyy välillä ajaa normaalia hitaammalla nopeudella, tai jopa poistaa hetkellisesti käytöstä. Hiilikuituköysi ei ole heilumiselle yhtä herkkä, joten hissejä voi käyttää normaalisti myös kovalla tuulella.

Tuotekehitys on teknologiateollisuuden elinehto

Teknologiateollisuus työllistää Suomessa suoraan tai välillisesti yhteensä 700 000 henkilöä. Alan työnantajajärjestön varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen pitää kotimaassa tehtävää tutkimusta ja tuotekehitystä korkeassa arvossa.

Täällä voimme pudottaa 10 000 kiloa painavan hissiraamin lähes 200-metriseen kuiluun.

Tomio Pihkala

– Toivoa sopii, että tutkimus, tuotekehitys ja innovaatiorahoituskysymys olisivat myös poliitikkojen mielenkiinnon kohteena, jotta Suomi olisi jatkossakin korkean tieteen ja teknologian kehittämisen kärkimaa. Varsinkin, kun elämme koko ajan teknologian ympäröiminä, niin se on valtava voimavara Suomelle, kun olemme maailmanluokan toimijoita tällä alalla.

Inkeroisen mukaan Suomi voi tulevaisuudessa houkutella yhä enemmän myös ulkomaisia toimijoita.

– Meillähän on kansainvälisten konsernien suomalaiset tytäryhtiöt hyvin tutkimus- ja tuotekehitysintensiivisiä. Se on todella hieno asia, että isojen, globaalien yritysten kehitystyötä tehdään nimenomaan Suomessa.

Koneen hissilaboratoriosta näkyy maan päälle vain pieni osa: maanalaisia kuiluja on 11 ja niiden yhteispituus on 1,6 kilometriä.
Koneen hissilaboratoriosta näkyy maan päälle vain pieni osa: maanalaisia kuiluja on 11 ja niiden yhteispituus on 1,6 kilometriä.Yle