Ruokabloggaajat takovat rahaa myös Afrikassa – Tuhansien fanittama Karelle neuvoo, miten valkosipuli raastetaan 10 sekunnissa

Itseoppinut kokki Karelle Vignon-Vullierme on tehnyt blogistaan leipätyön Senegalissa. Hänen mukaansa samaan pystyvät muutkin, sillä paikalliset yritykset ovat heränneet somejulkkisten vetovoimaan.

sosiaalinen media
Karelle, bloggari Senegal
Ruokabloggaaja Karelle Vignon-Vullierme kokkaa ja kuvaa kotikeittiössään Dakarissa, Senegalissa.

DAKAR, SENEGAL – Moikka kaikki, voitteko uskoa, että mulla on vieraita Suomesta!

Karelle Vignon-Vullierme touhuaa keittiössä ja höpöttää kännykälle. Hetkeä myöhemmin video singahtaa eteenpäin ja Karellen seuraajat viestipalvelu Snapchatissä näkevät omin silmin, että dakarilaisen ruokabloggaajan asunnossa tosiaan seisoo suomalaisia toimittajia.

30-vuotiaasta Karellesta on tullut ranskankielisessä Länsi-Afrikassa jonkinlainen sosiaalisen median julkkis. Hänen bloginsa Les Gourmandises de Karelle (siirryt toiseen palveluun) eli "Karellen herkut" valittiin viime vuonna senegalilaisessa gaalassa vuoden blogiksi, ja Karellelle itselleen ojennettiin vuoden bloggaajan titteli.

Kaikki tapahtui nopeasti. Vielä hetki sitten Karelle oli radiotoimittaja, joka tylsistyi työssään. Tarina on tuttu: blogi sai alkunsa, kun kaverit kinusivat Karellen Facebookiin postaamien ruokien reseptejä.

– Lähettelin niitä yhdelle, kahdelle, kymmenelle. Sitten kyllästyin ja hommasin ilmaisen verkkotunnuksen, jotta voisin jakaa saman infon kaikille yhtä aikaa, Karelle kertoo.

Nyt hän on brändi, jolla on paikallisia sponsoreita ja somessa kymmeniätuhansia seuraajia.

Senegalissa aivan kuten muuallakin netinkäyttäjät ahmivat paikallista sisältöä. Ja samalla yhä useampi yrittää saada bloggaamisesta ja tubettamisesta itselleen ammatin.

Karelle, bloggari Senegalissa
Seuraajille lähtee raportti tekeillä olevista suklaakekseistä.Heli Pekkonen

Karelle Vignon-Vullierme on ranskankielisen maailman kosmopoliitti: Ranskassa kasvanut beniniläinen, joka on aikuisena asettunut Dakariin senegalilais-ranskalaisen miehensä kanssa.

Hän ei suinkaan edusta mitään suurta afrikkalaista keittäjäperinnettä, jossa sukupolvi naisia toisensa jälkeen on päivystänyt kauhan varressa. Taskussa ei ole isoäidin salaisia reseptejä.

Päinvastoin: Karelle on ruoanlaitossa täysin itseoppinut. Kiitos internet, kiitos television kokkiohjelmat ja keittokirjat, hän sanoo.

– Äiti ei koskaan vaatinut minua keittiöön. Ja jos olisikin, olisin varmaan vastannut, että voit sitten kutsua pöytään, kun on valmista, hän naureskelee.

Eikä kotona edes tehty afrikkalaista ruokaa kuin viikonloppuisin, sillä arkena kenelläkään ei ollut siihen aikaa.

Nyt Karelle perehtyy pikku hiljaa länsiafrikkalaisen keittiön hienouksiin. Blogissaan hän kuitenkin julkaisee enimmäkseen yksinkertaisia reseptejä, jotka on tarkoitettu arki-iltoihin, tavallisille ihmisille.

Miehille ja naisille:

– Seuraajista suurin osa on naisia, mutta tilastojen mukaan siellä on myös paljon miehiä. Ja siitä olen tosi iloinen, koska ei keittiö ole vain naisten paikka, Karelle sanoo.

Kuva ruokabloggaajan Instagram-tililtä
Bloggaaja postasi Instagramiin oman versionsa senegalilaisesta yassa-kanaruoasta.Yle Uutisgrafiikka

Tarkalleen ottaen yleisöjä Karellella on kaksi. Varsinaisen blogisivuston kävijöistä yli puolet tulee Ranskasta, mutta blogin someyhteisö on pääosin ranskankielisen Länsi-Afrikan maissa.

Se johtuu paikallisesta tavasta käyttää nettiä. Senegalissa puhelinoperaattorit tarjoavat prepaid-liittymien kyljessä ilmaiseksi tai pikkurahalla rajatonta Facebookin käyttöä viikoksi tai kuukaudeksi. Vaikka puheaika olisi jo loppu, voi jatkaa roikkumista somessa.

Muuten datasiirto maksaa maltaita, joten esimerkiksi YouTube-videoiden arkikäyttö ei ole vielä jokaisen ulottuvilla. Tämäkin opittiin kantapään kautta, kertoo Karellen aviomies ja liikekumppani Olivier Vullierme.

