1. yle.fi
  2. Uutiset

Merkkiliikkeessä korjauksesta jopa satoja euroja suurempi lasku – Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

Hintahaitari auton rutiinikorjauksissa on suuri. Korjaamon kilpailuttamisella voi säästää pienissäkin remonteissa jopa satoja euroja.

Autojen korjaus
Työntekijä korjaa autoa.
Koronatilanne saattaa tyhjentää monen yrityksen kassan.Sakari Partanen / Yle
Korjaustarjousten hintaerot pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa: Audi, Ford ja Toyota.
Juha Rissanen, Yle

Autojen korjaushinnoissa on varsin suuria eroja liikkeiden välillä, Ylen A-studion selvitys paljastaa.

Merkkiliikkeissä joutuu maksamaan yksinkertaisistakin korjauksista satoja euroja enemmän kuin muissa korjaamoissa.

Pyysimme tarjouksia merkkiliikkeiltä, suurimmilta ketjukorjaamoilta (AD, Autoasi ja Fixus) ja itsenäisiltä korjaamoilta.

Hintaselvityksessä oli kolme käytettyä autoa: Audi A4 (2009), Ford Focus (2010) ja Toyota Avensis (2011). Hintoja kysyttiin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa.

Hintaselvityksen teki A-studion toimeksiannosta autoalan testausyritys Test Center Tiililä Oy.

Korjausten laatua emme selvittäneet.

Pyysimme tarjouksia kolmesta tavallisesta mutta vertailukelpoisesta korjauksesta: etujarrulevyjen- ja palojen, raidetangonpään ja rekisterikilven polttimon vaihdosta.

– Nämä korjaukset eivät ole niin erikoisia, etteikö mikä tahansa asiantunteva korjaamo niistä selviäisi, Tekniikan maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen arvioi.

Myös työjohtaja Kim Hakasalo helsinkiläiseltä Viking Motors -korjaamolta arvioi niiden olevan ihan jokapäiväisiä korjauksia, joita tehdään lähes kaikilla korjaamoilla.

Ketjut ja itsenäiset lähellä toisiaan

Ylen selvityksen mukaan jo rutiinikorjaukset maksavat merkkiliikkeissä satoja euroa enemmän kuin muissa korjaamoissa. Hinta voi olla jopa kaksinkertainen.

Täällä voit tutustua selvityksen kaikkien korjaamojen hintoihin (siirryt toiseen palveluun).

Hintaerot syntyvät sekä varaosien että työn hinnasta.

Itsenäisten korjaamojen ja ketjuihin kuuluvien korjaamojen hinnat ovat yleensä lähellä toisiaan.

Esimerkiksi Audin korjaus pääkaupunkiseudun merkkiliikkeessä olisi maksanut 925 euroa, itsenäisessä korjaamossa 689 euroa ja ketjuun kuuluvassa korjaamossa 514 euroa.

Samaa luokkaa hintaerot olivat muidenkin autojen ja paikkakuntien osalta.

Selvityksen kolmesta merkkiliikkeestä Audin merkkiliike ei antanut korjaushinnoista haastattelua A-studiolle.

Korjaushinnat euroissa. Sisältää etujarrulevyjen ja -palojen, raidetangonpään ja rekisterikilven polttimon vaihdon.
Juha Rissanen, Yle

Audi-mies: ”Korjaushinta tulee vastaan”

Mitä asiakkaat sitten ajattelevat suuresta hintahaarukasta?

– Kyllähän se kallista on, mutta kun on kohtuullisen uusi auto, niin eihän siihen yleensä kovin paljon mene, espoolainen Marjatta Hirvelä kommentoi merkkiliikkeen hintoja Audi Center Airportin pihalla Vantaalla.

– Aika suuri yllätys. Aika suuret hintaerot kaiken kaikkiaan. Jostainhan tämä koostuu, Audilla ajava helsinkiläinen Hannu Työppönen sanoo.

Tapio Ahonen Jyväskylästä oli tutustumassa Audi A6:n värivalikoimaan. Hän on entinen autokauppias.

