Tuhannet firmat vailla jatkajaa – ikääntyvä yrittäjä laittaa usein lapun luukulle

Suomessa tehdään vuosittain 2 000–3 000 yrityskauppaa ja sukupolvenvaihdosta. Yrittäjät ikääntyvät, joten omistajanvaihdoksia pitäisi tehdä tuplasti enemmän.

yrittäjyys
Työntekijä korjaa autoa.
Uusia yrityksiä tarvitaan, mutta myös olemassa oleville yrityksille tarvitaan jatkajia.Sakari Partanen / Yle

Kuhmolainen yrittäjäpariskunta Kaisa ja Pentti Salmela ovat monelle yrittäjälle tutun tilanteen edessä. Eläkeikä lähestyy ja yritykselle täytyisi löytää jatkaja.

– Olemme olleet Kuhmon Nesteellä yrittäjinä 26 vuotta. Lapsemme ovat menneet Etelä-Suomeen ja asuvat siellä perheineen. Yrityksen sisältäkään ei pulpunnut yrittäjyyttä, joten olemme ulkopuolisen avun tarpeessa, Pentti Salmela kertoo.

Kun kaikki palikat saadaan kohdalleen, niin jossain vaiheessa jatkaja löytyy.

Pentti Salmela

Salmelat ovat laittaneet verkot suuremmille vesille, eli jatkajaa etsitään koko valtakunnan tasolta. Uuden yrittäjän etsintään valjastettiin eteläsuomalainen yritysvälittäjä, ja myynti-ilmoitus on kaiken aikaa auki internetissä.

– Ei meillä mitään paniikkia ole, mutta olemme puhuneet reilusti ulospäin ääneen, että etsimme jatkajaa. Se voi toteutua nopealla aikataululla tai viedä vuosia, sillä olemme valmiita panostamaan tähän vielä eteenpäinkin. Toivottavasti löydämme ehdokkaita mahdollisimman hyvissä ajoin. Voisimme jopa olla tässä rinnalla kouluttamassa, jos uusi yrittäjä niin tahtoo, sanoo Pentti Salmela.

Joka toisen yrittäjän toive toteutuu

Suomessa on noin 80 000 yli 54-vuotiasta yrittäjää, mikä on 30 prosenttia kaikista yrittäjistä. Tutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) (Suomen Yrittäjät) mukaan yrittäjistä 20 000 aikoo lopettaa yrityksensä ikääntymisen vuoksi seuraavan 10 vuoden aikana. Yhtä moni yrittäjä uskoo, että jatkaja löytyy perhepiiristä.

30 000 yrittäjää toivoo löytävänsä ostajan perhepiirin ulkopuolelta, ja loput 10 000 aikovat tehdä jonkin muun ratkaisun, esimerkiksi muita omistusjärjestelyjä.

– Näistä luvuista nähdään, että yritysten myyntejä ja sukupolvenvaihdoksia pitäisi tehdä vuosittain 5 000. Nyt niitä tapahtuu noin puolet tästä määrästä, joten ainoastaan joka toisen yrittäjän toive toteutuu. Vara olisi kasvattaa sitä vielä tuplaten nykyiseen nähden, toteaa projektipäällikkö Mika Haavisto Suomen Yrittäjistä.

Työmies ihmettelee Vantaan jätevoimalan bunkkeria.
Ikääntyvän yrittäjän kannattaa pyrkiä kauppaamaa yrityksensä ennen kuin omat voimat sen pyörittämiseen hupenevat. Yle

Haaviston mukaan ikääntyneiden yrittäjien määrä kasvaa noin tuhannen yrittäjän vuosivauhtia. Hyvin usein yrityksen toiminta yksinkertaisesti loppuu, kun yrittäjä jää eläkkeelle.

– Sukupolvenvaihdos- ja myyntitoiveista huolimatta todellisuus lienee se, että yrittäjä sinnittelee yhä vanhemmaksi yrityksensä kanssa, jos kauppa ei käy. Lopulta hän vain lopettaa yrityksensä.

"Ostaja ostaa tulevaisuutta ja myyjä myy menneisyyttä"

Haavisto arvioi, että suurin kompastuskivi yrityskauppojen toteutumiselle on se, että yrittäjä ei koskaan ota ensimmäistä askelta myydäkseen yritystään tai lähtee liikkeelle vasta sitten, kun voimat yrityksen kehittämiseen ovat huvenneet.

– Yritys on voinut joutua jo niin huonoon happeen, ettei se mene kaupaksi ainakaan yrittäjän toivomaan hintaan.

