Hyviäkin uutisia länsimetrosta: Radan rakenteet ovat kunnossa eikä melu haittaa naapureita

Tuoreet tutkimustulokset kertovat, että länsimetron tärinät ovat hallinnassa.

Länsimetro
Länsimetro Aalto-yliopiston metroasema
Antti Kolppo / Yle

Länsimetron (siirryt toiseen palveluun) rakentaminen voi edetä suunnitellusti, sillä tuoreimmat tutkimustulokset näyttävät metron rakenteille vihreää valoa. Teknologian tutkimuskeskus VTT (siirryt toiseen palveluun):n keräämien tietojen mukaan metrorata on erittäin hyvässä kunnossa eikä rata aiheuta ylimääräisiä tärinöitä metrojunille.

– Länsimetron kuljettajat ovat kertoneet, että uusi rataosuus tuntuu ajettaessa tasaisemmalta kuin vanha itämetro. Tämä on millimetrintarkkaa hommaa, jossa on mitattu kiskot niin pysty- kuin vaakasuuntaan, kuvaa toimitusjohtaja Ville Saksi Länsimetro Oy:stä.

Saksin mukaan länsimetron pitää olla sellainen, että siellä voi kaikessa rauhassa ilman ylimääräistä melua tai tärinää nauttia kahvikupillisen tai tehdä töitä.

Uusi rataosuus on tasaisempi kuin vanha itämetro

Ville Saksi

Länsimetron haitoista naapuruston asukkaille on myös valmistunut selvitys. Sen tulokset ovat nekin hyviä, sillä melu tai tärinä eivät tunnu radanvarren asunnoissa.

– Meillä tämä on hyvin hallinnassa toisin kuin muualla maailmalla, jossa metromelu tai -tärinä voi aiheuttaa paljon harmia radanvarren rakennuksille ja asukkaille, selvittää Saksi.

Länsimetron rakentamisessa käytetty betoni on niinikään tutkittu ja hyväksi havaittu.

Metron rakentaminen Espooseen alkoi vuonna 2009. Nykytiedon mukaan metroliikenne Matinkylään alkaa ensi syksynä.