– Ei ole yllätys, ei millään tavalla. Siitä huolimatta näen, että nämä (korjaushinnat) tulevat vastaan jälleenmyyntihinnassa ja toimintavarmuudessa.

Marjatta Hirvelä
Marjatta Hirvelä Vantaan Audi Centerin pihalla.Jetro Kokko / Yle

Korjaamoilla hintaerot ja syyt niihin tunnetaan.

– Tuntiveloitus on pienempi ja varaosat ovat halvemmat, ei siihen muuta tarvita, tarvikemyyjä Tuomo Sorvoja sanoo oululaisella Hantuote-korjaamolla. Se kuuluu Fixus-ketjuun.

Tekniikan maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen sanoo, että hinnoissa näkyvät myös autonvalmistajan vaatimukset merkkiliikkeille.

– Puitteet täytyy olla tietynlaiset – työn vastaanotto, erikoistyökalut, koulutukset. Siitä tulee tietysti lisäkustannuksia. Varmasti katekin voi olla vähän erilainen.

Merkkiliikkeet käyttävät vain alkuperäisiä varaosia

Korjauksiin käytetyissä varaosien hinnoissa on suuria eroja.

Esimerkiksi Tampereella merkkiliike Vehossa jarruosat Fordiin maksoivat 355 euroa. Itsenäisessä korjaamossa osien hinta oli 183 euroa ja ketjukorjaamossa 135 euroa.

– Mehän käytämme alkuperäisiä varaosia, jotka ovat tehtaan kyseiseen autoon nimenomaan valmistettuja ja tarkoitettuja, Vehon huoltopäällikkö Tommi Haapanen sanoo.

Tekniikan maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen muistuttaa, että alkuperäiset varaosat täyttävät kaikki autonvalmistajan vaatimukset.

– Kyllä niissä katteetkin saattavat olla vähän paremmat. Ne myydään sieltä merkkiliikkeen hyllystä, ja se auton brändiarvo näkyy niissä osissa myös.

Muut kuin merkkikorjaamot kertoivat käyttävänsä korjauksiin yleensä alkuperäisiä vastaavia varaosia tai niin sanottuja tarvikeosia. Molemmat ovat halvempia kuin alkuperäiset osat.

– Alkuperäistä vastaavien varaosien pitäisi täyttää myös autonvalmistajan vaatimukset. Tarvikeosista ei voi olla välttämättä varmuutta, täyttävätkö ne nämä vaatimukset, TM:n toimituspäällikkö Velimatti Honkanen arvioi.

Ylöjärveläisen korjaamoyrittäjän Kalle Kallioniemen mukaan varaosien hintaeroja syntyy myös siitä, että merkkiliikkeet joutuvat hankkimaan varaosat yhtä tiettyä kanavaa pitkin valmistajalta.

– Meillä on vapaus valita jokaisen projektin kohdalla, keltä tukkurilta ostamme kyseiset osat, Pro Fix-Servicen toimitusjohtaja sanoo.

Jarruosien hinnat euroissa.
Juha Rissanen, Yle

”Mieluummin mennään oikealle lääkärille”

Autoansa korjauttavaa kiinnostaa, onko takeita, että kalliimpi alkuperäisosa on parempi kuin halvempi varaosa.

– Eihän sitä mikään takaakaan, mutta kaikkihan tiedämme, että jos mennään vaikka lääkäriin, niin mieluummin mennään oikealle lääkärille kuin valelääkärille, Tampereen Vehon huoltopäällikkö Tommi Haapanen sanoo.

Onko näissä tarvikeosissa kyse jostain valeesta?

– Ei, vaan siis näin niin kuin vertailuna. Meillä on siihen tehtaan automalliin tarkoittamat osat. Silloin se on ainakin just niin kuin se on tehtaalla tarkoitettu, merkkiliikkeen huoltopäällikkö Haapanen sanoo.

