Yle selvitti autoalan ”urbaania legendaa”: Logo höylätään pois, varaosan hinta putoaa puoleen

A-studio näki korjaamolla auton tukivarren, josta oli hiottu logo pois. Jäljitimme mysteeriä varaosatehtaalle Saksaan.

Auton osat ja tarvikkeet
tukivarret
Jouni Immonen / Yle

Olemme Oulun Kynsilehdossa Hantuote-korjaamolla, joka kuuluu Fixus-ketjuun. Tarvikemyyjä Tuomo Sorvoja kiipeää hyllylle ja ottaa sieltä varaosapakkauksen.

Lemförderin pakkauksessa on tukivarsi, jota myydään varaosaksi Audiin. Sorvoja näyttää, että tukivarresta on hiottu pieni neliönmuotoinen alue.

teemu sorvoja
Tarvikemyyjä Tuomo Sorvoja oululaisella Hantuote-korjaamolla.Ville Honkonen / Yle

– Joskus on tullut semmoinenkin osa vastaan, että siinä on heikosti näkynyt se alkuperäinen logo, ne Audin logon rinkulat, kommentoi Tuomon veli, tarvikemyyjä Teemu Sorvoja varaosatiskin takaa.

– Voisin väittää, että jos haetaan merkkiliikkeestä sama osa ja lyödään ne rinnakkain, niin luultavasti siinä on logo tuossa, Tuomo Sorvoja toteaa osoittaen hiottua kohtaa.

Missä tämä on sitten hiottu?

– Sitä minä en tiiä. Se ei ole täällä poistettu. Kyllä se on jossain muualla höylätty. Onko tämä jo tehtaalla vai, Tuomo Sorvoja miettii.

Merkkiliike puhuu ”urbaanista legendasta”

markku mykkänen
Juhan Auton jälkimarkkinointijohtaja Markku Mykkänen.Ville Honkonen / Yle

Oululaisessa merkkiliikkeessä tunnetaan väite, että automerkin alkuperäisiä osia myydään varaosaliikkeissä eri nimellä ja halvemmalla hinnalla, niin sanottuina tarvikeosina.

– Tämä on sellainen urbaani legenda, josta jokainen autoalalla töissä oleva tietää. Olen itse ollut alalla 25 vuotta ja siitä on puhuttu niin kauan kuin minä muistan, Toyotan merkkiliikkeen Juhan Auton jälkimarkkinointijohtaja Markku Mykkänen kertoo.

– Kun ei ole kokemusta tarvikeosista, niin en pysty kommentoimaan asiaa.

A-studio päätti selvittää tätä autoalan ”urbaania legendaa”.

Käymme ostamassa Helsingissä Fixuksen varaosaliikkeestä Audi A 4:een sopivan tukivarren. Sen valmistaja on tunnettu saksalainen auton osien valmistaja Lemförder.

Avattuamme pakkauksen huomaamme, että tukivarresta on hiottu pieni neliönmuotoinen alue.

Vantaan Audi Centeristä ostamme samaan autoon tarkoitetun alkuperäisen varaosan. Siinä on Audin logo samassa paikassa kuin hiomajälki Lemförderin tukivarressa.

Alkuperäinen varaosa maksaa lähes 200 euroa. Hiottu osa on 100 euroa halvempi.

Viemme molemmat tukivarret teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimuslaboratorioon Espoon Otaniemeen. Tarkoitus on selvittää, onko kyse samasta tuotteesta.

Korjaamolla vertaillaan Audin ja Brembon jarrulevyjä

jukka hyytiäinen
Korjaamoyrittäjä Jukka Hyytiäinen Leppäsuon huoltokorjaamolla.Sasha Silvala / Yle

Leppäsuon huoltokorjaamolla Helsingissä Audi A4:n jarruremontissa olisi käytetty Brembon jarrulevyjä. Korjaamo on erikoistunut muun muassa Audiin, mutta se ei ole merkkikorjaamo.

Mikä on Audin alkuperäisten jarrulevyjen ja Brembon jarrulevyjen ero?

