Video: Katulaskettelija ei tarvitse rinnettä ilmalentoon – "Parhaat tekee neljä volttia putkeen"

Katulaskettelijat tekevät hurjia temppuja kaiteilla, portaissa, seinillä ja katoilla keskellä kaupunkia. Kovimmat vauhdit saadaan mopon moottorista tehdyllä viritelmällä.

ilmiöt
Tommi Kokkonen tekee tempun hyppyristä.

Skeittirampilla on vielä sopivasti lunta. Kuopiolaiset katulaskettelijat Eero Holopainen ja Tommi Kokkonen pakkaavat lumikolilla hyppyreitä kasaan. Kahden hyppyrin väliin jää betoninen este. Iso peltitynnyri toimii reilinä.

– Testaamalla selviää, miten hypyt lähtee ja mihin tehdään alastulo, miehet esittelevät rakennelmia.

Yleensä katulaskettelijat käyttävät temppuihin sillan- ja tienkaiteita, portaita, seiniä ja jopa kattoja keskellä kaupunkia. Suomeen katulaskettelu on rantautunut Yhdysvalloista 2000-luvun alussa. Harrastajien määrä lisääntyy, ja laji kehittyy kovaa vauhtia.

– Parhaimmat tekee neljä volttia putkeen. On mielipidekysymys, onko se enää tyylikästä, Tommi esittelee lajia.

Esikuviakin maailmalta löytyy, muun muassa yhdysvaltalainen ammattilaislaskettelija Tom Wallisch.

Katulaskettelu jakaa mielipiteitä

Katulasketteluun suhtaudutaan yllättävän myönteisesti. Eero ja Tommi kertovat saaneensa lähes pelkästään myönteistä palautetta.

– Vanhemmat ihmiset on tulleet taputtaan selkään. Hyvä, kun ette ole kaduilla rellestämässä vaan urheilette, Eero toteaa.

Katulaskettelijat pyrkivät harrastamaan paikoissa, missä he eivät aiheuta vaaraa tai häiriöitä. Molemmat vakuuttavat, että jos esimerkiksi seiniä vasten laskiessa tulee jälkiä, he korvaavat tietysti vahingot.

Parhaimmat tekee neljä volttia putkeen.

Tommi Kokkonen

Tommi työskentelee kuopiolaisessa vartiointipalvelussa kenttäpäällikkönä. Eero on opettajan sijaisena ja ohjaa Aurinkorinteen alakoululla.

– Onhan se ollut vähän outoa, kun tuttu vartija on tullut paikalle, kun on laskettu jossain.

Vauhtia itsetehdyllä viritelmällä

Ilman täyttää bensiinin katku ja pärinä.

Hyppyristä hyppääminen vaatii riittävän vauhdin. Käytössä Eerolla ja Tommilla on huoltoryhmän Jonin ja Paten rakentama vauhdinottokone. Se on rakennettu viritetystä skootterin moottorista. Mopon vanne toimii kelana, joka vetää narua sisään. Bensatankki on vanhasta ruohonleikkurista.

Tommi Kokkonen ja Eero Holopainen.
Sakari Partanen / Yle

Laite käynnistyy polkimesta ja mopon käsikahvoista tuutataan kaasua. Hyppääjä kiristää laitteen sisällä kiepillä olevan narun parin sadan metrin päähän. Enimmillään vauhti kiihtyy lähes kuuteenkymmeneen kilometriin tunnissa, kehuvat hyppääjät.

– Siinä tietää samoin kuin rinteessä, milloin vauhti on oikea. Tulee niin kuin kilometripää, Tommi kuvailee.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita jaetaan

Hyppyjen kuvaaminen on tärkeä osa harrastusta. Katulaskettelijat jakavat mielellään tekemisiään sosiaalisessa mediassa. Halutaan nähdä, mitä muut tekevät eri puolilla Suomea.

Se on tää rajaton laskettelu, vain taivas on rajana. Ihan mitä vaan saa tehdä.

Eero Holopainen

Eero on juuri hankkinut uuden kameran käytettynä ja testaa sitä päivän hyppyjen kuvaamisessa. Videoita heillä on Eero ja Hullu Tommi (siirryt toiseen palveluun) -YouTube-kanavalla. Kanavalla on kolmisen tuhatta tilaajaa ja kaikkien videoiden näyttökertoja on 700 000.

– YouTubeen jakaessa pitää olla joku juttu ja hauskoja välikohtauksia. Tyypit ei kiinnostu, jos on temppuja tempun perään, siinä pitää olla joku juju.

Kesällä kuvataan erityisesti trampoliinihyppyjä. Nuorempana he kuvasivat kevytmoottoripyörillä keulimisia. Eero tekee myös lyhytelokuvia ja on juuri hakenut elokuvaohjaajaksi Aalto-yliopistoon.

Legendat elävät

Temppuja tehdessä sattuu ja tapahtuu. Tarinoita kertoessa miesten ääni madaltuu ja katseessa välähtää hitunen ihailua.

– Yhdellä kaverilla Saaristokaupungissa oli katuhyppyri sillan alla. Hän laski etuperinvoltin vähän yli ja löi päänsä. Kaverilla oli kypärä, mutta hän sai muistinmenetyksen ja oli kaksi päivää KYS:ssa.

Eero on murtanut aikaisemmin molemmat käsivartensa. Tänä talvena miehet ovat säilyneet ilman vammoja. Harrastuksen vaarallisuus myös selvästi kiehtoo. Pienet kaatumiset eivät tahtia haittaa.

– Se on tää rajaton laskettelu, vain taivas on rajana. Ihan mitä vaan saa tehdä.

Hyppyjä hiotaan satoja kertoja. Ensin harjoitellaan trampoliinilla ja vasta sitten kokeillaan katuympäristössä.

Eero vetää rennon leija-backflipin. Temppu onnistuu. Tommilla on vuorossa rodeo 540 safetyllä. Gräbi, eli ote, jossa otetaan suksesta tietystä kohtaa kiinni, ei Tommin mielestä mennyt kuitenkaan ihan nappiin. Mies ottaa sukset jalasta ja virnistää.

– Otetaan uusiksi, kun en oo tyytyväinen.