– Esimerkiksi jarrulevyissä tarvikeosissa on esiintynyt tärinävaivaa, Haapanen sanoo.

Itsenäinen korjaamoyrittäjä Kalle Kallioniemi katsoo, että jarrulevyjen laadun mittaaminen on hankalaa.

– Se vaatisi metallin materiaalitutkimuksia ja sellaisia, että päästäisi sille tasolle, että pystyisi näyttämään niistä ne erot.

”Urbaani legenda” varaosista

Muissa kuin merkkikorjaamoissa arvioidaan, että halvempi varaosa ei ole välttämättä huonompi kuin automerkin alkuperäinen osa.

– Väittäisin, että tänä päivänä ne ovat aika lähellä toisiaan. Kun tietää mitä ostaa, niin tarvikeosa on ihan toimiva ratkaisu, sanoo korjaamoyrittäjä Jukka Hyytiäinen Leppäsuon huoltokorjaamolla.

Tarvikeosilla tarkoitetaan niitä auton varaosia, jotka eivät ole kyseisen automerkin alkuperäisiä osia.

A-studio kuuli monilla korjaamoilla, että automerkin alkuperäisiä osia myydään eri nimellä ja halvemmalla hinnalla varaosaliikkeissä. Väite tunnetaan myös merkkiliikkeessä.

– Tämä on sellainen urbaani legenda, josta jokainen autoalalla töissä oleva tietää, jälkimarkkinointijohtaja Markku Mykkänen oululaisesta Toyotan merkkiliikkestä Juhan Autosta sanoo.

A-studio selvitti, onko "urbaanissa legendassa" perää.

”Meillä ei ole lasiseiniä ja graniittitiskiä”

Työnjohtaja Kim Hakasalo helsinkiläisellä Viking Motors -korjaamolla.
Työnjohtaja Kim Hakasalo helsinkiläisellä Viking Motors -korjaamolla.Sasha Silvala / Yle

Myös työn hinnoissa oli isoja eroja. Hintaerot tulevat pääosin korjaamojen tuntihinnoista. Korjauksiin käytetään eri korjaamoissa yleensä valmistajan ilmoittamia ohjeaikoja.

Tuntihinnat merkkiliikkeissä ovat yleensä useita kymmeniä euroja muita korjaamoja suurempia.

Esimerkiksi AD-ketjuun kuuluva helsinkiläinen Viking Motors kertoi tuntihinnakseen 74 euroa, itsenäinen Leppäsuon huoltokorjaamo 90 euroa. Audi Centerin tuntihinnasta A-studio ei saanut tietoa.

Pienet korjaamot selittävät työn halvempaa hintaa kulurakenteella. Niillä ei ole kalliita tiloja eikä monen portaan työntekijöitä.

– Meillä ei ole lasiseiniä ympärillä tai graniittitiskiä, jossa töitä otetaan vastaan. Meiltä puuttuvat sellaiset – en sano turhat työntekijät – mutta kulurakenne on huomattavasti erilainen, työnjohtaja Kim Hakasalo Viking Motors -korjaamosta sanoo.

Fordin jarruremontti maksoi Tampereella merkkiliike Vehossa 158 euroa. Itsenäisessä korjaamossa työn hinta oli 84 euroa. Sen tuntihinta on 70 euroa.

Miten voitte tehdä niin paljon halvemmalla?

– Se johtuu meidän organisaation keveydestä. Pystymme jakamaan työkuormaa. Toiminta tehostuu niin paljon, että pystymme pitämään edullisempia tuntihintoja, toimitusjohtaja Kalle Kallioniemi Pro Fix-Service -korjaamosta sanoo.

Merkkiliikkeessä autoansa korjauttavalle voi tulla mieleen, paljonko hän maksaa remontissa isoista lasipalatseista ja korjaushalleista.

– Mahdoton laskea, mutta meidänkin neliöt ovat kuitenkin ihan yhtä lailla käytössä kun sen pienen korjaamon, huoltopäällikkö Tommi Haapanen Vehosta sanoo.