Parasta yrityskauppaan valmistautumista on se, että yritys on kaiken aikaa myyntikunnossa. Yrityksellä on siis tyytyväiset asiakkaat, osuvat tuotteet ja palvelut, innostunut ja osaava henkilöstö ja toiminta on kannattavaa.

– Yrityksen hintalappu voi olla ongelma, kun yrittäjän käsitys yrityksensä arvosta on epärealistinen. Ostaja ostaa yrityksen tulevaisuutta ja myyjä myy menneisyyttä, Haavisto kuvailee.

Laskukone, seteleitä ja keltainen kansio.
Yrittäjän käsitys firman arvosta ei ole aina realistinen. AOP

Yrityskaupoissa tarvitaan lähes aina ulkopuolista rahoitusta. Rahoittaja tutkii, tuottaako yritys kauppasumman takaisin karkeasti ottaen 3–5 vuodessa. Jos näin ei näyttäisi tapahtuvan, yrityskauppa saattaa kaatua.

– Toisaalta se on hyvä. On perin vaikea ostaa ylihinnoiteltua yritystä. Jos rahoittaja kertoo, että rahoitus ei järjesty, on se merkki siitä, että ostaja on tekemässä rahoittajan mielestä huonoa hankintaa.

"Yhden katto on seuraavan lattia"

Onnistuneessa omistajanvaihdoksessa yritystoiminnan kehittäminen jatkuu siitä, mitä on jo saavutettu.

– Yhden katto on seuraavan lattia, toteaa Haavisto.

Ostaja voi löytää yrityksen esimerkiksi sähköisen kauppapaikan kuten Yrityspörssin (siirryt toiseen palveluun) kautta tai ottamalla yhteyttä yritysvälittäjiin.

– Yrityksen myynnillä yrittäjä saa työlleen jatkajan eikä karttunutta osaamista tai omaisuutta haaskata. Toisaalta myymiseen saattaa houkutella myös se, että siitä saa rahaa. Erityisesti jos yrittäjä ei ole maksanut itselleen palkkaa eikä eläkekertymää ole syntynyt, yrityksen myynnistä saadaan eläkekertymä kerralla.

Huoltoaseman yrittäjä Pentti Salmela ja myyjä Olga Heikkinen.
Huoltoaseman yrittäjä Pentti Salmela uskoo vahvasti, että yritykselle löytyy jatkaja. Arkistokuvassa Salmelan vierellä on myyjä Olga Heikkinen.Tiia Korhonen / Yle

Kuhmolainen yrittäjä Pentti Salmela myöntää, että liki 30 vuoden jälkeen omalle työlleen jatkajan etsiminen tuntuu hieman haikealta. Ruokapuoleen ja korjaamotoimintaan keskittynyt huoltoasema työllistää 10 ihmistä. Etenkin kesät ovat vilkkaita.

– Peruslähtökohta on, että yrittäjällä pitää olla paloa tähän hommaan, muuten se ei onnistu. Muut asiat ovat neuvoteltavissa.

Salmela uskoo, että toimivalle ja kannattavalle yritykselle löytyy lopulta ostaja.

– Kiinnostusta on jo ollut. Kun kaikki palikat saadaan kohdalleen, niin jossain vaiheessa jatkaja löytyy. Ei tarvitse sammuttaa valoja ja panna ovea takalukkoon.

Restart-yrityksiä tarvitaan

Projektipäällikkö Mika Haavisto Suomen Yrittäjistä sanoo, että omistajanvaihdoksissa on aina kyse myös alueellisesta vetovoimasta, vireydestä ja elinvoimasta. Etenkin harvaan asutulla alueella omistajanvaihdoksiin kannattaa panostaa.

– Yritykset toimivat joka tapauksessa verkostona, joten yhden toimijan poistuminen vaikuttaa muun verkoston toimintaan eli palvelujen tarjoamiseen alueella. Asiakkaan tarpeet eivät muutu, mutta joku muu tyydyttää ne ja vireystekijät häipyvät kauemmaksi.

Ei meillä mitään paniikkia ole, mutta olemme puhuneet reilusti ulospäin ääneen, että etsimme jatkajaa.

Pentti Salmela

Paras porkkana yrityskauppoihin yrittäjälle on se, että hän pitää yrityksensä myyntikunnossa ja paljastaa myyntiaikeensa mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin.

– Yrityksen osto on turvallisempi vaihtoehto uuden yrityksen perustamisen sijaan. Toki uusia yrityksiä, startup-yrityksiä, tarvitaan, mutta myös olemassa oleville yrityksille tarvitaan jatkajia ja ostajia. Uuden yrittäjän johdolla vanha yritys saa uuden alun, jolloin voidaan puhua restart-yrityksistä. Startup-huuman soisi leviävän myös yrityskauppoihin.