– Meidän kokemuksen mukaan ollaan aika samalla tasolla, Leppäsuon korjaamoyrittäjä Jukka Hyytiäinen sanoo.

Voivatko ne olla jopa samoja osia ja niissä on vain eri nimi?

– Näin olen kuullut.

Sama asia tuli esiin myös helsinkiläisellä Viking Motors -korjaamolla, joka kuuluu AD-korjaamoketjuun.

– Esimerkiksi jarrulevyjen valmistaja Brembo valmistaa suoraan autotehtaille osia, mutta myy niitä myös omalla nimellään niin sanottuna tarvikeosana. Kun osaa ei myydä Audin merkin alla, niin hinta on silloin eri, vaikka valmistaja on sama, työnjohtaja Kim Hakasalo sanoo.

– Samat osat voivat olla kyseessä.

A-studio käy varaosakaupoilla

Käymme taas varaosakaupoilla. Ostamme Audi Centeristä korjauskohteenamme olleeseen Audi A4:seen alkuperäisen etujarrulevyn. Motonetistä haemme samaan autoon tarkoitetun Brembon jarrulevyn.

Alkuperäinen jarrulevy maksaa 159 euroa, Brembon levy 60 euroa.

Lisäksi ostamme korjauskohteenamme olleeseen Ford Focukseen Veholta alkuperäisen jarrulevyn ja Fixuksen varaosaliikkeestä Fremaxin tarvikeosan.

Fordin alkuperäinen levy maksaa 80 euroa, Fremaxin levy 64 euroa.

Fremaxia käytetään Ford Focukseen korjaukseen esimerkiksi ylöjärveläisellä Pro FixService -korjaamolla.

– Se on tarvikevalmistaja, joka tuottaa laadukkaita alkuperäisvastaavia osia. Luultavasti niitä voidaan käyttää joissain autoissa alkuperäisosinakin, korjaamon toimitusjohtaja Kalle Kallioniemi sanoo.

Viemme tukivarsien lisäksi myös jarrulevyt VTT:n tutkittaviksi Otaniemeen.

Alkuperäisten ja tarvikevaraosien hintaeroja.
Juha Rissanen, Yle

VTT: Jarrulevyt eivät ole samoja tuotteita

VTT:n mukaan Audin alkuperäisessä jarrulevyssä ja korvaavassa Brembon levyssä oli niin selviä eroja, että ne eivät ole ainakaan samat tuotteet.

Fordiin tarkoitettujen jarrulevyjen osalta johtopäätös on sama.

– Ne poikkesivat sekä materiaalikoostumuksessa että mekaanisessa testauksessa lähes kaikkien arvojen osalta toisistaan. Osittain se voisi selittyä eräkohtaisilla eroilla, mutta erot olivat niin merkittäviä, että ne eivät voi olla sama tuote, tuotepäällikkö Tapio Klasila VTT:stä arvioi.

– Audin levyissä poikkeamat olivat ehkä pienempiä kuin Fordin levyjen kesken, mutta samantyyppisiä poikkeamia niissä havaittiin.

Alkuperäisissä jarrulevyissä esimerkiksi hiilipitoisuus oli merkittävästi suurempi kuin tarvikeosissa. Eroja oli myös muun muassa pintojen viimeistelyssä.

– Alkuperäiset olivat pinnan laadultaan huomattavasti viimeistellympiä kuin tarvikeosat, VTT:n Klasila kertoo.

Molempien tarvikeosien materiaalin kovuus ja murtolujuus olivat kuitenkin suuremmat kuin alkuperäisten jarrulevyjen.

Fordiin tarkoitetuissa levyissä oli myös kokoero. Tutkimuksen jälkeen ilmeni, että Fremaxin jarrulevy oli ilmeisesti tarkoitettu isompimoottoriseen Ford Focukseen kuin alkuperäinen levy.

VTT:n tutkimus jättää avoimia kysymyksiä

tapio klasila
VTT:n tuotepäällikkö Tapio Klasila.Ville Rissanen / Yle

VTT:n mukaan löydettyjen erojen perusteella ei voida kuitenkaan ottaa kantaa jarrulevyjen toimivuuteen ja kestoon käytännön olosuhteissa.