Jarrutyön hinta euroissa.
Juha Rissanen, Yle

Merkkiliikkeet: Autonvalmistajan vaatimukset nostavat hintaa

Merkkiliikkeet kertovat, että autojen valmistajat asettavat niille tiukkoja vaatimuksia. Mekaanikkoja koulutetaan, tehtaan ohjelmistoja ja työkaluja uusitaan ja toimintaa valvotaan.

–Toki se on yksi syy siihen, miksi meillä on korkeampi tuntiveloitus, Markku Mykkänen oululaisesta Juhan Autosta arvioi.

– Tietysti meillä on koulutetut mekaanikot ja meillä on otettu ympäristönäkökulmat huomioon. Meillä ei niin sanotusti kaadeta öljyjä soramontun pohjalle, vaan kierrätetään, Tommi Haapanen Vehosta sanoo.

Merkkiliikkeessä epäillään, että muissa korjaamoissa korjauksia ja huoltoja tehdään valmistajien ohjeista tinkien.

– Tässä on esimerkiksi Hondan määräaikaishuolto menossa. Kun se tehdään, väitän että ei-merkkiliike ei edes tiedä, että tulee avata kaikki jarrut ja puhdistaa ne, huoltopäällikkö Haapanen Vehosta sanoo.

Merkkiliikkeen epäilyt kiistetään vertailukorjaamoissa.

– Kaikki meidänkin huollot ja korjaukset suoritetaan aina valmistajan ohjeiden mukaisesti, vakuuttaa huoltoneuvoja Kari Kapanen tamperelaisessa korjaamossa HLS-Autossa. Se kuuluu Autoasi-ketjuun.

– Maksamme tästä järjestelmästä, josta löytyy korjausoppaita huoltojen suorittamiseen. Ne ovat merkkiohjeita eli valmistajan ilmoittamia ohjeita, toimitusjohtaja Kalle Kallioniemi Pro FixService -korjaamosta kertoo.

Tekniikan maailma on julkaissut viimeksi korjaamotestin vuonna 2015. Sen mukaan merkkiliikkeitten huoltotyö oli yleensä laadukkaampaa kuin muiden korjaamojen.

– Tarkastuslistojen läpikäynti on ollut ehkä vähän huolimattomampaa monimerkkikorjaamoissa, vaikka samat huolto-ohjeet ja listat pitäisi olla käytettävissä kaikilla, toimituspäällikkö Velimatti Honkanen kertoo.

– Tämmöisissä yksinkertaisissa korjauksissa työssä ei välttämättä ole mitään eroa, hän arvioi.

Merkkikorjaamot: paremmat laitteet, kalliimmat hinnat

Merkkiliikkeissä huomautetaan, että korjauksissa voi olla laadullisia eroja, jotka johtuvat myös korjaamojen erilaisista laitteista. Uudemmat ja kalliimmat laitteet nostavat työn hintaa.

Esimerkiksi etupään raidetangonpään vaihdon yhteydessä on tarpeen säätää pyörien kulmat. Se voidaan tehdä eri laitteilla. Uudenaikaisin ja tarkin laite on 3D-laite.

– Se antaa eksaktin arvon. Ohjelmisto päivitetään tasaisin väliajoin. Siellä on aina ne uusimman auton arvot. Ei-merkkiliikkeellä ei välttämättä ole kuin jonkun vanhan auton säätöarvoja, huoltopäällikkö Tommi Haapanen Veholta sanoo.

Tavanomainen nelipyöräsuuntauslaite on käytössä useimmissa korjaamoissa.

– Meillä on nelipyöräsuuntauslaitteisto, jolla voidaan etu- ja taka-akselit mitata ja säätää ja asettaa paikalleen. Saamme autovalmistajan tietokannan ja sieltä poimittua tarvittavat mitta-arvot ja sen mukaan säädettyä ohjauskulmat kohdalleen, huoltoneuvoja Kari Kapanen HLS-Autosta kertoo.