– Ensimmäisellä videolla Facebookissa oli 30 000 katsojaa, joten seuraava video pantiin YouTubeen. Luulimme, että voisimme tehdä siellä rahaa mainoksilla, Vullierme muistaa.

Vuorokautta myöhemmin katselukertoja oli hädin tuskin sata, joten tuotantoa jatkettiin Facebookissa. Nyt on lanseerattu myös oma sovellus, jonka avulla reseptejä voi katsoa offline-tilassa.

Potentiaalista yleisöä riittää, sillä netinkäyttäjät pelkästään Senegalissa lasketaan miljoonissa. Virallisten lukujen mukaan 14 miljoonan asukkaan maassa olisi peräti saman verran kännyköitä.

Älypuhelimia on tietenkin vain osa. Ja lisäksi monilla on useita kännyköitä, kun taas joillakin ei ole puhelinta lainkaan.

Mutta niitäkin on, joilla on sekä älypuhelin että varaa käyttää paljon dataa. Suosittujen nuorten koomikkojen kuten Dudun YouTube-videot (siirryt toiseen palveluun) keräävät jopa satoja tuhansia näyttökertoja.

Karelle, bloggari Senegalissa
Karelle Vignon-Vullierme pyysi toimittajaa kirjoittamaan bloginsa nimen suomeksi.Heli Pekkonen

Kun somejulkkikset ja bloggaajat alkavat saada paikallista yleisöä, he alkavat kiinnostaa myös paikallisia yrityksiä.

Karelle on tehnyt sopimuksen muun muassa senegalilaisen kananlihaa ja munia tuottavan yrityksen kanssa. Hän suunnittelee yrityksen tuotteista reseptejä ja kuvaa niitä someen.

Myös Afrikassa toimivat kansainväliset brändit haluavat osansa netin edelläkävijöistä. Operaattorijätti Orange esimerkiksi ostaa Karellelta keittiöniksejä, joita operaattorin asiakkaat voivat tilata itselleen tekstiviesteinä.

– Miten raastaa juustoa nopeammin, miten kuoria valkosipulinkynsi kymmenessä sekunnissa, sen sellaista, Karelle selittää.

Jatkossa hän videobloggaa enemmän, sillä togolainen lentoyhtiö Asky lennättää hänet tänä vuonna pariinkymmeneen Länsi-Afrikan kaupunkiin oppimaan uusia reseptejä ja tutkimaan ravintolatarjontaa.

Äiti ei koskaan vaatinut minua keittiöön.

Karelle Vignon-Vullierme

Karellelle blogista on tullut työ, jolla hän elää. Ja sama on Senegalissa mahdollista myös monelle muulle, hän sanoo.

Ainakin toistaiseksi ansaita voi lähinnä yritysyhteistyöllä, sillä Googlen mainospalveluissa liikkuvat Länsi-Afrikassa vielä pienet rahat.

Senegalissa Karelle saattaa olla yksi harvoista, joka niistä ylipäänsä jotakin nettoaa. Hänellekin blogin mainokset ovat silti pienehkö tulovirta, ehkä satakunta euroa kuussa.

Kuva ruokablogista
Karellen blogin suosituin afrikkalainen resepti on senegalilainen thieboudienne.Yle Uutisgrafiikka

Haastattelun aikana Karelle Vignon-Vullierme kuvaa itseään jatkuvasti, snäppää ja opettelee sanomaan blogin nimen suomeksi ("Hei kaikki, tiesittekö, että puhun sujuvasti suomea!").

Seuraajia koukuttaa epäilemättä bloggaajan kupliva persoonallisuus.

Vaikka blogi on osaksi viihdettä, Karellella on myös vähän vakavampi tavoite: hän haluaa näyttää nuorille, miten paikallisia aineksia voidaan käyttää uusilla tavoilla.

– Täällähän vihanneksia paloitellaan ja pannaan muutamaan erilaiseen kastikkeeseen, mutta ei ajatella raaka-aineen kaikkia mahdollisuuksia, hän harmittelee.

Suosituin resepti blogissa on jostain syystä intialainen: juustotäytteinen naanleipä. Sitä katsoo joka päivä tuhat ihmistä. Miksi, sitä Karelle ei tiedä.

Afrikkalaisista resepteistä eniten haetaan senegalilaista thieboudienneä, joka on kalalla ja kasviksilla höystetty riisiruoka. Sen ohje on ranskaksi, kuten muukin blogin sisältö.

– Olemme toki miettineet, voisiko tekstejä kääntää englanniksi, mutta se on ehkä tulevaisuuden asia, sanoo Karelle.

Ranskaa taitamattomia varten blogissa on resepteistä kuva- ja video-ohjeita.

Monivaiheisen thieboudiennen valmistamiseen tarvitsee kuitenkin ehkä myös Googlen käännöskoneen apua, hän nauraa.

Karelle, bloggari Senegalissa
Heli Pekkonen