– Meillä oli vain yksi kappale molempia. Laatu voidaan määrittää vasta isompana sarjana, tuotepäällikkö Tapio Klasila sanoo.

Samoilla linjoilla on Aalto-yliopiston ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala. Hänen mukaansa käytännön vaikutusta voi olla lähinnä sillä, että Fordin tarvikeosan Fremaxin valun laatu oli selvästi huokoisempi kuin alkuperäisen jarrulevyn.

– Tuo saattaa merkitä, että (huokoinen) levy kuluu hieman nopeammin, professori Juhala arvioi.

– Kuluessaan pinnasta jarrulevyyn voi muodostua kuoppakraatereita, jotka alkavat syödä jarrupaloja, VTT:n tuotepäällikkö Tapio Klasila arvioi.

Tukivarresta ei löydetä Otaniemessä kiistatonta todistetta. Hiottu merkki ei paljastunut materiaalitutkimuksessa VTT:ssä. Tutkimuslaitos pitää silti mahdollisena, että kyseessä on saman varaosan eri versio.

–Tukivarret ovat hyvin samannäköisiä ja niissä on käytetty hyvin samanlaista merkintätyyliä, tuotepäällikkö Tapio Klasila sanoo.

Täältä voit lukea VTT:n raportin (siirryt toiseen palveluun) A-studion teettämästä varaosien tutkimuksesta.

Varaosaliikkeen johtaja valottaa varaosien hiomista

Käymme näyttämässä tukivarsia vielä Tekniikan maailmassa ja varaosaliike Fixuksessa.

– En ole vastaavaan törmännyt, mutta ilmeisesti automerkin logo on hiottu pois. Lemförderhän on iso ja tunnettu tällaisten osien valmistaja. Ihan laatuosalta kyllä vaikuttaa, Tekniikan maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen sanoo.

Fixus Espoon toimitusjohtaja Mikael Wikströmille hiomisilmiö on tuttu. Hänen mukaansa hiottuja varaosia on erityisesti auton alustan ja kytkimen osissa.

Wikström on havainnut, että hiotut varaosat tulevat muutamilta samoilta valmistajilta.

– Ne ovat aika pitkälle saksalaisia valmistajia. Tällainen valmistaja valmistaa autotehtaille tuotteita ensiasennukseen ja myös jälkimarkkinoille.

Kuuluuko Audi näihin merkkeihin?

– Kyllä Audi kuuluu niihin merkkeihin.

Tukivarsien pakkauksista selviää, että varret on valmistettu eri tehtailla. Audin alkuperäinen osa on valmistettu Tsekeissä Trv:n tehtaalla, Fixuksen myymä osa on valmistettu Saksassa ZF-konsernin tehtaalla. Lemförder kuuluu jälkimmäiseen.

Wikströmin mukaan molemmat tehtaat valmistavat esimerkiksi Audin alkuperäisiä tukivarsia.

Tämä voi siis hyvinkin olla Audin alkuperäinen tukivarsi?

– Voi olla hyvinkin, toimitusjohtaja Wikström sanoo.

Vastaus tehtaalta Saksasta

Lähetimme sähköpostilla ZF-konserniin Saksaan kuvat Lemförderin tukivarresta. Kysyimme yhtiöltä, mikä merkki tukivarresta on hiottu pois ja onko kyse Audin alkuperäisestä tukivarresta.

Yhtiö ei vastannut kysymykseemme suoraan.

– ZF:n osia toimitetaan autonvalmistajien kokoonpanolinjoille sekä jälkimarkkinoille ZF:n jälkimarkkinaorganisaation kautta. Esimerkiksi alustan osista vastaa Lemförder. Tämä menettelytapa on kirjattu EU:n jälkimarkkinoita koskevaan ryhmäpoikkeusasetukseen, ZF-konsernin jälkimarkkinoiden viestintäjohtaja Fabiola Wagner kirjoitti A-studiolle.