Oulun esimerkkivertailumme halvimmassa korjaamossa Hantuotteessa ei ole nelipyöräsuuntauslaitetta. Pyörien kulmat säädetään vanhalla menetelmällä.

– Pyörien aurauskulmat pystytään säätämään tangolla. Siinä ei oteta takarenkaita huomioon, kun siihen päähän ei tarvitse koskea. Suunnataan pelkästään eturenkaat, tarvikemyyjä Tuomo Sorvoja kertoo.

Takuu ja luottamus brändiin vetävät merkkiliikkeeseen

Miksi auton omistajat käyttävät kalliimpia merkkiliikkeitä huoltaessaan ja korjatessaan autoja?

– Kun auton on hankkinut täältä, käyttänyt täällä huollossa ja ollut tyytyväinen palveluun, niin en ole nähnyt syytä vaihtaa, Hannu Työppönen kertoo Vantaan Audi Centerin pihalla.

– En ole vertaillut hintoja, koska luotan pelkästään siihen osaamiseen. He (merkkiliike) tekevät päivittäin niin suuren määrän näitä huoltoja ja huoltotoimenpiteitä, Audilla ajava Tapio Ahonen sanoo.

Syitä merkkiliikkeen käyttöön ovat myös uuden auton takuu, autoa ostettaessa tehtävät huolenpitosopimukset ja leasingsopimukset, jotka edellyttävät auton huoltoa merkkiliikkeessä.

– Osa autonomistajista ei edes ehkä tiedä, että takuu säilyy, vaikka käyttää jotakin muuta kuin merkkikorjaamoa. Kyllä siinä ehkä luottamus siihen automerkkiin ja brändin voimaan on, TM:n toimituspäällikkö Velimatti Honkanen arvioi.

Muihin kuin merkkikorjaamoihin siirrytään usein siinä vaiheessa, kun uuden auton takuu päättyy.

Tamperelaisella Ari Hiljasella on kuusi vuotta vanha Jeep. Hän ei käytä sitä merkkiliikkeessä, vaan yleensä pienessä HLS-Autossa.

– Sen takia olen täällä käynyt, koska tänne ei ole tarvinnut tulla koskaan saman asian takia toista kertaa.

Hinta ei Hiljasen mukaan ratkaise korjaamon valintaa, vaikka hän moittiikin merkkiliikkeen hintaa.

– Se on liian korkea. Siellä on niin monta siivoojaa ja työnjohtajaa.

– Muutenkin mielellään tällaista pikkuyrittäjää suosii kuin laittaa rahojaan tuommoisiin isoihin konserneihin.

Ari Hiljanen
Huoltoneuvoja Kari Kapanen keskustelee asiakas Ari Hiljasen kanssa HLS-Auto -korjaamossa Tampereella.Laura Vesa / Yle

Onko merkkiliikkeen korjausleimoilla rahallista arvoa?

Autoilijat käyttävät merkkiliikkeitä myös, koska uskovat sen säilyttävän auton jälleenmyyntiarvon parempana.

– Minulla on ainakin ollut sellainen käsitys, että auton arvo säilyy paremmin, kun minulla on merkkikorjaamon merkinnät, espoolainen Audin omistaja Marjatta Hirvelä sanoo.

Tällaista käsitystä merkkiliikkeet mielellään ruokkivat.

– Jos huoltokirjassa on merkkiliikkeen leimat, niin minun käsitykseni on, että sitä arvostetaan paremmin, arvioi jälkimarkkinointijohtaja Markku Mykkänen oululaisesta Toyotan merkkiliikkeestä, Juhan Autosta.

Mykkäsen mukaan hyvityshinta on silloin käytetystä autosta hieman korkeampi.

Tekniikan Maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen sanoo, että asiasta ei ole tutkittua tietoa.

– Ylipäätään sillä on vaikutus jälleenmyyntiarvoon, että autossa on huoltokirja ja se on huollettu ohjelman mukaisesti. Mutta sillä, mistä paikasta leimat ovat, tuskin on kovin isoa vaikutusta.

Lue seuraavaksi