Raitiovaunulinjoja ja kakkapussitelineitä – oululaiset ovat ahkeria tekemään kuntalaisaloitteita

Aloitteen tekeminen on helpottunut merkittävästi sähköisen asioinnin yleistymisen myötävaikutuksella. Aloitteen tekijä saa halutessaan apua myös kasvokkain Oulu10:stä.

kuntalaisaloitteet
Nainen asioi Oulu 10:ssä.
Antti Pylväs / Yle

OuluOulussa on kuluvan vuoden aikana tehty kolmetoista kuntalaisaloitetta (siirryt toiseen palveluun). Yhdestä aloitteesta on jo tehty päätöskin, joka on kielteinen.

Aloitteessa oli toivottu niin kutsutun Seniorikortti 65-konseptin (siirryt toiseen palveluun) laajentamista myös erilaisiin muihin eläkeläisryhmiin.

Kuntaliiton mukaan kuntalaisaloitteita tehdään vuosittain keskimäärin seitsemän kuntaa kohti. Ne koskevat tyypilisesti teknisiä palveluja, kuten liikenneturvallisuutta, koulutuspalveluja ja esimerkiksi lasten ja vanhusten palveluja.

Kuntalaisaloitteen saa tehdä asukas, yhteisö, säätiö ja jopa kyseessä olevan palvelun käyttäjä. Lain mukaan aloitteet on käsiteltävä vähintään kerran vuodessa.

Kaikki kysymykset tervetulleita

Äänestäjät voivat vaikuttaa paikkakuntansa päätöksentekoon myös vaalien välisenä aikana. Kuntalaisilla on muun muassa valitusoikeus virheellisistä päätöksistä ja aloiteoikeus käsittelyä vaativista asioista.

Oulun kaupungin yhden luukun palvelupisteissä, Oulu10:issä saa neuvoja ja apua kaikenlaisissa kaupungin toimintaan liittyvissä kysymyksissä.

Oulu10-palvelupisteitä on kuusi eri puolilla kaupunkia. Laajimmat aukioloajat on keskustan Torikatu 10:ssä. Hieman lyhyemmin aukioloajoin palvelevat Haukiputaan, Oulunsalon, Ylikiimingin ja Yli-Iin yhteispalvelupisteet sekä Kiimingin asiointipiste.

Palvelua tiskillä ja netissä

Palvelupisteissä esimerkiksi autetaan kuntalaisaloitteen jättämisessä ja neuvotaan internetpalveluissa ongelmiin joutuneita. Oulu10:istä löytyy myös ohjausta valtionhallinnon palveluihin ja niissä on etäpalveluyhteydet.

– Oulu Kymppi on kuntalaisten palvelupiste. Eli täällä neuvotaan asiakkaita melkein asiassa kuin asiassa, tiivistää palveluasiantuntija Anna-Maria Nyman.

Yleisimpiä asioita ovat bussikortit ja reitit, pääsyliput ja viime aikoina myös venepaikat, joiden haku on siirtynyt nettiin.

Anna-Maria Nyman

Palveluasiantuntijoita tavoittaa tiskillä, puhelimessa ja netissä – myös chat-palveluna.

Yleisimmät asiat, jotka oululaisia tuovat paikan päälle palvelupisteisiin eivät yleensä liity kuntalaisvaikuttamiseen, Nyman kertoo.

– Yleisimpiä asioita ovat bussikortit ja reitit, pääsyliput ja viime aikoina myös venepaikat, joiden haku on siirtynyt nettiin, Nyman kuvailee.

Nettipalvelut liian haastavia osalle oululaisista

Oululaiset pärjäilevät nettipalvelujen käytössä vaihtelevasti. Jos sähköisten lomakkeiden täyttö ei kotona onnistu, Oulu10 auttaa palvelutiskillä, Anna-Maria Nyman vakuuttaa.

Oulu 10.
Yleisimmät asiat, joita tullaan selvittämään Oulu10:iin, liittyvät muiden muassa bussikortteihin ja -reitteihin.Yle / Risto Degerman

– On vähän haasteellista varsinkin vanhemmille ihmisille, joilla ei ehkä ole nettiä tai jotka eivät osaa käyttää sitä. Sitten apua tullaan kysymään meiltä.

Oulu10 lupaa neuvoa myös päätösten valitusasioissa ja kuntalaisaloitteiden liikkeelle saamisessa. Nymanin mukaan näitä asioita tulee asiakasvirrassa vastaan varsin harvoin.