Kansallisooppera heivasi Kari Heiskasen yllättäen sivuun Wagner-tuotannosta – Lilli Paasikivi: "Päämääränä ainutkertainen Ring"

On hirveän tärkeää, että tekijöillä ja tilaajalla on yhteinen visio ja usko lopputuotteeseen, sanoo taiteellinen johtaja Paasikivi. Heiskanen ei halua kommentoida tapahtunutta.

Suomen Kansallisooppera
Kari Heiskanen
Kari HeiskanenJyrki Valkama / Yle

Kansallisoopperan kulisseissa kiehuu. Oopperatalo julkaisi tiistaina tiedotteen, jonka mukaan Kari Heiskanen ei ohjaa Richard Wagnerin oopperatetralogiaa Der Ring des Nibelungen eli Ringiä. Lähes tasan vuosi sitten Kansallisooppera tiedotti tulevasta suurtuotannosta, jonka ohjaajaksi Heiskanen oli valittu.

Ohjaajan hylkäämispäätöksen ovat tehneet Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi ja pääjohtaja Päivi Kärkkäinen. Siihen on vaikuttanut myös oopperatalon taiteellinen partneri Esa-Pekka Salonen, joka johtaa koko neljän oopperan kokonaisuuden. Tuotanto saa ensi-iltansa vuonna 2019 ja se saadaan päätökseen 2021. Uudesta taiteellisesta työryhmästä tiedotetaan myöhemmin.

Mikä muuttui sen jälkeen, kun Heiskanen alun perin valittiin tehtävään, Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi?

Asiat ovat konkretisoituneet. Suunnittelu ja ideointi ovat edenneet siihen pisteeseen, että on ollut mahdollista vetää johtopäätöksiä. Kari on erinomainen ohjaaja, joka on tehnyt paljon hyvää työtä, mutta tässä tapauksessa kaikkien täytyy allekirjoittaa se, mihin suuntaan produktio on menossa.

Tiedotteessa kerrotaan, ettei yhteistyön jatkamiselle ole edellytyksiä näkemyserojen vuoksi. Mitä nämä näkemyserot ovat?

En lähde avaamaan sitä luovaa prosessia, jota yhteisesti on tehty. Sen voin sanoa, että olemme käyneet pitkiä keskusteluja siitä, mihin suuntaan ollaan menossa. Niiden vuoksi olemme päätyneet yhteisymmärryksessä tällaiseen ratkaisuun.

Oletko tehnyt aiemmin vastaavia päätöksiä taiteellisena johtajana?

En ole. Tämä on myös ensimmäinen Ring, jota olen tekemässä. Luonnollisesti olen pahoillani, että tällainen käänne tuli. Toisaalta päämääränä on tehdä uusi ja ainutkertainen tuotanto – erilainen kuin edellinen Ring.

Oliko siis Heiskasen visio liian perinteinen?

Tuollaisen kysymyksen esittäminen perustuu arvailuun. Toki täytyy sanoa, että kun tässä vaiheessa tehdään päätöksiä, kyse on suunnasta, visiosta, aihioista ja ideoista. Siinä vaiheessa, kun tuolla oopperatalon kellarissa sahataan lautaa ja pystytetään seinää, on turha enää puuttua sisältöihin.

Ringin johtaa Kansallisoopperan taiteellinen partneri, kapellimestari Esa-Pekka Salonen. Kytkeytyykö päätös siihen, kun Salonen nimitettiin viime vuonna taiteelliseksi partneriksi? Mikä hänen roolinsa on tässä päätöksessä?

Nyt on tarkennettava sitä, että totta kai minulla taiteellisena johtajan on vastuu ja valta. Esa-Pekka taiteellisena partnerina toimii myös eräänlaisena neuvonantajana, ja häntä kiinnostaa sisältömme, erityisesti tässä tapauksessa, kun hän johtaa teoksen ja kysymys on näin ainutlaatuisesta produktiosta.

Olemme olleet Esa-Pekan kanssa tiiviissä yhteistyössä, ja olen pitänyt häntä hyvin informoituna. Kun teemme tiivistä yhteistyötä, päätökseen johtaneet näkemyksetkin ovat luonnollisesti yhteisiä.

Suurproduktio saa ensi-iltansa vuonna 2019. Oliko nyt viimeinen hetki tehdä tällaisia päätöksiä?

Olemme olleet ajoissa liikkeellä osana riskienhallintaa. Olemme vielä ihan aikataulussa.

Yhteistyö tämän produktion osalta päättyi samalla lavastussuunnittelija Antti Mattilan kanssa. Miksi?

Tässä on kyseessä Karin visio ja näkemys, että siinä mielessä Antti oli mukana, osa samaa tiimiä.

Onko tällaisen päätöksen tekeminen ennenkuulumatonta?

En sanoisi, että ennenkuulumatonta. Kyllä tätä tapahtuu. On hirveän tärkeää, kun lähdetään näin isoon prosessiin, että tekijöillä ja tilaajalla on yhteinen visio ja usko lopputuotteeseen. Tämä kuuluu työnkuvaani.

Kenen päätös oli lopettaa yhteistyö ohjaajan ja lavastussuunnittelijan kanssa?

Tämä on taiteellisen johdon ja pääjohtajan päätös.

Yle Uutisten tavoittama Kari Heiskanen ei halua kommentoida asiaa.